Bild
Nästa artikel
Mazda Vision Coupe blickar framåt
Mazda Vision Coupe blickar framåt
Mazda Vision Coupe blickar framåt
Mazda Vision Coupe blickar framåt
Mazda Vision Coupe blickar framåt

Mazda Vision Coupe blickar framåt

Nyheter

Så här kan den japanska biltillverkarens bilar komma att se ut. Vad tycks?

Under pågående bilsalong i Tokyo har Mazda offentliggjort GT-vagnen Vision Coupe. Konceptbilen är en hyllning till coupémodeller från förr, till exempel Mazda R360 – Mazdas första familjebil – och Mazda Luce Rotary som även är känd som Mazda R130.

Enligt designspråket Kodo – Soul of Motion, är bilen formgiven enligt minimalistisk japansk estetik. Det finns inga uppgifter om vad som driver bilen framåt. Kanske är det Mazdas nyutvecklade Skyactiv X-motor med kompressionständning som sitter i konceptet Kai. Det skulle också kunna vara Skyactiv R – det vill säga wankelmotorn som satt i konceptet Mazda visade upp för två år sedan: RX-Vision.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda Vision Coupe?
 
Taggar: Nyheter, Mazda

Kommentarer

#1
2017-10-26 13:45

Denna bilen med lite grädde på vore mumma.

#2
2017-10-26 14:19

Mja...Nu så vart jag rikrigt knäsvag.

#3
2017-10-26 14:35

Riktigt snygg!

#4
2017-10-26 18:14

Ser ut som en takbox av nyare modell.

#5
2017-10-26 18:14

Ska man ligga på rygg och köra?

#6
2017-10-26 18:18

Konceptbil utan dörrhandtag? Visst är den snygg och lär aldrig komma att kunna köpas.

#7
2017-10-26 18:55

Bortsett från de intryckta dörrarna och utsvängda bakskärmarna ser det vettigt ut.

#8
2017-10-26 20:05

Våldsamt fin, skulle kunna vara en Ferrari, aston Martin eller annat finmärke. Mazda kan verkligen! Hoppas bara dom tänker på komforten också.

#9
2017-10-26 20:15

Jäv--ligt snygga! Mazda är bäst på design!

#10
2017-10-27 01:03

Snygg! Tänk om Saab kunnat designa lika snygga bilar som Mazda, då kanske folk köpt dom runt om i världen och man sluppit konkurs....Mazda och Saab diskuterade ju ett samarbete en gång i tiden.....

#11
2017-10-27 11:59

Shogun, det kanske har varit Mazda också, men jag kommer ihåg en artikel där den dåvarande svenske SAAB-chefen hade planer på samarbete med Mitsubishi. Vid deras första möte i Trollhättan började svensken gå in på tekniska detaljer som den japanske chefen inte hade en aning om varpå samarbete sprack, kanske pga stolthet? SAAB-folket var ju nog mer tekniker än företagsledare egentligen, kanske blev det deras fall. Under alla omständigheter tycker jag att denna nya Mazdakaross är läcker och med lite ny motorteknik riktigt spännande!

#12
2017-10-27 15:58

Hur Mazdas designstudier anno 2017 skulle hjälpt SAAB i slutet på 90-talet är inte lätt att få ihop.
På 90-talet var inte design Mazdas starkaste kort direkt.

Saab gjorde erkänt snygga bilar med designpriser i bagaget, men med bara två grundmodeller i programmet och trötta ägare så räckte inte det.

#13
2017-10-27 17:51

Ser jättefin ut och blir nog konkurrent till P1 med tanke på b.l.a.priset som på volvo's "helgon" numera är bara för dom rika,dvs riktad mot kineser i första hand som blir framtidens största volvoägare.Trist när pengar pratar.

#14
2017-10-27 18:06

Ja, här är den. Brittisk elegans från Japan.
Rena linjer utan "utsmyckningar". Ta bara en sån sak som bakdelen. Den är enkel med en ren och mjuk form. Jämför den med aktern på den nya Volvosportbilen från Polestar. Där har man också försökt sig på enkelhet men helt utan finess. Där är det bara tråkigt platt.
Kul att se en modern bil utan jättelika kromblaffor till belysningsarmaturer.

#15
2017-10-28 00:48

Första snygga japanen på länge.
Riktigt linjeskön.

#16
2017-10-28 10:23

Tänker första generationens Aston Martin Lagonda xD Fast lika snygg som den är ful då.. :P

#18
2017-10-28 14:09

quattron.

Tror du blandar ihop Mitsubishi med Mazda. Mazda och Saab förde diskussioner om ett samarbete. Saxat från Wikipedia om Saab.

Citat, I slutet av 1980-talet blev ekonomin återigen sämre, och efter bland annat samtal med japanska Mazda och amerikanska Ford om samarbete beslutade Investor 1990 att hälften av personbilsdivisionen inom dåvarande Saab-Scania skulle säljas till General Motors och heta Saab Automobile AB. Slut citat.

#19
2017-10-28 16:07

@Swemba - Mazda designade några av bilhistoriens mest legendariska bilar på 90-talet. T ex håller många Rx-7 gen 3 som en av historiens vackraste sportbilar. Mazda har alltid varit vassa på design. Deras första sportbil Cosmo, är också en designikon -
liksom ett otal andra modeller. Sen har de givetvis, som de flesta andra, ett antal mindre lyckade bilar bakom sig.

#20
2017-10-30 16:18

RX-3 Savannah (staving?), Eunos Cosmo, Mazda Cosmo Sport, RX-7, RX-8, en massa udda coupévarianter av 626 och 929 - listan på riktigt snygga Mazdor kan göras lång. Tyvärr har de dippat lite på senare år. Mazda 6 gen 2 facelift var väl den första där det började gå utför. De hade rent allmänt en dålig period av facelifts ett tag. Mazda5 med vågmönstret på sidan var tex rätt.. speciell.

Sen finns det moderna klassiker som ligger mig varmt om hjärtat. 323F med rallyljusen fram (sista, innan den bytte namn till 3) var ruskigt snygg. Även första generationens Mazda 6, om den fick lite ompyssling. Atenza 23Z skulle va kul att ha en idag till och med. Fast med MPS-drivlinan då :P
https://www.beforward.jp/mazda/atenza-sport/bf78422/id/72730
Men älskar de här linjerna. Perfekta proportioner för en FWD-bil. Den snygga, lagom branta linjen som går från strålkastarnas ände hela vägen runt upp till bakluckans kant. Kärlek.

#21
2017-10-31 20:04

Oj sååå snygg!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.