Bild
Nästa artikel
Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut

Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut

Nyheter

Japanska bilmärket Mitsuoka välkomnar 1980-talet tillbaka med en retrodesignad Toyota RAV4.

Hybridsuven Toyota RAV4 har en design som inte väcker särskilt mycket känslor eller sticker ut nämnvärt i trafiken.

Det vill japanska märket Mitsuoka ändra på.

Mitsuoka ägnar sig åt att bygga bilar med retroinspirerade karosser, baserade på mer eller mindre modern teknik under skalet.

I modellutbudet finns till exempel något som ser ut som en Jaguar från 1960-talet men som i själva verket är en Nissan Micra från 2002. Mitsuoka säljer även två versioner av Mazda MX-5 med design från Morgan respektive Corvette, samt den pampiga (?) Ryugi med teknik från Toyota Corolla.

Som du kanske märker är det främst lågbyggda bilar i utbudet och det duger ju inte nu när köparna i allt större utsträckning vill ha suvar. Därför lanseras nu Mitsuoka Buddy, som är en Toyota RAV4 med betydligt mer uppseendeväckande design.

Att det är en Toyota RAV4 under skalet märks främst på sidoprofilen, men bakpartiet är helt omgjort och fronten med de fyra rektangulära strålkastarna ser snarare ut som en Chevrolet Blazer från 1980-talet.

Tyvärr finns inga bilder på interiören ännu, men vi får i alla fall veta att bilen kommer med tvåtonslackering och när det gäller motorutbudet verkar det hämtas direkt från Toyota RAV4. Det innebär antingen en bensinmotor eller en hybriddrivlina.

 

Läs också: Geely gör oblyg kopia av Mini

Taggar: Nyheter
Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut
Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut
Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut
Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut
Mitsuoka Buddy är en Toyota RAV4 som du aldrig sett den förut

Kommentarer

#1
2020-10-29 11:18

Snyggaste "RAV 4:an" jag sett!

#2
2020-10-29 11:25

Fronten var riktigt snygg! :)

#3
2020-10-29 12:03

Mitsuoka är ju ett roligt företag, som har producerat både ombyggda versioner av japanska standardbilar och helt egna modeller genom åren. Alltid i låg upplaga och med exklusiv touch. På senare år har det främst varit ombyggnationer. Deras bilar produceras i något hundratal per år. Det är kul att de lyckas överleva, men designen... Helt klart gjorda för en speciell japansk publik. Deras bilar sticker ut! Design är en smaksak, jag personligen tycker att deras design inte håller ihop. Det märks ju att de utgår från en vanlig standardmodell och sätter lite bling-bling på den med stora kromade fronter och lampor osv... Inte min smak, verkligen inte. Men det är roligt att de finns kvar och att det finns en marknad - om än liten - för dessa.

#4
2020-10-29 12:11

Det där är något för Saabnisse, retro och inte arg.

#5
2020-10-29 12:46

Mycket snygg RAV4!

#6
2020-10-29 12:50

Fin och hade den fått runda hjulhus också så hade den fått full pott!

Jo, den ser inte arg ut vilket jag uppskattar. Förstår mig inte på varför det är något att sträva efter vilket särskilt premiumtyskarna gör.

#7
2020-10-29 12:54

Guran, helt riktigt, skulle passa mig perfekt!
Drivlinan har jag inte haft något emot på RAV4. Däremot har det otäcka nyllet stört mig, men den här var toppen!

#8
2020-10-29 12:56

Rålle, här tycker jag faktiskt att de kantiga hjulhusen spelar bra ihop med grillen, till skillnad mot originalet.

#9
2020-10-29 13:01

Rålle: Varför skulle den fått runda hjulhus om bilen den ska efterlikna inte hade det?! Kan ju till och med varit så att det var där inspirationen började.

#10
2020-10-29 13:44

Den var snygg, framifrån. Bakdelen var riktigt ful.

#11
2020-10-29 16:30

Klart snyggare än originalet som är en gräslig bil, nu väntar jag bara på att någon ska kasta sig över XC40 som är ännu gräsligare.

#12
2020-10-29 17:14

Intressant företag, kan de bygga en Batmobil.

#13
2020-10-30 10:11

Eeh, i mina ögon förstörs sidoprofilen rätt mycket av dom. Sen att Blazern hade kantiga är sant men där stämde det in i designen men inte här.

Tycker jag.. Men oavsett; oändligt mycket bättre än originalet som är direkt anskrämlig.

#14
2020-10-31 22:04

otroligt mycket snyggare än originalet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.