Bild
Nästa artikel
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.
Mazda Kai Concept.

Kai en motorkorsning från Mazda

Nyheter

Halvkombin är en föraning om hur japanska biltillverkarens produkter kan komma att se ut och hur de kommer att drivas framåt.

Designspråket i Kai kallas Kodo – Soul of Motion. Konceptet är tystare, bekvämare och har bättre prestanda än tidigare Mazdabilar.

Kai är utrustad med Skyactiv X – en nyutvecklad motor som liknas vid en korsning av en bensinare och diesel. Den drivs av bensin, men tänder bränsle/luftblandningen med hjälp av hög kompression, som i en dieselmotor. Det ska hålla nere både förbrukning och utsläpp. Se film om hur tekniken fungerar nedan.

I Vi Bilägare nummer 13/2017 berättar vi mer om Mazdas nya motor.
 
Diskutera: Vad tycker du om konceptet Mazda Kai?
 

Taggar: Nyheter, Mazda

Kommentarer

#1
2017-10-25 13:11

Ju sämre soppa ju bättre tändning?

#2
2017-10-25 13:21

Huga vad svart det var invändigt och utvändigt tycker jag den tar slut lite för tidigt.
Jag är inget för stora överhäng, men här är det lite för lite.

#3
2017-10-25 14:09

Kommande Mazda 3? Ja de är duktiga på design. Men kupen som visats från Mazda är bara för läcker, när får vi se den VIB?

#4
2017-10-25 14:38

Ja man är väl för konservativ men vore man 20 år kanske bilmodellen var ok men...
Motortekniken har vi väl inte sett om det är nämnvärd skillnad i förbrukning.
En bensinmotor med diesel teknologi och mycket hög kompression?
Man undrar om 15000 mil och inte dieselns smörjförmåga i cylindrarna om hållbarheten och den kanske inte ens är så snål som dom säger.
Och kanske man kan ha samma skeptis som mot dom små treorna vad det gäller livslängden.
Min sista Mazda var en 626a 1990och den var bra fast motorn rasade vid 25000 mil .
Och har testat några genom åren men aldrig fallit för dom av olika anledningar.

#5
2017-10-25 17:47

Riktigt snyggt koncept som borde gå att produktionssätta utan några större förändringar (läs: inga) designmässigt!
Får hoppas att drivlinan matchar utseendet. Japanska bilar var roligare förr. Vad hände med Mazda MPS?

#6
2017-10-25 17:54

Farsan hade en Mazda 818. Blå med brun inredning. Bra? Ingen vet för som vanligt med Mazda rostade karossen bort innan man fick reda på hur bra mekaniken i bilen var.

#7
2017-10-25 17:56

Varför visar de en bil som krockats i sidan?

#8
2017-10-25 18:28

Håller med Shogun. Den andra modellen är brittiskt elegant. En skönhet.
Mazda har blivit riktigt bra på design.

#9
2017-10-25 18:52

Bara nu inte den här motorn blir som Audis mellantrycksmotor på 1960-talet då det enda man lyckades bra med var att få dieselknack i en bensinmotor!
Medvetet!

#10
2017-10-25 18:54

Extremt snygg. Mazda är outstanding på design.

#11
2017-10-25 21:44

Hur blir utrymmet i baksätet?

#12
2017-10-25 22:47

Bild tre är en Alfa Brera.

#13
2017-10-26 11:02

Ser ju ut nästan som min ju.. ;)

#14
2017-10-26 12:27

Håller med saabnisse, måste vara som att komma in i kolsäck att sätta sig i den bilen.

#15
2017-10-26 12:45

Med tanke på att VW bryggat Diesel-Bensin i ett o samma koncept för skära ned på kostnaderna och få till motorer med bra vrid även som bensinare TSI så är detta inte fel.
Men designen...en pimpad KIA Rio..

#16
2017-10-26 12:52

Nisse vill ha färg men faktum är att svart och gråskala slår ut en bländning och ökar kontrasten till det som är utanför bilen.
Som jag brukar säga att ögonen skall ligga på vägen, bling - bling är till för utställningar och konditorier...en tårta får vara bling-bling.

#17
2017-10-26 16:50

Det fanns en artikel i ViB om Mazdas nya sätt att minska däcksbuller, vilket skulle komma i deras modeller om ett par år. Det är en teknik som blir högst intressant för oss med våra grova asfaltvägar. Denna artikel om Mazdas designkoncept Kodo och Sky Active-motorer lämnar mig dock helt likgiltig...

#18
2017-10-27 13:12

Fler tillverkare borde titta på aktiv bullerdämpning! Tycker det är förvånande att denna teknik inte hittat ut till bilbranschen i större utsträckning.

#19
2017-10-27 17:55

Jag håller i princip med Tvärnit.
Tydligt definierade funktioner måste alltid vara utgångspunkten. Vari ligger annars utmaningen? "Visioner" har väl vilken konstnärligt lagd människa som helst. Att få till maximal funktion är något helt annat.
En ombonad inredning behöver inte alls innebära en körmässigt dålig miljö.

#20
2017-10-28 10:06

Bakdelen ser väldigt avhuggen och konstig ut, ideerna räckte tydligen inte hela vägen.

#25
2017-10-30 10:49

Att nån med Saab i namnet pratar om acceptabla inredningar är ju lite roligt. ;)

#26
2017-10-30 12:55

Shogun. Återkommande personpåhopp. Ditt konto är inaktiverat. ViB bestämmer hur länge.

#27
2018-11-13 08:52

Hade den haft lite kortare nos bara, så hade det varit en fullträff !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.