Nästa artikel
Mercedes A-klass får ny design
Nyheter

Mercedes A-klass får ny design

Publicerad 6 mars 2012 (uppdaterad 6 mars 2012)
Nya Mercedes A-klass, som visas upp på bilsalongen i Genève, visar som första modell tillverkarens nya designspråk.

Stråklastarnas design i kombination med deras funktion beskrivs som en nyckel i det nya designspråket som presenteras med nya Mercedes A-klass. Framför allt lyfter man fram att strålkastarnas LED-lampor är arrangerade på ett sådant sätt att man uppnår en ”blossande” effekt. Nya A-klass är också längre än sin föregångare med sina 18 centimetrar närmare marken.

Mercedes A-klass finns med både bensin- och dieselmotorer och blir den första modellen från Mercedes som når ett koldioxidutsläpp på 99 gram per kilometer. Bensinmotorerna finns i tre 1,6- och 2,0-litersversioner med direktinsprutning och ger 115, 156, respektive 211 hästkrafter. Motorerna har också avgasturbo och mer avancerad förbränningsmotor.

Tre dieslar
Dieselmotorerna har turboladdning och ger 109 hk och 250 Nm, 136 hk och 300 Nm eller 170 hk och 350 Nm. Samtliga motorer är utrustade med start/stop-system och är anslutna till antingen en sexväxlad manuell låda eller automatisk växellåda.

På säkerhetssidan är nya A-klass utrustad med radarbaserad krockvarnare, bromsassistans och ett system som varnar en potentiellt distraherad förare för möjliga hinder på vägen och samtidigt förbereder bromsassistansen. Den har också bland annat system som hjälper föraren att hålla koll på döda vinkeln och körfält, samt hjälper till med parkeringar.

Integrera smartphone
Det finns även möjligheter att integrera en smartphone med bilens egna system, vilket gör att man kan komma åt telefonens funktioner via bilens kontroller.

Mercedes A-klass är 4 292 millimeter lång, 1 780 millimeter bred och 1 433 millimeter hög. Den visas just nu på bilsalongen i Genève och börjar säljas i september.

Missa inte bildspelet, klicka på länken ovan!

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes A-klass?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-06 10:54
KaptenOberkommando

Alla dessa karossveck till höger och vänster - men kanske ser den bättre ut i verkligheten.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-06 11:05
Irvor

Den ser ut som gamla Kia Rio från sidan, korsat med en variant av myrsloksnos typ Volvo S60.
Fin ?
Prisvärd ?
Tvekar.....

#3 • Uppdaterat: 2012-03-06 11:11
Juppe (ej verifierad)

Snygg och ser ut som en MB, men jag är ändå lite besviken. Hade hoppas på en lite mer högbyggd version. Inte fullt så mycket som gamla A-klass, men lite mer åt DS4-hållet ...

#4 • Uppdaterat: 2012-03-06 14:41
Thommys

Designen är lyckad. Ser man på AMS sida så gillar läsarna denna mycket mer än Audis nya A3. Kul för Mercedes. Detta är en bil som vänder sig till större målgrupp än gamla A-klass. Mercedes säljer nu bilar som aldrig förr.

Nytt på den här är att varselljusen flyttats upp till huvudstrålkastarna. Det tycker jag är bättre ur säkerhetssynpunkt för de syns bättre än nere under stötfångaren. Men samtidigt är det inte lika identitetsstarkt.

Nu blir det intressant att läsa tester där denna, Audi A3, BMW 1 och Volvo V40 ställs mot varandra.

99 g/km co2 för en bil utan avancerat hybridsystem är bra.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-06 14:45
Rikard

Klart snyggare än Audin som man nu kan se här på sidan sammtidigt, MB vågar göra nått nytt och inte följa gamla spår.
Men den var lite slätstuken bakifrån, och front/huv/skärmar såg lite för stora ut till resten av bilen.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-06 15:15
Juppe (ej verifierad)

Finns en film här för den som är intresserad:
http://www.youtube.com/watch?v=_B8sdUQTMIQ

#7 • Uppdaterat: 2012-03-06 16:34
A_q

Nu vet man inte längre om det är "gamla" A3 eller nya A-klass som dyker upp i bakspegeln. LED-varselljusen ser likadana ut.
Tycker att fram och bakdel inte passar ihop riktigt. Fram ser den helt ok ut, men bakdelen ser faktiskt lite Kia ut.

En detalj som även övriga Merca har är ett slags v-format mönster på blinkersen i bakspegelhuset. Försökte man sig på något nytt bara för att alla har en LED-slinga där nu? Less is more. Föredrar det mer stilrena.

Men nosen är som sagt helt ok.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-06 19:26
Roy J

Ser väl lite mer ut som en Mercedes - men är även mer slätstruken - om man nu kan kalla en kaross med veck hit och dit för det. Håller alltså med Kapten Oberkommando på den punkten.

Intressant med trender.
En tid skulle alla bilar ha karossintegrerade bakljus, gärna mörktonade. Sen kom bling-epoken där ljuskällorna var infattade i kromblaffor. Framljusarmaturerna ska helst nå halvvägs upp till vindrutan - men det är väl redan lite off nu.
Just nu gäller det att krampaktigt leta efter något avvikande sätt att få in diverse veck längs karossidorna. Varselljusen bara måste bestå av en figurformad linje av LED.
Och om 10 år kommer detta att kännas så utdaterat.
Och inget av detta har någon egentlig betydelse.
Ändå fälls kommentarer om dessa betydelselösa detaljer som om de betyder allt.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-06 20:43
A_q

Alla bilar kommer att kännas utdaterade om 10 år...

Vad ska man annars fälla kommentarer om? Detaljer kan antingen förstärka eller förstöra. Eller får man bara kommentera om bilen totalt sett?

#a • Uppdaterat: 2012-03-07 11:20
Simon no1

Faktiskt riktigt snygg, det enda som stör är det gigantiska emblemet i grillen som de måste lånat från nån lastbil...... Till skillnad från Audi så vågar de ju komma med nått nytt....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.