Bild
Nästa artikel
Mest nöjda i Tyskland kör Subaru

Mest nöjda i Tyskland kör Subaru

Nyheter

Subaru har Tysklands mest nöjda bilägare, det visar en undersökning från ADAC. I andra änden av listan återfinns Renault.

Vi Bilägare bilägarundersökning AutoIndex visade tidigare i år att Subaru har Sveriges mest nöjda bilägare. Det var tredje gången märket tog hem titeln.

Nu presenterar tyska motororganisationen ADAC en motsvarande undersökning som utgörs av svar från 43 000 bilägare. De tillfrågade har fått tycka till om sin bil, sitt märke och sin verkstad samt om de skulle köpa samma märke igen.

Som första märke någonsin röstades Subaru fram till vinnare i samtliga delmoment.

Volvo sjua, Saab tolva
Bakom Subaru placerar sig tre ytterligare japanska tillverkare: Lexus, Mitsubishi och Honda. Att lågprismärket Dacia återfinns därefter måste ses som en överraskning.

De tyska prestigetillverkarna BMW, Audi och Mercedes hamnar först på plats 10, 16 respektive 20. En anledning kan vara att dessa bilägare har betydligt högre krav, uppger ADAC:

Volvo slutar på en hedervärd sjundeplats och Saab på plats 12. Längst ned i botten återfinns Renault.
 
Diskutera: Varför toppar Subaru, följt av ytterligare tre japanska märken?

Taggar: Nyheter, , Subaru

Kommentarer

#1
DeN
2010-11-24 15:36

VW är sämsta tyska märke...måste svida i vargborgen.
Okej, BMWs MINI är sämre, men det är ska ju vara lite engelskt också...

#2
Riskokare
2010-11-24 15:43

Ja jävlar Dacia på 5:te plats före Toyota och före Volvo, BMW och Mercedes. Vad skall alla experter säga
nu då.Hela världen upp och ner vänd nästan. Det är som vanligt jappsar på de första platserna.

#3
789
2010-11-24 16:06

Att tex Audi, Porsche och Mercedes ligger långt ned på listan från 10 - 20 plats visar bara att ägare till dessa bilar ställer betydligt högre krav på sitt bilägande jmf med de som köper små skramliga bilar av "riskokar" modell!

#4
2010-11-24 16:13

Japan bäst igen! ;o) Med fyrhjulsdrift som fungerar!

"Confidence in Motion"

#5
SM811
2010-11-24 16:16

@789
"de som köper små skramliga bilar av "riskokar" modell!"
Läs på!

#6
789
2010-11-24 16:25

Shogun:
Jag läste en en artikel, tråd på nätet där man ansåg att Subarus 4 hjulsdrift är oerhört gammalmodig eftersom den är "stel" dvs mekanisk. Den drar alltså lika mycket på alla hjul oaktat väglag. Moderna system är elektroniska som snabbt förflyttar kraften mellan den - de hjul som har bäst fäste. Först ut med detta system var Mercedes följt av BMW sedan Haldex dvs SAAB, Volvo, Skoda, Opel, VW mm som alla har HAldex system av 4 hjulsdrift. Audi HADE också stel mekanisk 4 hjulsdrift för 20 - 30 år sedan på deras Quattromodell men idag är deras system också elektroniska. Det är bara stackars Subaru som sitter fast i 30 år gammal teknik....

#7
rogue
2010-11-24 16:37

Subaru är bäst !!!

#8
Riskokare
2010-11-24 16:55

789, det suger eller hur!!!!!!!!!!

#9
2010-11-24 17:02

Länk till tyska undersökningen?

Hur kan Dacia komma så högt? Bygger på Renaultdelara som kom i botten.

#10
2010-11-24 17:06

789.

Länka dit då! Pajas!

Du bara svamlar om japaner hela tiden och ingen, ingen tar dej på allvar utom du själv.....

Jag har hört från ägare att XC 70 har värdelös fyrhjulsdrift!

Jag har hört från ägare att XC 70 har värdelös fyrhjulsdrift!

Jag har hört från ägare att XC 70 har värdelös fyrhjulsdrift!

Jag har hört från ägare att XC 70 har värdelös fyrhjulsdrift!

De har köpt Subaru för att få fyrhjulsdrift som fungerar!

De har köpt Subaru för att få fyrhjulsdrift som fungerar!

De har köpt Subaru för att få fyrhjulsdrift som fungerar!

#11
Uno Lööf
2010-11-24 17:10

Dacia 4WD kommer från japan, tro det var Nissan. blir inte alls förvånad att ägarna gillar Dacia, bra bilar.

#12
789
2010-11-24 17:23

Shogun:
Har Subaru en "stel" 4 hjulsdrift a la Audi Quattro på 1980 talet dvs för 30 år sedan?
Svar: Ja!
Har de övriga bilmärkena tex BMW, Volvo, Audi, VAG, VW, Skoda, Mercedes etc modern elektronisk 4 hjulsdrift?
Svar: Ja!
Vilket system är bäst? Med stor sannolikhet, den moderna elektroniska 4 hjuldriften. Eller?

#13
simon_d
2010-11-24 17:27

789, och vem bryr sig om vad du tycker?

#14
789
2010-11-24 17:30

Simon:
Ja, vem bryr sig...

#15
j a r l
2010-11-24 17:36

789 gå och gräv ner dig

#16
Snicksnack
2010-11-24 18:00

Jag uppfattar att artikeln handlar om nöjda bilägare och inte om vilket fabrikat ni gillar bäst.
Subaru är tydligen en prisvärd, robust bil med få bekymmer, det är väl sådant som gör ägarna nöjda? Inte om 4 hjulsdriften är delvis elektronisk eller inte.
Varför vill 789 inte unna folk att vara nöjda måntro?

#17
2010-11-24 20:49

De första modellerna där fyrhjulsdriften kopplades in vid behov var allt annat än bra. Oförutsägbara egenskaper och tröga växlingar mellan drivmetoderna. Då var Subaru outstanding!
Det allra bästa vore helt separat drivning på varje hjul med blixtsnabb, elektronisk respons - men det har ingen idag. Det kommer säkert i framtiden med hjälp av elmotorer.
Konstan fyrhjulsdrift får nog fortfarande (än så länge) anses vara det bästa.
-
Den här undersökningen visar resultatet av förväntansuppfyllnad, vilket förklarar varför Dacia kommer så högt.
Entusiastbilar med någon lite mer eller mindre unik eller säregen egenskap blir väl också ofta förlåten för sina tillkortakommanden Hit hör, men endast till mycket liten del, Subaru. (De ligger ju förbannat bra till även hos tyska bilprovningen.) Fast då kan man ju tycka att Alfa Romeo, Mini och till viss del Citroên borde placerat sig bättre.
Den slutsats man kan dra är väl att byggkvalitet kontra inköpspriset coh de praktiska egenskaperna trots allt väger tungt.

#18
789
2010-11-24 22:24

Roy:
Sedan vill jag tillägga att det är naturligtvis bättre med en "omodern" 4 hjulsdrift än bara fram eller bakhjulsdrift.

#19
Silvia
2010-11-24 22:29

ViB:
Kan man lägga in någon spärr så man slipper 789´s iq befriade kommentarer? typ nått spam filter? :-)

#20
2010-11-24 22:47

ViB, var rädd om 789. Den får oss mindre begåvade, att känna oss som genier. Han har ungefär samma funktion som A-lagarna i stadsparken: "Jag har visserligen ett ganska misslyckat liv, men det kunde varit värre."

#21
2010-11-24 22:54

När det gäller ADAC-placeringarna: Jag frågar mej om inte ägarna ofta betygsatt märkets kundbemötande åren efter köpet, när dom egentligen skulle bedömt bilen.

#22
Henrik från HH
2010-11-25 05:03

Dacia på plats 5 och Renault på sista plats, lite underligt eftersom Renault bygger Dacia och medvetet har billigare materialval och lägre kvalitet på Dacia bilarna, detta naturligtvis för att de motsvarande Renault modellerna är betydligt dyrare, men också naturligtvis mer påkostade. Samma sak gäller ju även hos VAG - Skoda kontra Audi.
En sådan lista är svår att tolka, eftersom ägare av dyrare bilar har större krav än ägare av lågprismärken.

#23
789
2010-11-25 08:35

Silivia:
Vem av de gamla nicksen heter nu Silvia? Kan inte ViB utforma siten på ett sådant vis att man inte kan byta nick namn hela tiden. Har skäl att tro att det är en av dessa Toyotakramare eller Riskokekramare som nu tillfälligt bytt namn. Trist men "Ce la vie"....

#24
O.S.
2010-11-25 09:47

....ingen överraskning...det är mestadels Svenskar som tycker att tyska bilar är so himla bra, men så är det helt enkelt inte (längre)....ich weiss ;-)

#25
Pappsen
2010-11-25 10:23

Ingen större hemlighet att jappsen har haft hög kvalitet till rimliga priser under lng tid. Inget förvånande med denna undersökning således. Kul att volvo ligger så pass bra till ändå.

#26
789
2010-11-25 15:20

Är det ngn som sett att Volvo anses bättre än Toyota i Tyskland. Hur kommer det sig att VW återfinns på plats 30!?? Så dålig är absolut inte VW!

#27
2010-11-25 15:33

Framgångsreceptet är mycket enkelt. Bygg en vettig bruksbil, med hygglig kvalitet till ett rimligt pris. Då blir man framgångsrik som biltillverkare. Dacia är ett utmärkt exempel på detta. Har man däremot betalat en faslig massa pengar för en statusbil är det ganska självklart att man blir missnöjd när den strular betydligt mer än grannens "vanliga" bil. Framtiden tillhör helt klart folkhemsbilarna, och Dacia visar vägen.

#28
2010-11-25 18:51

Re 789, jo tyvärr är WV ingen höjdare vad gäller kvalitet, samma sak i svenska undersökningar även om de ryckt upp sig en del....

#29
Kalle Kavat
2010-11-25 20:01

Ingen människa har köpt en Toyota för man vill ha en, utan man är bara ute efter krångelfritt ägande. Det är därför som den enda Toyota som har fått vara med i Top Gear är en Aygo (som de spelade fotboll med.)
Fiat, Citroen, Peugeot och Renault är i botten men de säljs i hundatusentals. Fråga en ägare och han är nöjd, sen kanske man får räkna med "lite" problem om man har en sådan bil, men betydligt roligare. Det är inte bilen man tycker om i enkäten utan mest bilhandlarens eftervård.
Appropå fyrhjulsdrift, det spelar ingen roll om man har Haldex eller inte för alla drivaxlar och kardan snurrar ju hela tiden ändå och stjäl kraft. Subarun är konsekvent och det är därför som den säljer, men de flesta söm tycker här har väl aldrig suttit i en.

#30
2010-11-26 10:56

Re Kalle Kavat jag tror du generaliserar lite väl mycket, det låter som mina barn när de kommer hem från skolan... Alla andra har, alla andra får...!

Att påsta att ingen köper en Toyota för att man vill ha en var ett märkligt uttalande, jag har köpt flera för att jag vill ha en, att den är krångelfri får man på köpet....

Du kan ju fråga Celicaägare, Supraägare, T-sportägare och Mr2 ägare varför de köpte sina bilar, Supran är väl en av de bilar som de bilintresserade avgudar vilket inte minst syns på priserna...

#31
Benny H
2010-11-26 11:10

En sådan här undersökning visar egentligen ingenting vettigt förutom att köpare av s.k premiumbilar ställer höga krav. Om man köper en Dacia så skruvar man nog ner förhoppningarna till noll och hoppas eländet startar när det är kallt...Har du däremot betalt en halv miljon för en bil ställer du nog helt andra krav! Subaru tillverkar robusta bilar med beprövad teknik, dock för det ju knappast utvecklingen framåt men alla kan ju inte ligga i framkant...

#32
Crister A
2010-11-26 16:21

Benny H:Sedan har du nog det motsatta,när premiumbilköparen har ställt höga krav och får problem för att bilen inte hade den kvalitet som dom trodde,så vill man ju inte erkänna alla problem och framstå som en IDIOT.Då är man i stället tyst och lossas som inget utan berömmer sitt bilval i marknadsundersökningar som görs av t.ex Vib.

#33
Kalle Kavat
2010-11-27 21:00

Appropå Simon no1. Har MR2 överhuvudtaget sålts i Sverige, det är ju en åttiotalsbil. I Finland är de ombyggda till rallybilar för de är bakhjulsdrivna, och hur många Supra finns det i bilregistret, det är säkert max. 10.
Tror du att du har fått en Supra när du far omkring i din Corolla?
De på jobbet som valt Toyota säger aldrig att de valt pga. "körglädje".

#34
Kalle Kavat
2010-11-27 21:00

Appropå Simon no1. Har MR2 överhuvudtaget sålts i Sverige, det är ju en åttiotalsbil. I Finland är de ombyggda till rallybilar för de är bakhjulsdrivna, och hur många Supra finns det i bilregistret, det är säkert max. 10.
Tror du att du har fått en Supra när du far omkring i din Corolla?
De på jobbet som valt Toyota säger aldrig att de valt pga. "körglädje".

#35
2010-11-28 00:30

Re Kalle Kavat, ja så bilkunnig var du, Mr2 såldes fram till -03 i Sverige, sök gärna på Supra på blocket så kommer du att få mer än 50 bilar, innan du skriver vore det bra om du kollade upp lite mer fakta....

Du är dålig på att gissa, jag kör Rav4 till vardags och Celica som sommarbil, min fru åker Aygo....;) Så nu vet du det...

Sen är nog dina jobbarkompisar inte de ända Toyotaägarna i Sverige så att utgå från dom är nog lite för dåligt underlag för ditt uttalande.....

Här är en Supra där ägaren säkert köpt den för körglädjen och glädjen av att vinka hejdå till en Lamborgini....:)

http://www.youtube.com/watch?v=GI0EO1kFBgk

#36
Kalle Kavat
2010-11-30 15:09

Jag skriver inte för att omvända Jarl och simon no1 utan för det är så irriterande med folk som inte kan läsa mellan raderna och ha lite humor. Men längtar man efter en 20 år gammal bil direkimporterad från Tyskland för 22500 kr så hjälper nog ingenting.

#37
PremiumRogge
2010-12-10 04:16

Känns ändå bäst att jag kör BMW för de är just.....BÄST!! Puss på er fattiglappar!

;)

#38
2010-12-20 13:28

ägde Lygacy från 2005 2,5 och var mkt nöjd. Vid 90km/t låg förbrukningen 0,65, kör man 100-120 då gick det åt 0,7, blandad körning gick på 0,82. Mkt tyst och bekväm bil. Aldrig några problem, det enda var att vid 10000 mil låset borjade strejka på vänster bak dörr, lite olja och det blev mkt bättre. På minus sidan:
okänslig styrning, dålig vägkänsla, servon hängde inte riktigt med om man ville ha skoj. Fjädringen är för mjuk vid provocerad körning, bilen sladdar för mycket(hela karossen gungar ngt extra), det krävs mkt av föraren för att bilen ska dit du vill.
Ingen sportbil .

#39
gunnar44
2010-12-21 21:29

Kan man verkligen lita på dessa sk. kundundersökningar? Dekra, Tyskland har ju rankat Opel Insignia som den mest felfria bilen i den storleksklassen. I "lyxbilsklassen" vann Audi A6 detta pris. Denna undersökning baseras på årsmodell och antal mil i snitt. Den baseras även på antal reparationer och kostnad för dessa. Dekra är ju en organisation som kontrollerar att verkstäder gör sitt jobb, liksom ADAC i Sverige kontrollerar bilprovningarna.
Kundundersökningar kan därför tas med en nypa salt. Utom i klara fall, där Renault tycks passa in. Sist i både den här undersökningen och kvalitetsindexet enligt dekra. Kanske en nypa salt passar in även där.

#40
2011-01-04 11:42

Det är ingen tvekan om att Subaru bygger kvalitetsmässigt mycket bra bilar om än otroligt fula och obekväma.

#41
Quattron
2011-01-04 16:00

Subarun är säkert en otroligt robust och bra bil, är ju en äkta japan med vad det innebär. Krånglar inte, stora utrymme och med en fin 4wd. Men dessa nöjda ägare har ju då accepterat att inte ha några större valmöjligheter vad gäller utrustning, halvtaskiga stolar och Subarus "egna" design. Som tjänstebilsförare spelar detta en ganska stor roll när man ska tillbringa många timmar bak ratten, vilket troligen inte gjort mig till en fullt så nöjd Subaruägare. Jag provade ialla fall men som sagt, inte riktigt min smak. Permanent 4wd är dock krav efter 20000 sådana mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.