Bild
Nästa artikel
Sportback en sluttande e-tron från Audi

Sportback en sluttande e-tron från Audi

Nyheter

Slankare profil adderar en mil i räckvidd jämfört med suven e-tron. Här är svenska priserna på nya elbilen.

2018 fick vi stifta bekantskap med Audis elsuv e-tron. Nu kommer ett syskon i Sportback-form, vilket betyder mer sluttning på bakparti i coupéstil. 

Bagageutrymme har offrats till fördel för formen. Förutom ett främre förvaringsutrymme under huven på 60 liter får det i det bakre bagageutrymmet plats 555 liter. Det är 45 liter mindre än i vanliga e-tron.  

Den har ett cw-värde på 0,25, lägre än vanliga e-trons 0,27. Det lägre luftmotståndet adderar en mil extra på räckviddsmätaren, som i e-tron Sportback i bästa fall är 44,6 mil, beroende på drivlinealternativ och väderförhållanden.

Sportback en sluttande e-tron från Audi

Två motorvarianter erbjuds, båda fyrhjulsdrivna. Dels e-tron Sportback 50 quattro, som har ett batteri på 71 kWh som ger en räckvidd på 34,7 mil. Effekten är 230 kW och 540 Nm i maximalt vrid. 

Dels finns också 55 quattro med ett större batteri på 95 kWh och effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Det är den här varianten som tar sig mer än 44 mil på full laddning. Vi snabbladdare kan Sportback med det stora batteriet ladda med en effekt på 150 kW, mindre varianten kommer som mest upp i 120 kW. 

Audi säger att de är först med digitala Matrix LED-strålkastare Tekniken finns redan i Mercedes S-klass i Maybachutförande och heter då "Digital Light", men enligt Audi tillverkas alltså inte Maybachbilarna i storproduktion och där menar Audi att de är först. Tekniken kallas Digital Micromirror Device (DMD) och är samma som sitter i videoprojektorer.

Sportback en sluttande e-tron från Audi

Miljoner små mikrospeglar kan riktas om upp till 5.000 gånger på en sekund och kan därför manipulera ljuset till önskad form. Förutom att blända av automatiskt kan bilen skapa ljusmattor vid filbyten eller lysa upp med linjer som hjälp vid trånga passager, till exempel vägbyggen. Varningsljus kan också riktas mot fotgängare i mörkret. 

Precis som vanliga e-tron byggs Sportbackversionen i Bryssel i en certifierad CO2-neutral anläggning. 

Till Sverige kommer e-tron Sportback under våren 2020. Svenskt cirkapris på 50 quattro är 827.000 kronor och 55 quattro går loss på 919.400 kronor.  

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron Sportback?

Sportback en sluttande e-tron från Audi

Kommentarer

#1
2019-11-21 18:32

1 miljon för varenda elbil i det här segmentet. Man kan köpa två feta E-Klass, 5-serie eller A6 för samma pengar - och då kommer man typ 130 mil och behöver inte ha varken räckvidds- eller klimatångest. Helt absurt, men klart är att tillverkarna har positionerat sig för extrema marginaler. (Pappa till detta är Tesla, precis som Apple/iPhone är det för mobiltelefoner.) Kan slå vad om att tillverkarnas resultat kommer att öka med kvadraten om några år. Tyvärr är det ju inte de här dyra bilarna som folk vill ha. Om man vill ha en elbil är Kia e-niro för 440 000 efter avdrag för miljöbonusen ett fynd med sina 450 kilometers räckvidd! Ja, även här får man två (!!!) Kia för samma pris som ovan.

"Audi säger att de är först med digitala Matrix LED-strålkastare Tekniken finns redan i Mercedes S-klass i Maybachutförande och heter då "Digital Light", men enligt Audi tillverkas alltså inte Maybachbilarna i storproduktion och där menar Audi att de är först."

Suck … Snacka om att vara småaktig. Så otroligt löjligt av Audi, men lider man av lillebrorskomplex så gör man.

#2
2019-11-21 18:33

Snygg, första gången jag allvarligt överväger att bli Audiägare.

#3
2019-11-21 20:09

Ständigt detta "Sport"!
Varför tröttnar de inte?
Jag vill ha komfort!
Ville jag ha en sportbil blev det en Morgan!

#4
2019-11-21 20:31

Vägslitaget är proportionellt mot kuben på vikten.
Resultatet är att denna ´blyanka´ vållar dubbelt så stort vägslitage som en vanlig Q5!

#5
2019-11-22 21:41

bgl, vad väger blyankan då? För en Q5 väger typ 2 ton! Det är rätt mycket mer vägslitage än min Octavia som väger in på ca 1400 kg.

#6
2019-11-23 15:14

Blyanka är ett begrepp från simskolevärlden i min ungdom, idag skulle det betecknas som kränkande.
Bättre vore nog att kalla dessa elbilsklumpar för koboltanka!?
Den väger drygt 2500kg och vållar 6 gånger så stort vägslitage som Octavian.

#7
2019-11-24 09:49

Elbilar är bra att det kommer fler och fler men jag undrar vem som kommer att köpa de begagnade elbilarna när nuvarande ägare byter bil. Batterierna är ju inte nya och de kommer att kosta en vacker slant att byta. Jag skulle aldrig satsa på en begagnad elbil.

#8
2019-11-24 15:20

Hacken: Har för mig att sist det var nån undersökning låg elbilar i topp på bilar som såldes fort begagnat, och det är även konstaterat de håller andrahandsvärdet bättre än motsvarande fossilbil. Så även om inte du vågar köpa begagnad elbil så verkar många andra våga det.

#9
2019-11-25 19:13

Bgl, man ska tydligen använda fjärdepotensregeln, vilket i så fall ger tio gånger högre slitage. (Det är axeltrycket som räknas, totalvikten spelar mindre roll i de här viktsklasserna.) Varför man ska räkna på det sättet förstår jag inte alls. Hur som helst har farten större betydelse.

#10
2019-11-25 19:16

Den är väl fortfarande tyngre än konkurrenterna och lika svajig som den tidigare. Vad jag förstått står den sig inte så bra beträffande räckvidden, men är snabb att ladda.
Precis som med Mercedes EQS är den baserad på ett fossilchassi, vilket inte är någon fördel, om än med färre nackdelar än med Mercan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.