Nästa artikel
Mercedes E-klass blir dieselhybrid
Nyheter

Mercedes E-klass blir dieselhybrid

Publicerad 21 december 2011 (uppdaterad 21 december 2011)
För första gången får Mercedes E-klass ett hybridalternativ: E 300 BlueTEC Hybrid. Under huven finns både el- och dieselmotor.

Genom att kombinera en turboladdad dieselmaskin på 2,1 liter (204 hk, 500 Nm) och en mindre elmotor (27 hk, 250 Nm) stannar bränsleåtgången på 4,2 l/100 km (109 g/km).

Därmed klassas E 300 BlueTEC Hybrid som miljöbil. Jämfört med dieseldrivna E 250 CDI har förbrukningen kapats med 15 procent. Siffrorna gäller sedanvarianten.

Modellen har bestyckats med ett batteripaket av typen litiumjon och enligt Mercedes har ingreppet inte inneburit några kompromisser gällande utrymme, komfort eller säkerhet.

Bilen får dessutom stopp/start, bromskraftåtervinning och en funktion som låter bilen ”segla” med motorn avstängd i hastigheter upp till 160 km/tim, om föraren släpper upp gaspedalen.

Vid lägre hastigheter och under kortare sträckor kan bilen köras helt eldriven. Hybriden premiärvisas på bilsalongen i Detroit i januari och börjar säljas senare under 2012.
 
Diskutera:
Vad tycker du om Mercedes E-klass som dieselhybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-21 13:14
David70

Äntligen en bra hybrid!

#2 • Uppdaterat: 2011-12-21 13:24
Thommys

Den här enkla varianten av hybrid borde sitta i alla bilarna. Litiumjonbatteriet sitter i motorutrymmet och elmotorn sitter mellan den ordinarie automatväxellådan och den vanliga 250 CDI motorn. Denna lilla extra hjälp gör så mycket utan att använda krångliga kringlösningar. På det här sättet tar man också bort det mesta av den 4- cylindriga dieselmotorns nackdelar av ljud och vibrationer på tomgång och kökörning. Komforten blir där med bättre än en konventionella sexa. Hybrid på premiumnivå helt enkelt. Hybriden kommer även finnas med en 6-clindrig bensinare främst för USA och Japan. Och då heta E 400 Hybrid.

#3 • Uppdaterat: 2011-12-21 21:32
KaptenOberkommando

1) Det stavas "potential".
2) Eldrift kombinerat med traditionella bensin- och dieselmotorer kommer att bli en parentes i bilhistorien.

#4 • Uppdaterat: 2011-12-22 09:50
Omberg (ej verifierad)

Det är alltså ingen laddhybrid eller fullhybrid, så snål får man inte vara om man köper Merca.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-22 16:12
Thommys

0,42 blandad körning för en E-klass med automatlåda är bra snålt ändå. Utan att halva bilen består av batterier, dess utom. Detta är tysk ingenjörkonst på ett raffinerande sätt.

#6 • Uppdaterat: 2011-12-22 17:27
quattron

Ofta i detta forum har de tyska ingenjörerna fått på tafsen för att de inte klarar av det Toyota klarat (Prius). Skulle tro att det helt enkelt är så att de aldrig vill göra det heller. De bygger bilar för vänsterfilen på autobahn och där visslar man helst inte ut i en Prius, för den skull är inte Prius en dålig bil men den är byggd för andra marknader med andra förhållande. Nu verkar det som tyskarna fattat tag i detta och det är spännande att följa utvecklingen. 0,42/mil i nästan två ton Merca, vem hade trott det för några år sedan? Hoppas nu siffran är verklighetsbaserad också!

#7 • Uppdaterat: 2011-12-22 19:35
quattron

Leifer, helt klart kommer 130-gränsen att införas så småningom, rätt eller fel. Det är ändå inte på särskilt långa sträckor farten är fri. Då kommer den eviga frågan om Priusen kontra alla andra. Om den nu drar lika mycket bränsle i snitt som de nya bilar som kommer nu på bred front, på vilket sätt spöar den skiten ur dessa då? Sen må den vara tysk, svensk eller asiat. Det jag hyllar är att det finns en möjlighet att köra en så tung bil på 0,42l/mil med en förhållandevis enkel teknik.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-22 22:33
Ru Dolff (ej verifierad)

Synd att C-klass är så mkt mer exlusivt och premiumdesignad.

Brun från början för att inte rosten ska synas?

#9 • Uppdaterat: 2011-12-23 08:54
Thommys

Ru Dolff, jag håller med dig till viss del vad gäller designen C-klass kontra E-klass. Men samtidigt är det lite så att mer avancerade former gör sig bättre med tiden. Former man smälter lätt kan också snabbt kännas daterade. Personligen tycker jag att E-klass i profil ger ett intryck av förhöjt akterparti, att den lutar framåt. Lite som om bilen hade upphöjda hijackers bak. Att en bil som ska vara elegant ser ut som om den ska gå på street racing passar inte riktigt.

Tyskar älskar brunt. Tyskar har mycket brunt i hemmet och klär sig rätt mycket i brunt. Jag tror att det är vi som är lite mer fega och inte vågar prova brunt. Vi hade det en del på 70-talet och förknippar det nog mycket med just 70-talet. Vi tycker nog här uppe i mörka norden att det är lite för murrigt. Tyskarna ser det mer som gemytligt och naturnära. Men det hindrar inte mig från att prova brunt. Jag tänkte i nästa bil prova brun skinnklädsel. Svart börjar kännas lite passé och trist. Ljusa är lite för opraktiska, trotts läder.

#a • Uppdaterat: 2011-12-23 09:20
quattron

Leifer, det är säkert därför fokus mer och mer hamnar på de minsta bilarna, även bland de tyska tillverkarna.De blir mer och mer exklusiva och man kan välja och vraka med tillvalen. Hastigheten kommer säkert att spela en mindre roll i framtiden. För den skull kommer nog inte de stora, snabba bilarna att försvinna, jämför med Sverige. 120km på några mil av vägnätet sen max 110, hur ser vårt bilbestånd ut? Gick man efter vägbeskaffenhet och hastighet borde vi istället köra Hybrid-Landrover allihop. Och ja, för att inte tala om dessa förb... högfartsdäck. Bara nackdelar inga fördelar, som jag också ser det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.