Bild
Nästa artikel
Kör däcken tills de nått minimivärdet på 1,6 millimeters mönsterdjup. Så tycker däcktillverkaren Michelin att vi bör göra för att spara på miljö och pengar.
Kör däcken tills de nått minimivärdet på 1,6 millimeters mönsterdjup. Så tycker däcktillverkaren Michelin att vi bör göra för att spara på miljö och pengar.

Michelin: Slit däcken till gränsen

Nyheter

Däcktillverkaren går emot konkurrentens rekommendation och råder oss att nöta sommardäcken ner till sista millimetern.

Nyligen publicerade vi en artikel där däcktillverkaren Nokian Tyres testade testat hur mönsterdjupet påverkar risken för vattenplaning. Utifrån resultaten rekommenderade Nokian att sommardäck bör ha ett mönsterdjup på minst 4 millimeter, alltså en bra bit över det lagstadgade gränsvärdet på 1,6 millimeter. Nu går konkurrenten Michelin ut med uppmaningen att köra däcken så länge det är tillåtet istället.

– Michelins tester visar att premiumdäck behåller det mesta av sina bromsegenskaper på våt vägbana, även när mönsterdjupet har slitits ned till den lagliga gränsen. Varför krångla till det med ytterligare mått att förhålla sig till när vi redan har en gemensam laglig gräns som gäller för alla däck. Alla däck ska kunna leverera god prestanda ner till den lagliga gränsen, skriver Peyman Sabet marknadschef för Michelin Nordic AB i ett mail till Vi Bilägare.

Michelin menar att när däcken byts i förtid bidrar det till negativ miljöpåverkan och högre kostnader för konsumenten. De lyfter också fram att nedslitna däck – så länge de håller sig inom rätt gränser för mönsterdjup – ger bättre bromsegenskaper på torra vägar. Allteftersom de nöts ner blir också däckbullret och bränsleförbrukningen lägre, enligt däcktillverkaren.

Diskutera: Vad tycker du om Michelins rekommendation gällande sommardäck?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-25 15:25

Michelin och Nokians rekommendationer är anpassade till sina egna däck, och de olika rekommendationerna visar de olika märkenas profil. Michelin har sedan många år satsat mer än konkurrenterna på lång livslängd, lågt slitage och att däcken ska behålla sina egenskaper och vara säkra så länge som möjligt. Detta har även bekräftats i flera tester, jag vet flera tester i Tyskland där man har med slitage som parameter och där Michelin samt Michelins märken BF Goodrich och Kléber genomgående får höga betyg för lågt slitage och ligger i topp på just den parametern. Nokian har i dessa tester högre slitage och räcker kortare tid. Så min slutsats är - det beror på däcken. Men generellt kan man nog säga att ju billigare däck desto sämre egenskaper när däcket är slitet.

#2
2018-04-25 15:27

Sen håller jag definitivt inte med om att ljudnivån blir lägre ju mindre däcksmönster man har - min uppfattning är precis tvärtom.

#3
2018-04-25 15:38

Pi, och det var med Michelin-däck?

#4
2018-04-25 16:02

Ja Nokian pratar om säkerhet och Michelin om miljön. Jag vet iaf vad jag bryr mig mest om, när jag är ute och kör min bil.

#5
2018-04-25 16:03

Har man lite koll på däcken och man vet att man börjar närma sig byte så säger sunda förnuftet att inte utmana ödet. Är det mycket vatten på vägbanan så anpassar man sig. Jag håller med om att slitna däck generellt är tystare. Vissa däck kanske alla idag har ett angivet threadwear som ska ange slitstyrka på däcket. Hur relevant det är vet jag inte när man väljer mellan olika däckmärke. Kör man inte racerkörning så borde högt treadweare vara bättre. Jag minns de första Michelindäcken X som kunde hålla över 10 000 mil, jag vet några som körde så långt. När man var i 20 års åldern blev det nog inte mer än hälften så många mil, men det var bra ändå.

#6
2018-04-25 16:39

Anders
Men det Michelin påpekar är att man både kan få säkerhet och tänka på miljön.

#7
2018-04-25 16:47

Nokian är en hög lögnare och fiskareu, lite som VAG.

#8
2018-04-25 17:09

Orkar inte...

#9
2018-04-25 17:29

Håller med Michelin i denna fråga. Varför byta halvslitna däck ? Den enda som tjänar på det är däcksverkstaden och tillverkaren av däck. Vi överkonsumerar tillräckligt mycket ändå i den rika delen av världen så heja Michelin !

#10
2018-04-25 17:29

Bromsförmåga är en sak - att klara av vattenplaning är väl en helt annat?

#11
2018-04-25 18:03

Jag kör tills däcken är nästan utan mönster på det mest slitna stället, senast blev det ca 10-tusen mil med Michelin, det är bäst för både miljö och plånbok. Och självklart anpassar man farten till väglaget och däckens kondition, speciellt när det regnar.

#12
2018-04-25 18:12

Hur ofta är det stor risk för vattenplaning egentligen, på ett sätt som medför stor trafikfara? Det kanske kan plana till kort i nån pöl här eller där, men jag undrar hur ofta det resulterar i olyckor. Vore intressant att veta.

#13
2018-04-25 18:48

Intressant uttalande.
Ja, så mycket mer är väl inte att tillägga.

#14
2018-04-25 19:38

Raphael - mitt uttalande är mera generellt och grundar sig på 50 års bilägande och jag har inte upplevt några signifikanta skillnader mellan olika fabrikat. Just nu har jag faktiskt Michelin på Golfen men dessa ligger f n runt 5 mm mönsterdjup så vi får väl se... Tycker dock att det redan börjar märkas men det kan vara inbillning...:)

#15
2018-04-25 19:51

Gör ett oberoende test med däck från Michelin som har 1,6 mm mönsterdjup och jämför med andra premiumfabrikat som har 4 mm kvar. Jag tror mig veta resultatet redan nu.

Att köra med däck som har bara har 1,6 mm kan aldrig vara klokt oavsett märke och pris.

#16
2018-04-25 19:59

Klart att Michelin har rätt,juste med en säljare som är ärlig,uttalandet gynnar nog Michelin i slutänden.
Ärlighet varar längst.
Bra Michelin!

#17
1
2018-04-25 20:26

Givetvis ska däcken slitas ut innan de byts. Men min erfarenhet är absolut att ljudet ökar när de är mer slitna.

#18
2018-04-25 20:46

Med vatten på vägen så måste man alltid sakta ner till en rimlig hastighet, oberoende av däckmönster. Vattenplaning är inte heller farligt så länge som man kör rakt fram. Planar det så saktar man farten. Släpper gasen. Enkelt.

#19
2018-04-25 20:55

Anledningen till att däcken låter mer kan ju vara att gummiblandningen stelnar med åren snarare än mönsterdjupet?

#20
2018-04-25 21:00

Däck får också vara blankslitna 12,5% på höger resp vänster kant, alltså 25% sammanlagt på ytan tvärsöver däcket. Det vet inte alla och däcksfirmorna talar inte om det heller. Kör så länge det är lagligt, så kan man köra några år extra på däcken. Och byt bara det däcket som behöver bytas, inte flera i onödan. I mitt fall så höll Michelin 100000km. Nokia höll bara 50000km, men hade några andra goda egenskaper. Bromsade t ex bättre än Michelin som gärna ville kana vid hård inbromsning.

#21
2018-04-25 21:30

Jag tror man ska läsa texten som en reklam för den egna produkten (och en smäll på nosen till konkurrenten).

Michelin säger "Våra däck är bra när de är slitna" och "konkurrenten säger själva att deras däck är dåliga när det är 4 mm kvar"

Två flugor i en smäll alltså !

Michelins däck är bra och Nokian som alltså "erkänner" :) att deras däck är dåliga får en hurring som heter duga !

Det är mycket mer reklamjippo än fakta över Michelins utspel.

#22
2018-04-25 21:30

Hej Henrik-Andersson 2018-04-25 21:18 / Jag håller med dig!

#23
2018-04-25 21:36

Naturligtvis är det reklam.
Nokian bjöd ju på den!

#24
2018-04-25 21:50

Tack Michelin! Äntligen sunt förnuft istället för "svensk hängsle/livrem mentalitet" Vattenplaning är klart överdrivet i Sverige, kör mina breda däck ner till gränsen, absolut inga problem.

#25
2018-04-25 22:20

Michelin har tillverkat omtalat bra prestanda däck så länge som jag minns och jag har för mig att Ford Cortina Mk1 GT -68 eller kan varit redan Lotus Cortina som levererades med Michelin radialdäck och att det vart lika mycket snack om dem "sport" däcken som om själva bilen.
En lyckad marknadsföring för båda parter.
Michelin var den däcktillverkare som var först att introducera radialdäcket och så tidigt som 1948.

#26
2018-04-25 22:52

Jag har aldrig råkat ut för vattenplaning med "moderna" framhjulsdrivna bilar, innan dess så hände det då o då men i jisses att dem bilarnas vägegenskaper var sådana att ville man köra fort så ingick det att bilen tappade greppet.

#27
2018-04-25 22:59

När andra källor både kommersiella och icke-kommersiella rekommenderar ett minsta däckmönster på 3-4 mm vad gäller sommardäck, känns inte Michelins uttalande seriöst att det är fullt tillräckligt med ned till 1,6 mm.

#28
2018-04-25 23:20

Roger skrev: "Bromsförmåga är en sak - att klara av vattenplaning är väl en helt annat?" Helt riktigt, och därför är det mycket lämpligt att sänka hastigheten något när däcken börjar närma sig "lägsta-slitagenivån". Kan den nivån rent av vara en anledning till att köra i kanske 80 i regn fastän skylten visar 90? Då, när du tycker att den som kör i "bara" 80 är en trafikfara? :)

#31
2018-04-26 07:33

Jag kör med Michelin relativt slitstarka och i övrigt bra egenskaper plus att går åt mindre med balanseringsvikter till Michelin än till många andra däckmärken angående vattenplaningen så får man ju anpassa farten efter fästet

#32
2018-04-26 07:55

Tycker det är korkat av Michelin att gå ut med detta. Funkar bra i vissa länder, men inte i Sverige. Visst sänker jag också hastigheten när det regnar även med bra mönster, men på våra vägar även E6 och E4an samlas vatten på vissa parti. Det är inte alltid man ser dom, Komma med 1,6 i mönsterdjup då är livsfarligt. Hände mig senast igår på E6an, ligger runt 100 vägen är fin, sen helt plötsligt låg det en stor samling vatten, hann ej bromsa i tid, det gick bra men jag höll på att skita ner mig. Hade bra mönster, vill ej tänka på om jag haft 1,6mm. Miljö är en sak, liv ett annat.

#33
2018-04-26 07:57

Hade vi inte haft dubbdäcken i det här landet så hade vi sluppit dikena i asfalten och därmed minskat risken för vattenplaning avsevärt. Inkluderat även en negativ miljöaspekt med 1000-tals ton med ny asfalt som behöver förnyas vart annat år.

#34
2018-04-26 07:58

Om det enbart hänger på mönsterdjup och inte övriga prestanda hos däcket så finns det "smarta" lösningar på att öka på mönsterdjupet när däcket börjar lida mot sitt slut...
https://www.youtube.com/watch?v=w0teEvkJuMw

#35
2018-04-26 07:59

Däcken har som bäst grepp på torr asfalt strax innan de ska bytas. Så det är m.a.o. lite högre säkerhet än ett däck med mycket mönster på ren och torr asfalt annars skulle ju inte banracingbilar köra på slicks.

#36
2018-04-26 08:47

Lasse L-on vilket land bor du ej ? Jag bor i SWE och där regnar det mycket. Du kan väll ej ha däck efter torrt väglag, du vill väll ha ett däck som även klarar regn ?

#37
2018-04-26 10:48

...och regnar det på banracingbanan så har man regndäck så jämförelsen haltar nog en aning...

#38
2018-04-26 11:20

Det vore givetvis intressant med ett jämförande test av Michelin och Nokian vid säg 2 mm slitage.
Att slitna däck presterar sämre än nya däck, det är ett faktum som det inte behövs någon raketforskning för att konstatera. Det som skiljer sig mellan Michelin och Nokian här, det är vid hur mycket slitage som ett däck blir farligt att köra med.

#39
2018-04-27 03:45

Man kan ju också göra som så att man behåller däcken så länge det bara går. Och den dagen det regnar väldigt mycket och det ligger tjockt med vatten på vägbanan, så kör man helt sonika långsammare än annars. Man anpassar sig. På detta vis så får man allt av det goda och inget av det negativa. Man får tystare däck. Man får bättre miljöekonomi och bättre privatekonomi.

.

#40
2018-04-27 07:38

Klarsynt, vet ej var du bor. Men där jag bor är vägarna inte perfekta. Vattnet kan ligga fint och jämnt en bra bit, men sen helt plötsligt så ligger det en större vattensamling. Ibland ser man den på håll, ibland inte. Så NEJ kör ej med slitna däck. Om du är rädd om livet vill säga.

#41
2018-04-27 09:05

Spännande att se samma individer som tycker att vi som kör som "idioter", dvs 10-30 km/h över hastighetsgränser på landsväg 80 och uppåt, tycker det är helt rätt att köra med däck som är osäkra. Nu börjar jag fatta varför ni tycker att vi "fartdårar", med bra däck, kör om er i alla olika lägen och väglag.

Går inte att göra något annat än att småle åt resonemanget från er.

#42
2018-04-27 19:58

Rallykalle, och du kör med Michelin givetvis då?
VolvoXC90, men vi som tycker ni "kör som idioter" kör med Michelin. ;)

#43
2018-04-29 15:16

Michelins däck brukar ju inte få några toppresultat i tester - speciellt inte vinterdäcken. Nokian brukar alltid ligga i topp - även på sommardäck. Har svårt att tro att Michelin skulle bli förhållandevis bättre när de är mer slitna... Kanske spelar mönsterdjupet på Michelins hemmaplan med mestadels torra vägar inte lika stor roll. Men här i Norden där det regnar mycket är det ju farligt att köra med riktigt slitna däck. Dessutom är ju Nokians däck fria från t ex HA-oljor. Det är inte Michelins. Dvs Nokians är mer miljövänliga.

#44
2018-04-29 21:13

Raywave, jag håller inte med dig om att Nokian brukar ligga i topp iaf inte sommardäcken. Deras sommardäck brukar hamna i mittfältet. När det gäller Michelin så har ju Primacy och Pilot Sport toppresultat i många tester och många gånger presterat bättre än Nokian i tester. Primacy 4 är en höjdare och testvinnare elleriaf bland de bästa. Däremot Energy Saver mindre bra på våtgrepp.
Talar vi vinterdäcken så brukar dubbfria Michelin X-Ice prestera bland eliten hos ViB, Motormännen och Aftonbladet, men hamna i mittfältet hos Teknikens Värld. Nokians dubbfria har senaste åren hamnat lågt hos Teknikens Värld med. Teknikens Värld värderar egenskaper på annat sätt med särskild fokus på vått väglag.

Men i ett test hamnade Michelin i topp hos Teknikens Värld, när de jämförde ett slitet dubbfritt med ett slitet dubbat. Det dubbfria var bättre! När Michelin slits så dubbleras antal sajpningar för att kompensera för det grundare mönsterdjupet.

En tydlig skillnad mellan Michelin och Nokian, är att Michelin har lägre slitage. Continental, Nokian och GoodYear har alla högre slitage än Michelin. Även Michelins märken BF Goodrich och Klébér hamnar på topp här. I tyska tester.

Michelins däck är uppenbart konstruerade för lång livslängd medan Nokian och Continental gör för bästa grepp men det greppet varar inte så länge. Och Nokian lyckas sämre än Continental. Här kan man köpa Maxxis istället, ett Kina-däck med topprestanda i början men högt slitage. Det kostar dock hälften av Continental/Nokian...

#45
2018-04-29 21:15

Senaste testet jag läste så låg Nokian i topp.

#46
2018-04-29 21:27

Tittar vi på just Primacy 4 så har det i tester av tyska Dekra visat sig fungera säkert även slitet.
http://news.michelin.co.uk/independent-tests-show-michelins-new-primacy-...

Continental är sportigare att köra, även om vi jämför Touringdäck, med bättre balans och kontroll, men Continental slits betydligt fortare. Michelin kompromissar bort en del av körkänslan till förmån för lång livslängd så däck är en kompromiss.

#47
2018-04-30 08:11

Raphael, jag kör med Michelin, men spelar ingen roll. Slitna däck är slitna däck. Slitna däck hamnar på tippen oavsett fabrikat.

#48
2018-04-30 12:42

Att slänga däck på tippen i förtid är slöseri med resurser. Vilket är Michelins poäng.

#49
2018-04-30 13:13

När man själv och familjen ligger på sjukhuset efter en krock pga vattenplaning, så ångrar man nog att man var korkad och körde med slitna däck. Sen kan ni snacka miljö hur mycket ni vill. Tacka Michelin också. Fattar helt ärligt inte hur vissa tänker här inne. Du Raphael sätter dig själv o familjen i livsfara, och andra trafikanter för att du snålar in på däck ?? Och sen skyller på miljön ??

#50
2018-04-30 13:30

Rallykalle, detta handlar inte om att slitna däck är bra eller dåliga. Detta handlar om var gränsen går. Däck slits så fort man kör dem. Det räcker med att du kör till däckfirman, lägger på nya sulor och sen kör bilen hem. Tekniskt sett så betyder det nu att däcken är slitna. Så vi alla kör på slitna däck. Sen är frågan dem vid hur mycket slitage som däcken blir osäkra och det är det som Michelin belyser. Det här handlar om en marknadsföringskampanj från Michelin för deras lansering av nya Michelin Primacy 4 som är konstruerat för att som begagnat och slitet vara bättre än alla andra däck på marknaden. Michelin hävdar att Primacy 4 har betydligt kortare bromssträcka på vått underlag när det är kraftigt slitet än konkurrerande däck har som kraftigt slitna och att man kan i genomsnitt köra 1800 mil längre med däcket och behålla hög säkerhet, än man kan med konkurrenternas däck. Enligt Michelin så har Primacy 4 22 procent bättre vattenavledningsförmåga kraftigt slitet än tidigare generationer, det betyder att det motstår vattenplaning bra även som slitet. Hemligheten ligger i att när Primacy 4 slits så breddas mönsterspåren. Det stämmer att mönsterspåren blir grundare, så för att kompensera det så blir de bredare. De slits alltså i kanterna vilket breddar spåren och därmed kompenseras det grundare mönsterdjupet och en hög nivå av vattenavledningsförmåga behålls.

Och det kan man faktiskt tycka är rätt smart tänkt!
De har gjort något liknande för sina vinterdäck, att när däcket slits så kompenserar uppbyggnaden av däcket för slitaget. På dubbfria X-ice så frigörs fler greppkanter och sajpningar när däcket slits under en viss nivå, det kompenserar för det grundare mönstret.

Anledningen att man inte har den bredare kanalen eller fler greppkanter från början är för att de innebär att bullret och rullmotståndet ökar. Men när däcket slits så innebär det grundare mönstret att bullret minskar så då gör det inget att man breddar vattenkanalerna och ökar greppkanterna.

Nackdelen med dessa konstruktionslösningar och fokuset på prestandan som slitet däck, det är att däcket som nytt inte har samma körkänsla och precision som de bästa konkurrenterna. Men de håller å andra sidan inte lika länge...

https://www.michelin.se/dack/michelin-primacy-4

#51
2018-04-30 13:55

Frankrike är bäst på allt och gör bäst produkter och allt annat är inte lika bra och håller inte lika länge... Konstigt att inte alla kör franskt... De måste helt enkelt inte vara tillräckligt insatta i franska produkters överlägsenhet... Zzzzz.....

#52
2018-04-30 14:13

Raphael, jag tror nog du vet vad jag menar med slitna däck. Och alla däck är ju inte uppbyggda som Primacy 4. Men det återstår ju att se om däcket håller för vad dom lovar oss. Men innan alla Svenskar kör med detta däck, så gäller slitna däck = tippen.

#53
2018-04-30 15:25

Volvo, tack för din kommentar. Låt oss titta på fakta:
Tyska ADAC däcktester 2015 där även slitage ingick som testparameter. Vilka däck hade lägst slitage i testet?
Jo Michelin Primacy 3 och Michelin Energi. Michelin vann förresten hela testet...
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-European-Tyre-Test-205-55-R16.htm

Låt oss titta på ett liknande test från i år 2018 och med samma dimension men lite andra konkurrenter. Michelin Primacy 3 är fortfarande det däck som har lägst slitage. Och även i detta test vinner Michelin hela testet.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-ADAC-Summer-Tyre-Test-205-55-R...

Låt oss gå till ett annat tyskt test, tyska Auto Bild och nu byter vi till 15" däck. Michelin Energy tillsammans med Fulda har lägst slitage. Men Michelin har bättre egenskaper i vått och torrt och hamnar därför högre än Fulda i testet.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Auto-Bild-15-inch-Summer-Tyre-...

Tre exempel för alla goda ting är tre. Svenska tester gör inga bedömningar om slitage tyvärr, om de gjorde det tror jag resultaten i svenska tidningar skulle se lite annorlunda ut. Men tyskarna bedömer slitage.

Fakta är följaktligen: Michelin är bättre än andra på att förena lågt slitage med bra grepp. Finns inga andra som är lika bra. Konkurrenter som har lågt slitage har inte lika bra grepp som Michelin. Konkurrenter som har lika bra eller bättre grepp, har mycket högre slitage än Michelin.

#54
2018-04-30 18:20

Men allvarligt raffe. Vad är det för fel på dig? Har du rymt eller? Herregud människa.

#55
2018-04-30 18:23

Volvo, tack för din vänlighet och trevliga respons. Jag ser inget fel med att i en diskussion som handlar om Michelin och slitna däck visa på oberoende testresultat som visar att Michelin har lägre slitage än andra samtidigt som de också har bra grepp. Det är uppenbart från testerna att Michelin förenar dessa i grunden motstridiga egenskaper bättre än andra.

#56
2018-04-30 19:42

Rallykally, det som vore bra var om EU införde en däckmärkning och krav även på slitna däck. Dvs att tillverkarna bryr sig om hela livslängden på ett däck och därmed ser till så att däck har acceptabla prestanda ända ner till 1.6 mm. Nu är det många som byter vid 3 mm. Om det fanns lagkrav och märkning t ex på bromsprestanda i vått även slitet skulle det underlätta för konsumenter att se vilka däck som har acceptabla prestanda under hela däckets livslängd. Självfallet marknadsför Michelin den idén eftersom de skulle tjäna på det om det infördes.

#57
2018-05-01 09:26

Jag är lite skeptisk till att köra till sista millimetern på däcken. Å andra sidan finns det en klar miljöfördel att göra det. Enligt www.sciencedirect.com finns det mer än 3 miljarder ton däck som ligger på deponi bara i EU. Globalt påstås runt 1 miljard ton däck nå slutet på sin livslängd globalt.
I Sverige lär siffran för antal kasserade däck ligga på runt 87 000 ton. I vårt land får man visserligen inte lägga däck på deponi, och åtminstone i EU görs stora ansträngningar för att återvinna däck.
En annan aspekt är att det går åt energi att tillverka, och återvinna däck.
Men kan bilister - bara i vårt land - använda däcken några hundra mil extra innan de byts ut - kan det göra skillnad på miljön i ett längre perspektiv.
Samtidigt måste man erkänna att det är en balansgång mellan säkerhet och miljö och ekonomi.

#58
2018-05-02 07:22

erikivan72, vad åtgår i energi att reparera en bil efter en krock, eller tillverka en ny bil som blivit för smälld ? Håller med om att miljön är viktig, men den får ju inte göra våra bilar farliga (slitna däck). Är det farligt att köra med slitna däck så är det farligt, inte ens miljön kan rubba på det. Punkt slut..

#59
2018-05-02 17:09

Har 3-3,5 mm. kvar på mina framdäck nu.. Bridgestone 215/55/17. Originaldäcken till bilen. Vet inte exakt hur långt de gått, men bilen har inte nått 5000 mil ännu och då är ju ett antal mil med vinterdäck. Hade tänkt byta inom kort, men väntar nog till nästa sommar när jag läser och väger in detta med miljöaspekten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.