Nästa artikel
Mazda RX-Vision – Wankelmotorns återkomst
Nyheter

Mazda RX-Vision – Wankelmotorns återkomst

Publicerad 28 oktober 2015 (uppdaterad 28 oktober 2015)
Konceptet Mazda RX-Vision.
Mazda släpper inte rotationsmotorn. Nästa generation heter Skyactiv-R och sitter i sportbilskonceptet RX-Vision.
2012 rullade Mazdas sista RX-8 av produktionsbandet, vilket innebar att företagets Wankelmotortillverkning upphörde. Men det verkar som att bilproducenten inte vill släppa greppet om tekniken än.

RX-Vision är ett tvåsitsigt bakhjulsdrivet sportbilskoncept som visades upp på Tokyo Motor Show. Med motorn Skyactiv-R säger sig Mazda nu ha överkommit de tre nyckelproblemen med roationsmotorn; bränsleekonomi, utsläpp och tillförlitlighet. Men inga närmre specifikationer på hur dessa svårigheter har lösts är offentliggjorda.

Wankelmotorn är en okonventionell metod som Mazda envist har hållit fast vid på ett eller annat sätt sedan 1960-talet. Det började med sportbilen Cosmo Sport 110S 1967 och har sedan fortsatt bland annat med storsäljaren RX-7 som tillverkades mellan 1978-2002. Mazda har även vunnit klassiska 24-timmarsloppet Le Mans med en sportbil utrustad med motortypen 1991.
 
Diskutera: Borde Mazda återuppta produktionen av Wankelmotorn?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-28 13:39
Raywave

Helt fantastisk design! Slutar aldrig att överraskas av Mazda. De lyckas alltsom oftast överträffa alla förväntningar. Ska bli spännande att höra hur man lyckats övervinna svårigheterna med Wankeln. Den här väcker svårt habegär... Och jag som trodde jag va klar med sportbil...

#2 • Uppdaterat: 2015-10-28 15:20
ENTJ1

Haha,nej.
Skitkonstruktion,men fräck...

#3 • Uppdaterat: 2015-10-28 15:25
Reverend Benny

Det har surrats lite om Mazda 2 och att ha Wankelmotorn som Range Extender vid eldrift då den går att göra väldigt liten, har vibrationsfri drift och levererar bra med kraft trots liten storlek som range extender.
Tokgissar att det är något sådant RX-Vision handlar om, elbil med en smart wankel som REX.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-28 19:09
Axelman

Hoppas att framstegen inom material, tillverkningsprecision och motorstyrning ska ha löst Wankelns problem.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-28 21:17
edmund

@Reverend Benny Hur skulle en Wankel någonsin kunna slå en linjärmotor i effektivitet eller tillverkningskostnad?

#6 • Uppdaterat: 2015-10-29 08:15
Reverend Benny

@Edmund.
Har ingen aning om vad du pratar om, vad en linjär motor är eller varför den skulle vara bättre än en wankel som range extender.
Min kommentar och gissning bygger på det jag läst i andra biltidningar och att Mazda använt en liten wankelmotor som range extender i en Mazda 2 prototyp för något år sedan.
Även Audi körde ju det i sin A1;a när den visades som prototyp.

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Effektivitet och tillverkningskostnader är sekundära parametrar i marginalbilar som Mazdas RX-modeller.

De fungerar mer som prestigehöjande aptitretare för det ordinära bassortimentet, de vänder sig också till en kundgrupp som inte är priskänsliga vare sig det gäller inköpspris eller driftskostnader.

Hoppas att den får behålla denna design i en eventuell produktion...

#8 • Uppdaterat: 2015-10-30 08:52
Raywave

Jag har kört Mazdas Wankelbilar under ett antal år, har inte upplevt några problem med Wankelmotorerna! Bara ren och oförfalskad körglädje! Så kan Mazda ytterligare förfina konstruktionen så lovar det ju nåt extraordinärt! Bränsleförbrukningen är inte så hög att det är nåt stort bekymmer, oftast kör man ju inte sportbilar så långa sträckor.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-01 21:06
edmund

Princip av hur en linjärmotor fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=_pBPw33ceoQ

Wankel kommer aldrig att användas som range extender i någon utsträckning.

#a • Uppdaterat: 2015-11-02 10:45
Reverend Benny

Finns det några biltillverkare som använder linjärmotorer i serietillverkade bilar idag?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.