Bild
Nästa artikel
Mercedes visar nya ”hyperskärmen” i elbilsmodellen

Mercedes visar nya ”hyperskärmen” i elbilsmodellen

Nyheter

Mercedes nya flaggskeppsmodell får mycket ny teknik under skalet. Här är första exemplet.

Mercedes ska följa upp elbilen EQC med flera nya eldrivna modeller under året. Den viktigaste blir Mercedes nya flaggskeppsmodell EQS som får lång räckvidd och mycket ny teknik.

Nu visar Mercedes upp en av finesserna i nya EQS. Det handlar om en uppdaterad variant av infotainmentsystemet MBUX med en helt ny typ av skärm jämfört med i dagens modeller som ska blanda digital teknik med analoga designelement och som kallas ”Hyperscreen”.

Hela infotainmentskärmen är ihopbyggd med de digitala instrumenten och en skärm framför passagerarsätet. Systemet ska även ”lära sig” förarens önskemål och anpassa innehållet på skärmarna efter situationen. Ett exempel är att passagerarskärmen stängs av om ingen sitter i höger framstol.

Skärmen har så kallat Gorillaglas som ska vara tåligt och repkänsligt. Den använder så kallad OLED-teknik.

Mercedes visar nya ”hyperskärmen” i elbilsmodellen
Mercedes visar nya ”hyperskärmen” i elbilsmodellen
Mercedes visar nya ”hyperskärmen” i elbilsmodellen

Rejält med datorkraft

Den här typen av skärm till infotainmentsystemet kräver mycket datorkraft och det har historiskt sett varit ett område som biltillverkarna snålat in på. En långsam processor kan förstöra användarupplevelsen eftersom det gör systemet långsamt och då spelar det ingen större roll hur väldesignat det är i övrigt.

För att undvika den missen har Mercedes försett det nya MBUX-systemet en åttakärnig processor med 24 gigabyte internminne. Det återstår att se om det blir tillräckligt för att systemet ska flyta på utan fördröjning.

Läs också: Mercedes sneglar på Tesla – här är nya infotainmentsystemet

Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2021-01-08 09:07

Alla dessa hemska skärmar

#2
2021-01-08 09:13

Billigare. Fysiska mätare blir "premium".

#3
2021-01-08 09:31

Det här är där vi befinner oss idag. Det enda som inte går att digitalisera är luftutsläppen.

3 skärmar ser det ut som, monterat i ett stycke. En förarskärm, en centralskärm och en passagerarskärm. Men är den centrala skärmen en skärm? Finns det skärmar som inte har 90° hörn? Kan det vara två på höjden tätt monterade med olika bred?

#4
2021-01-08 09:32

Jarl: Vad då alla?! Bara en stor här ju! ;)

#5
2021-01-08 09:48

Det ser ut som att de tänker montera in den i panelen och inte bara haka fast den utanpå som många andra. Bra tänkt!
Fast det ser jäkligt billigt ut med bara skärmar och inga mekaniska mätare.

#6
2021-01-08 11:22

Inget åldras så snabbt som moderna bilars infotainmentsystem. Ta de små 4-5-tumsskärmarna som var högsta premium för bara fem år sedan. Idag ser de helt utdaterade ut där de sitter insjunkna i en tjock plastram och ger då även intrycket att resten av bilen är omodern.
Stor skillnad mot ett par runda analoga mätare som är tidlösa och är lika snygga idag som de var på 60-talet.

Men skärm-tekniken är billig för tillverkaren och går att ta bra betalt för, så det är inte konstigt att skärmarna bara blir större och större.

#7
2021-01-08 11:28

Mattse: Vilka ansåg en 4-5 tumsskärm vara högsta premium för 5 år sen?!
Jag tycker tvärtom skärmar som är rätt utförda har stått sig bra, kolla Model S, deras skärmlösning som kom 2012 saknar i stort sett fortfarande konkurrens både vad gäller storlek och möjligheterna med den och hur den är uppbyggd vad gäller användargränssnitt.

#8
2021-01-08 11:58

Vad kostar den att byta efter 3 år?

#9
2021-01-08 12:06

Jarl: Varför skulle man byta den efter 3 år? Har du nån källa eller statistik på att skärmar har så kort snittlivslängd i bilar?

#10
2021-01-08 12:18

Ungen dunkar nått i skärmen. "Kras".
"Det blir 100k tack. Hela instrumentpanelen måste bytas."

#11
2021-01-08 12:30

Milky: Har du testat att förstöra en ny infotainmentskärm av beskriven kvalitet så? Det är inget som händer för att en unga råkar träffa den med något man normalt har med sig i bilen när man åker. Sen är väl frågan hur många skärmar som sitter inom räckvidd för så små "ungar" som sitter i sina barnstolar?
Jag bromsade och fick en gardinstång rätt in i min skärm på väg hem från Ikea för några månader sen, jag hoppade till högt men inte ett märke.....

#12
2021-01-08 13:18

Jag har vid flera tillfällen sett folk frakta brädor från olika byggmarknader inne i bilen. När de har krossat alla skärmar vill de nog inte veta att seriösa byggvaruhus tar en femhundring för att köra ut virke.

#13
2021-01-08 13:50

Vilket vansinne.
Och folk duger inte till att använda gårdagens finesser.

Ops. Mäkinen jag känner mig träffad men det gick vägen när det var lister i genomlastningsluckan ;)

#14
2021-01-09 10:47

Jag håller nog med ovanstående att infotainment system blir omoderna väldigt fort.

Dock förstår jag att biltillverkare försöker använda dem till allt. Det blir billigt att tillverka och är ”hypat”.

Själv föredrar jag taktila knappar som jag kan känna. Känns trafiksäkrare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.