Bild
Nästa artikel
Nyheter

McLaren Elva – fritt blås utan tak och ruta

Publicerad 19 november 2019 (uppdaterad 19 november 2019)
Oroa dig inte för att svälja insekter – aerodynamiskt skydd skapar vindruta av luft.
Bakhjulsdrivna och tvåsitsiga Elva sägs vara den lättaste bilen McLaren tillverkat. Detta tack var hög användning av kolfiber i konstruktionen och bromsok av titan. Namnet kommer från de öppna sportvagnsprototyper Bruce McLaren byggde på 1960-talet.  

Elva hämtar sin kraft från en 4-liters dubbelturboladdad V8 som sägs kunna göra noll till hundra kilometer i timmen på "under tre sekunder", med hjälp av 815 hästkrafter och 800 Newtonmeter i vridmoment.
 
För att skydda de åkande från flygfän och annat som kan träffa ansiktet i avsaknad av en vindruta har McLaren utvecklat något de kallar Active Air Management System. Under färd leds luft in i bilens nos och kommer ut från utblås framför cockpit. På så sätt går luftflödet upp i en bana över passagerarna och det bildas en "bubbla av lugn", som McLaren uttrycker det.

De säger också att hjälmar inte behövs, men kan bäras om man verkligen vill. Och skulle det vara så den välbärgade köparen insisterar på en vindruta så går det att få en fabriksmonterad i något av de 399 exemplar som byggs av Elva. Priset uppges vara lite över 1,4 miljoner pund och första leveranserna sker i slutet av 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om McLaren Elva?

Tillsammans med en förebild från förr.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.