Nästa artikel
Mazda2: Miljöbil med bensinmotor
Nyheter

Mazda2: Miljöbil med bensinmotor

Publicerad 28 februari 2011 (uppdaterad 4 mars 2011)
I höstas fick Mazda2 lite nytt smink. Nu har motorerna optimerats ytterligare vilket innebär att även bensinversionen är miljöbil.

Alla väntar givetvis på att regeringen ska fastställa de nya miljöbilsdirektiven. Att det blir en sänkning från dagens 120-gramsgräns gällande CO2-utsläpp är ganska troligt. Men håller vi oss till nuvarande regler så är nu Mazda2 definierad som miljöbil även med bensinmotor.

Den nyutvecklade motorn drar 0,51 liter/mil, vilket innebär ett CO2-värde på 119 g/km. Tidigare fanns Mazdas 1,3-liters bensinmotor i två versioner på 75 eller 84 hästkrafter. I och med motoruppgraderingen försvinner den svagare versionen och kvar blir endast versionen med 84 hästkrafter, till samma pris som den tidigare 75-hästaren.

Billigare tillvalspaket
Dessutom har utrustningen i Advance-modellen utökats med färddator, innehållande yttertemperaturmätare. Advande bjuder också bland annat fjärrstyrt centrallås, manuell luftkonditionering, elmanövrerade och eluppvärmda ytterbackspeglar, elektriska fönsterhissar fram, radio/CD med MP3-funktion, AUX och fyra högtalare samt rattmonterade reglage.

Den som önskar ytterligare lyx väljer till AdvancePlus med bland annat aluminiumfälgar, regnsensor och läder på ratt samt växelspak. Priset på detta paket har sänkts med 2 500 kronor.

Mazda2 i Advance-utförande med 84 hästkrafter stark, miljöbilsklassad bensinmotor, kostar nu 134 900 kronor. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-28 11:32
truebeliver (ej verifierad)

Ännu en skräp bil frå japan. kanske lägga till apan.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-28 11:41
Yarl (ej verifierad)

truebeliver: hur känns det att ha XXXX innanför pannbenet?

#3 • Uppdaterat: 2011-02-28 11:47
truebeliver (ej verifierad)

Yarl: Jag tror att jag har träffat en ömmande knöl, var inte meningen förstår att du är iriterad, visst är Mazda bra bilar! bara de tar i tu med rostskyddet. Denna fick ju bara en 2:a av VB.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-28 13:48
Joakim Dyredand

@ Yarl: Skärpning! I kommentarsfältet ska den språkmässiga nivån vara högre än det du skrev.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-28 16:39
Hazze76 (ej verifierad)

Gillar verkligen Mazda 2;an, tror dom har bytt stolar på faceliften så det är lite mer skålning. Däremot är det samma backelitplast känsla i instrumenten. Väldigt synd på en annars riktigt trevlig bil

#6 • Uppdaterat: 2011-02-28 17:31
Olle Ström (ej verifierad)

Bör inte en Fabia 1,2TSI vara bättre? Mindre uddabil. VW-koncern borgar för bra kvalitet? Finns Ibiza med samma motor men dyrare och kanske spanskt stötigare fjädring. Bägge miljöbilar i alla fall.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-28 17:56
Bildoktorn (ej verifierad)

Bör inte en Fabia 1,2TSI vara bättre? NÄ, kolla Vi bilägares felanmälan.........Där har du en hel del att läsa. VW-koncern borgar för bra kvalitet?? När gjorde Vw något med kvalitet??

#9 • Uppdaterat: 2011-02-28 18:26
truebeliver (ej verifierad)

Italeinska och franska bilar = kvalitet vem bryr sig om riskokare som alla nördar kör. kopior allihop från dag ett!! volvo är också i deras ego saab fumlar i mörker.

#a • Uppdaterat: 2011-02-28 18:29
Nils af Palmstierna

Varken italienska eller franska bilar är inte kvalitet på något sätt. Möjligtvis bra rostskydd på Renault men ingen normal modern bil med normal skötsel rostar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.