Nästa artikel
Mercedes CLS Shooting Brake – lanseras 2012
Nyheter

Mercedes CLS Shooting Brake – lanseras 2012

Publicerad 9 november 2010 (uppdaterad 9 november 2010)
Mercedes CLS Shooting Brake får grönt ljus för serieproduktion. Lyxkombin ska introduceras 2012.

Under vårens bilsalong i Peking premiärvisades konceptbilen Mercedes CLS Shooting Break, en kombivariant av CLS.

Nu meddelar Mercedes att bilen ska serietillverkas från 2012 och stavar samtidigt om modellbeteckningen till CLS Shooting Brake.

Lägre än E-klass
Konceptbilen bygger på nuvarande CLS men har fått bakvagnen förlängd och ett kombiutrymme istället för sedankoffert.

Mercedes är dock noga med att inte nämna ordet ”kombi” i pressmaterialet för att inte väcka associationer till en familjetransportör, här är det sportighet som gäller.

Jämfört med Mercedes E-klass Kombi är konceptet CLS Shooting Break något längre, men också en decimeter lägre. Med tanke på den sluttande coupéprofilen kommer lastutrymmet inte att nå upp till E-klass.

Modellen ska byggas jämte bland annat CLS, CL, E-klass och måsvingen SLS AMG i sydtyska Sindelfingen. Sannolikt kommer motorerna att hämtas från nuvarande CLS, vilket innebär en 3,5-liters V6, en turboladdad 4,6-liters V8 och en direktinsprutad V6-diesel.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes CLS Shooting Brake?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-09 15:26
Jarl S

Undra hur snabbt rosten kommer? 1 år?

#2 • Uppdaterat: 2010-11-09 16:23
Jägaren (ej verifierad)

Amerikanerna ändrar åsikt lika ofta som man byter skjorta. För bara ett år sedan var det tvärtom och inte har så mycket hänt sedan dess - ja, förutom att Toyota har återkallat runt 13 000 000 (!) bilar. Helt värdelöst Conny att referera till dumma, kynniga amerikaner.
--
Så, bilen är ett mästerverk. Det blir inte mer premium än så här. Kolla in glastaket på bild 6 (eller vindrutan - vilket som), bild 9 med lädret, sömmarna och träet, bild 11 och inte minst detaljarbetet på bild 17. Resten av världen: Se och lär. Jag säger som alltid: Det är helt ok om Mercedes har fel på typ 8 bilar av 100 medan någon annan "bara" har fel på typ 5 bilar av 100 så länge man får njuta av dessa under av perfektion, komfort, pondus och appeal. Mer premium blir det inte.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-09 17:11
Jägaren (ej verifierad)

Vet du vad jag tror, Conny? Jo, att du är en sådan kund som aldrig blir nöjd utan bara klagar och är kärring motvals mest av hävd och tvång. Jag kan förstå om din MB-handlare helst ville bli av med dig. Vissa kunder kommer man bara inte längre med! Jag har aldrig upplevt något av det du talar om.Men allt har sin förklaring.
Amerikaner är lynniga, ombytliga och totalt opålitliga. Feta är de också. Fördom det med, kanske?
--
Nåväl, Toyota är på deken och Mercedes visar som vanligt hur man bygger gräddan av bilar. Titta på bilderna och njut.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-09 17:26
Raymond K (ej verifierad)

Ännu en mercedes med sidorutor som små tittgluggar.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-09 17:28
jo4001 (ej verifierad)

Vackrare kan ingen vara

#6 • Uppdaterat: 2010-11-09 17:33
Mr Colt (ej verifierad)

En "Shooting brake" skall vara 3 dörrars, annars är det en Estate wagon.
Gör om,gör rätt MB.

#7 • Uppdaterat: 2010-11-09 19:26
BANAN (ej verifierad)

Jägarn = Biggest loser

#8 • Uppdaterat: 2010-11-09 19:33
sweeny (ej verifierad)

Den ser ju helt grotesk ut i profil, inget vackert exemplar det där... påminner om något som den där indiern bygger av skrotbilar i Discoveryprogrammet...

#9 • Uppdaterat: 2010-11-09 19:35
Jagaren (ej verifierad)

Wow!
Ser ut som en i baken nedtryckt Saab 9-5. Vecken i dörrarna är nog hämtade från Golf och så den där förtvivlat nödvändiga flappen över bakrutan. Kanske inte det vackraste världen har skådat men gud vilket detaljrikedom.
Även om nosen ser ut som en vanlig V70 så är även den det vackraste jag sett i mediala snokar sedan Klinger i Mash. Vilken detaljrikedom, tror att det finns ädelträ inflikat i gliporna där fram i grillen.
Riktiga skrynklar i lädrets bakkant på stolarna, det är detaljrikedom. Premium är namnet på de skrynklerna, Toyota skulle inte kunna göra sådan fel så snyggt i varje fall!
Matta på matta är som en mysig samekåta .. Absolut premium med lapptäcke i en bil till miljoner. Men vad tusan, så där brukar väl inte Mercedes lägga mattor? Men om det nu är en Mercedes så skall det väl vara så. Premium säger jag bara!
Och så den där luftrenaren i vindrutan, eller om det är en kylbox? Detaljrikt i varje fall och premium ända ut i svärtan av fingerspetsarna.
I bakspegeln finns nog ett handskfack av tjockleken av döma ... Helt enkelt hur smart och premium som helst.
Att mittpanelen ser lite mystisk ut är bara för att det är en premiumbil med många knappar och rattar. Kanske inte snyggt men mycket detaljrikt!
Panoramataket är premium och mycket detaljrikt. Megana kan slänga sig i väggen för att Mercedes tänkte faktiskt på detta först. Och i övrigt är Renault inte premium. Renault är inte ens Tysk.
Jag förstår inte varför bakändan ser ut som en japan med sneda ögon. Men det är mycket detaljrikt och toppen av premium. Mercedes lämnar 30 års rostgaranti på sitt glas (om rosten kommer inifrån). Det kallar jag premium!
Lägg märke till det särskilda facket för 3 ägg! Mycket detaljrikt och premium så det förslår för det kan även användas för golfbollar, 3 räcker för mig!
Denna bilen rostar inte. Jag har erfarenhet av att denna bil inte rostar! Och detaljrikedomen har jag erfarenhet av också. Ädelträ in i minsta detalj.
Varje flisa är av ädlaste ädelträ och premium in i minsta detalj. Varje detalj är så detaljrik att varje detalj är en rikedom, en detaljrikedom.
Jag blir rörd till tårar över denna skapelse.
Kan man få den i citronblå?
Toyota har inte ägghållare i skuffen! Jag tycker att alla ska slänga sina Toyotor, de har inte handskfack i bakspegeln! Fy för Toyota som inte ens kan lägga mattor över mattor, de tokingar pressar sina mattor så de passar karossen. Galna Japaner. Inte premium, utan skrot.

#a • Uppdaterat: 2010-11-09 19:43
Jägaren (ej verifierad)

Nu om aldrig förr har ViBilägares sajt spårat ur!

Kan redaktionen börja kolla vilka IP-adresser som används????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.