Bild
Nästa artikel
Mera mil i Audi e-tron

Mera mil i Audi e-tron

Nyheter

2,5 mil extra på mätaren i elsuven tack vare optimering av drivlinan.

Toppversionen 55 quattro ska nu vara god för 43,6 mil på full laddning mot 41,7 mil förut. Att räckvidden utökats i e-tron beror enligt Audi på att de uppgraderat drivlinan och lånat finesser från e-trons syskon e-tron Sportback, som presenterades alldeles nyligen.

Bland annat ska systemet för bromsåtervinning förbättrats med en mer distinkt känsla i enpedals-läget med maximal bromsregeneration. Den främre elmotorn ska nu kunna kopplas bort helt när den inte behövs, vilket sparar på energiförbrukningen.

Dessutom är kylsystemet optimerat och överbliven värme från batteriet används för att värma insidan av bilen. Tyska Audi säger att prisnivån är densamma som förut. I Sverige kostar 55 quattro från 897.400 kronor och versionen 50 med blygsammare effekt och batteri kostar från 799.000 kronor.

Vi Bilägare har tidigare räckviddstestat Audi e-tron i svenskt klimat och på motorväg, med resultatet att 30 mil på full laddning var närmare sanningen.

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron?
 

Kommentarer

#1
2019-11-29 07:46

Marknadens bästa bil, om än ett högt pris?

#2
2019-11-29 08:21

Vad som är närmare sanningen beror ju helt på hur man kör! WLTP som anges är WLTP mix/combined. Det är ett genomsnitt av fyra tester: Low, medium, high, extra high.

Det är helt naturligt att om man bara kör motorväg så kommer man inte alls lika långt som WLTP mix/combined, och kör man i stan så kommer man längre. Nu har ju biltillverkarna värdena för de fyra testerna, eftersom de har gjort dem för att få fram mix/combined, men tyvärr brukar de inte publicera dem. Det är givetvis en brist. När jag har kollat och jämfört i de fall där siffrorna ändå varit tillgängliga så har medium varit närmast mix/combined, men inte identisk.

Helt klart är att över 100 km/h med elbil, då kan man få räckviddsångest! Och en SUV som e-tron med aerodynamik som ett utedass på hjul, får ju ännu kortare räckvidd i högre farter på grund av sin form.

#3
2019-11-29 08:57

Skulle jag köpa ny bruksbil idag och pengarna inte var något problem skulle det nog bli en sådan här.

#4
2019-11-29 09:22

Ingen som helst räckviddsångest i över 100 km/h Raphael, det beror bara på vilken elbil, Tesla Model S kostar mindre än denna e-tron och jag kommer med lätthet 40-50 mil i 100 km/h beroende på årstid och väglag. I 130-140 km/h i somras låg jag på förbrukning motsvarande 42 mil. Så nja, räckviddsångest, nej jag tycker inte det.
Bara för en elbil är lite mindre energieffektiv så kan du inte bunta ihop och påstå att det är helt klart att man får räckviddsångest över 100 km/h i en elbil.

#5
2019-11-29 09:54

Idiotiskt med högbyggda elbilar.

#6
2019-11-29 12:53

Då ber jag Henrik om ursäkt för att jag inte har känt till att Tesla fungerar annorlunda alla andra elbilar på marknaden och att Tesla därför förbrukar mindre energi och är snålare i landsvägsfart än i stan, precis som en fossilbil. För vi som kan elbilar, vi vet ju att elbilar förbrukar minst i stadstrafik, medan fossilbilar har högst förbrukning i stadstrafik. Däremot förbrukar en fossilbil mindre uppe i fart på landsvägen medan normala elbilar förbrukar mer. Och det är detta som gör att batteriets laddning sjunker fort när man kommer upp i fart.

Dvs, kör man mest på landsvägar så kommer man *längre* med fossilbil än den deklarerade förbrukningen i WLTP, men med en elbil så kommer man *kortare*.

Kör man mest stadstrafik så kommer man med fossilbil *kortare* jämfört med WLTP och med elbil *längre*.

Och det är på grund av detta som jag säger att man får räckviddsångest i högre farter med elbilar jämfört med fossilbilar, men få vet vi tack vare Henrik att detta gäller inte Tesla för den har alltså inte ökad förbrukning i högre farter utan fungerar som en fossilbil där, och då har en Tesla alltså högre energiåtgång i staden istället.

Men ärligt talat, Henrik kan säga vad han vill. Jag tror inte alls på att Tesla fungerar annorlunda än alla andra elbilar. En Tesla drar mer i högre farter och mindre i lägre, så även i en Tesla bör man inte överskrida 100 km/h om man vill maximera sin räckvidd.

Om Henrik inte tror mig om att farten har betydelse för räckvidden så rekommenderar jag denna pedagogiska film i ämnet.
https://youtu.be/GkU5OjMw0Os

VW e-up, Nissan Leaf och BMW i3 tävlar i vem som kan köra flest varv på en bana tills strömmen tar slut. Det finns bara en regel: plattan i mattan, full ”gas” alltså. Väldigt upplysande test! :)

#7
2019-11-29 12:55

Så, vill man maximera räckvidden på e-Tron så bör man undvika motorvägar. Då kommer man närmare det angivna värdet för WLTP mix/combined.

#8
2019-11-29 13:33

Raphael, det gäller ju alla bilar. Även de med förbränningsmotor drar ju mer i motorvägsfart.

Vad Henrik menar är nog att hans Tesla har tillräckligt med räckvidd även i motorvägsfart men den är såklart kortare än om man hade legat i landsvägsfart.

#9
2019-11-29 13:35

Personligen är jag så j*vla trött på de här blytunga bilarna och de skyhöga priserna samt det oändliga tjafset om räckvidd, att jag aldrig kommer att köpa en elbil. (De är dock uppiggande att köra.) Dessutom är de inte klimatsmarta, men luften runt omkring dem blir onekligen bättre.

#10
2019-11-29 17:03

Raphael

Henrik påstår ju inte att man maximerar räckvidden i 100 km/h utan att han inte känner någon räckviddsångest i sin Tesla.

Här är en bra tabell för räckvidden i olika hastigheter. https://teslike.com/range/

Model S LR klarar ca 44 mil i 130 km/h, 67 mil i 80 km/h och 59 mil i 100 km/h. Gäller förmodligen när det är bra väderförhållanden.

#11
2019-11-29 18:39

Raphael menar nog att förbrukning skenar i en sådan här SUV i högre farter.. en Tesla modell 3 är mer aerodynamisk och därmed ökar förbrukningen inte lika mycket i högre farter.

#12
2019-11-29 20:39

Raphael: Om du hade bemödat dig med att läsa, och förstå, det jag skrev så hade du sett att jag skrev just det att förbrukningen ökar med högre hastighet, MEN, det absolut inte är nån räckviddsångest även över 100 km/h om man väljer rätt elbil. Min Model S kostar mindre än en e-tron och har betydligt vassare både prestanda och energiförbrukning. Jag har förstått att du är emot Tesla, men jag tror även du kan erkänna att de är ledande vad gäller energieffektiva drivlinor, där är ingen ifatt eller i närheten än.
Sen är det kul hur du skriver som att jag inte kan nåt om elbilar men du hänvisar till dig själv som "vi som kan elbilar". Då är min fråga, vilken elbil har du? Hur många mil elbil har du kört? Troligtvis otroligt mycket då jag som har kört 4800 mil med min tydligen inte kan elbilar.....kan garantera dig Raphael att det jag skriver från min dagliga verklighet med elbil både i jobb och privat innehåller betydligt mycket mer relevans än ditt svamlande som mest består av gissningar och det du läst dig till ur PSA:a broschyrer!

#13
2019-11-30 16:34

Man har givetvis rätt att framföra sina åsikter om elbilar och det ska man göra, men om man ifrågasätter de som har erfarenhet av elbilar och framhåller sina egna som enbart bygger på tillverkarnas uppgifter, är man nog ute på djupt vatten.
Själv har jag noll erfarenhet av elbilar och tekniskt är den historisk, alltså gammal spårvagnsteknik och när Tesla kom var det lätt att avfärda som en dagslända.
Det har jag fått äta upp!
Jag tror (Obs tror!) att Tesla, genom att de var så tidigt ute med ny teknik, ligger långt före konkurrenterna när det gäller praktisk tillämplighet.
VAG kommer säkert att presentera bra elbilar, men jag tror att de, liksom fler konkurrenter har ganska långt kvar innan de hinner ikapp Tesla.

#14
2019-12-01 17:12

Batteribil.. kommer förhoppningsvis aldrig slå på bred front..

#15
2019-12-02 09:49

Här läser man hur effektiva elbilars drivlinor är.
https://www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp?year=2020&action=All

#16
2019-12-02 10:06

mw73: Skulle gissa på att du kommer bli besviken, min personliga gissning är att det kommer slå, och det kommer gå fortare i omställningen än vad många tror.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.