Bild
Nästa artikel

Mazda 6 Wagon presenterad i Paris

Nyheter

Nya Mazda 6 kommer till Sverige som kombi i december. Efter visningen på Parissalongen är mer fakta och svenska priser nu officiella.

Bilsalongen i Paris är nu i full gång och biltillverkarna släpper mer information om sina nya modeller. När det gäller tekniken under skalet på Mazda 6 kommer kombin att utrustas på samma sätt som sedanversionen av nya Mazda 6.

Bilen ska säljas med totalt 3 olika bensinmotorer och två dieselmotorer. Samtliga har start/stopp-system och en del av dem rörelseenergiåtervinningen i-ELOOP.

Bensinmotorerna är på 2,0 liter och 145 hk, 2,0 liter och 165 hk, samt 2,5 liter och 192 hk. Dieslarna är på 2,2 liter och 150 hk, samt 2,2 liter och 175 hk. Den stora bensinmotorn har sexväxlad automatlåda, de resterande kan fås med antingen sexväxlad manuell eller sexväxlad automat.

Bagageutrymmet i kombin rymmer 522 liter, vilket kan utökas till 1 664 liter med fällt baksäte.

Mazda 6 Wagon kommer till de svenska återförsäljarna i december. Dock rör det sig endast om 280 exemplar och samtliga med 2,0-liters bensinmotor på 165 hk och antingen manuell eller automatisk växellåda.

På den svenska marknaden ska bilen säljas i tre olika utrustningsnivåer. Den enklaste utrustningsnivån, kallad Core, innefattar bland annat autobroms, starthjälp i backe och 17-tumsfälgar. Den högre utrustningsnivån kallas Vision, vilket innebär att man bland annat får navigationssystem, parkeringssensorer och ett system som varnar för omkörande. Det högsta utrustningspaketet kallas Optium. Samtliga av de första bilarna som kommer till Sverige är Vision-utrustade.


Vad gäller priserna påpekar Mazda att de inte är definitiva, men grundpriset med bensinmotor börjar runt 240 000 kr och för diesel 260 000 kr. Kombin kommer inte att bli dyrare än sedanversionen.

Lanseringen av alla varianter, sedan, kombi, diesel och bensin, kommer att ske i mars 2013.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 6 Wagon?
 

Kommentarer

#1
2012-09-27 12:11

Denna bil kommer jag absolut vara och kolla in när den finns som diesel hos handlarna.. Verkar mycket intressant på många sätt.

#2
2012-09-27 12:30

Sååå läcker ! Tar man sedan bort Chromelisten mellan baklysena så är den fulländad.

Före detta nöjd Mazda6 ägare

#3
2012-09-27 13:11

Ännu en onödig bil som kallas kombi.
Varför?
Den har ju varken kombiutrymme eller utrymme i baksätet annat är för småväxta ormmänniskor eller små barn.
Men den är ju långt från ensam om denna underliga nutida karossform.
Kalla dessa bilar för "kupé med barnsäte" då stämmer det ganska bra.
Varför i hela världen ska bilen vara lägre bak än fram?

#4
Förstikön
2012-09-27 14:23

@saabnisse: Instämmer till hundra procent. Jag besökte för ett tag sedan en VAG-handlare och försökte provsitta en Q7:a. Det gick inte ens att komma in i förarsätet för mig utan att örat slog i dörrkarmen. Och det var en Q7:a! Baksätet ska vi inte ens tala om - båda mina tonåringar är längre än vad jag är. Snacka om att bygga bilar för folk som käkar med pinnar.

#5
2012-09-27 14:35

Tycker man bilar är trånga så finns det ju bara ett alternativ: Skoda Superb. Den enda bil där jag lika gärna sitter bak som fram :-). Jag är 183 lång och kan utan problem sitta bakom mig själv. Har minst två decimeter tillgodo. Kör min fru så kan jag sitta med raka ben :-)

#6
Förstikön
2012-09-27 14:43

@Skodaägare: Kul för dig. Själv är jag 190 cm lång och kortast i familjen. Ingen av grabbarna har dessutom vuxit klart, så tack för tipset, även om det inte är till någon hjälp för oss. Dessutom har killarna storlek 48-50 i skor, och det är inget man klämmer in hur som helst under ett framsäte när man som en av dem måste sitta där bak.

#7
2012-09-27 15:21

Det är väl mycket de tyska premiummärkernas "fel" att herrgårdsvagnarna ser ut som de gör idag.
Där prioriteras inte lastförmågan i första hand utan utseendet, och då följer de övriga tillverkarna som vill vara lite finare efter.

Sen öppnar det ju också upp möjligheten för tillverkarna att få sälja fler flexibilar, typ Touran, C-max och Scenic, för de som vill ha extra utrymme.

Förr skulle en kombi klara av att vara både vara laståsna och folkfraktare, nuförtiden får man välja det ena eller det andra.

#8
2012-09-27 15:54

@förstikön
Utrymmet i baksätet på en Skoda Superb är betydligt bredare och större än i framsätena, vid fötterna också... Men jag vet inte hur det om man är över 190 dock :). Men jag sitter iaf bättre bak än än fram i min superb ...

#9
2012-09-27 15:54

@förstikön
Utrymmet i baksätet på en Skoda Superb är betydligt bredare och större än i framsätena, vid fötterna också... Men jag vet inte hur det om man är över 190 dock :). Men jag sitter iaf bättre bak än än fram i min superb ...

#10
2012-09-27 16:53

Jag ser att det är många som delar min uppfattning.
Jag vill inte på något sätt hänga ut Mazda, det är säkert en utmärkt bil i övrigt, men jag tycker det är synd att de också fallit för den rådande trenden med idiotdesign.

Förr, på den gamla goda tiden :-), byggde man bil efter behov.
Ville man ha en tvåsitsig köpte man en Kupé eller en Kabriolet.
De kom ganska snabbt att förses med ett barnsäte eller oftare en uppfällbar lucka med ett nödsäte i bagageutrymmet, som kallades svärmorsplats.

Vanligare var ju Sedan och är det ännu, men ganska snart kom det som vi i Sverige av någon besynnerlig anledning kallade för Herrgårdsvagn!

Från denna utvecklades under 1960-talet något som blev ganska praktiskt och som kallades Kombibil, t.ex. Volvo Duett.

Nu har de nutida designerna stoppat alla dessa bilar i en mixer, blandat och fått ett resultat som är ganska oanvändbart för de flesta.
Jag hoppas att det är en övergående trend.

Kineserna vill ha rena sedanmodeller, likaså ryssarna och vill de ha en skåpbil köper de en sådan.
Det finns några kvar som tillverkar kombinationer av dessa, även om de är få, de flesta som tillverkar kombibilar idag har kupémodeller med nödsäte.

#11
2012-09-27 16:55

Förstikön:
Räcker inte superbens baksäte till en som är 190 cm lång då? Jag är i och för sig endast 177 men dess benutrymme är verkligen enormt.

OnT: Vet inte riktigt vad Mazda sysslar med designmässigt, tycker att gamla 6an är klart snyggare än denna. Framförallt från sidan som jag tycker påminner mycket om Opel (inte positivt i något avseende...).

#12
Förstikön
2012-09-27 17:24

Det är möjligt att Skoda Superb kan vara ett alternativ, även om jag tvivlar. Våra långa överkroppar gör att jag och grabbarna ofta slår i taket vid minsta inbromsning i de flesta "småbilar".

#13
2012-09-27 17:31

Som flera varit inne på, så är detta onekligen ännu en trendföljare med allt negativt det innebär. Snygg är den dock och ingalunda värst.
Än har dock ingen lyckats slå Volvo när det gäller tunna glasstripes och obefintlig takhöjd där bak. (Inte mycket till benutrymme heller, för den delem.)

#14
2012-09-27 20:42

Vad är det ni kör i era bilar?! Finns inte så många grejer i den normala världen som är så hög att det tar i glaset, som inte kräver att sätet fälls ändå... Det majoriteten har en kombi till är att lasta in barnvagnen i. De gånger en kombi utnyttjas till max annars brukar vara på Ullaredsresorna eller semestern. Och då är det väl knappast fällbord man kör i skuffen.

Vad det gäller baksätet som Saabnisse ondgör sig på, så hade förra 6'an ett av de rymligare baksätena i klassen, och den nya har ännu längre hjulbas.

http://blogimg.wemotor.my/blog/wp-content/uploads/2012/08/13-2014-mazda6.jpg

Och innan ni börjar ojja er om den sluttande taklinjen på sedanen så ta en titt på profilbilden:

http://i.usatoday.net/communitymanager/_photos/drive-on/2012/08/28/2014Mazda6x-large.jpg

Själva taket är inte många cm lägre över huvudet i baksätet än det är fram. Då sitter man lägre med baken i soffan med.

#15
2012-09-27 20:44

Håller med Roger.

#16
2012-09-27 20:57

Roger Skagerström.

Håller fullständigt med dig jag förstår inte denna noja och vad de går på innan de ens sett eller ens suttit och provat bilen. De flesta bilmärken bygger sina kombi på detta viset för det är så kunderna vill ha dem när de gjort undersökningar och frågat kunderna hur bilen ska se ut. Så vet jag Honda gjorde när de skapade senaste Honda Accord kombi. Jämför den mot de förra superpraktiska utformningen på generationen före med rakt avhuggen bakstam.

Köp en VW Transporter eller Toyota HiAce då om ni kör fyrkantiga paket ideligen i bilen eller hyr en vid behov. Varför ska allting vara superpraktiskt när man inte ser lika nyktert/superpraktiskt vad gäller hållbarheten på bilen man köper. "Huvudsaken är att man tycker om den" Hur kan man tycka om en bil som krånglar? Varför kan man inte tycka om det också en bil som inte krånglar? Det har också sin charm som gör att man tycker om en bil. Själv hatar jag bilar som krånglar och är på verkstad frekvent.

#17
2012-09-27 21:38

Jag har haft tre Mazda6 och bilarna är betydligt rymligare och mer praktiska än deras smäckra former ger sken av.
Testa för bövelen innan ni uttalar er någon gång!

#18
2012-09-27 23:52

Det är en myt att tro att tillverkarna tillverkar det kunderna vill ha - ännu mindre vad de behöver. Människor är sorgligt okunniga om orsakssammanhang och sina rent praktiska behov. Titta bara på dessa opraktiska designkök som gällt en tid. (Det finns för all del en mottrend för dem som verkligen intresserar sig för matlagning och vet vad som behövs.)
Det är bland dem som oftast köper nytt som man hittar trendnissarna som okritiskt går på allt som är lite avvikande och därmed signalerar att det är något nytt - korkat eller inte, det är i den världen ointressant.
En tid skulle bakljusarmaturer vara mörktonade och smälta in i bilens linjer - för att sen följas av nästa trend med krominfattade juveler. Inget av detta har med funktion att göra.

Nu är trenden bland kombibilar att dra ner taklinjen bakåt och att göra bakväggen alltmer sluttande. Det drar alltså betydligt mot halvkombihållet utan att ändå vara det. Varför inte ta steget fullt ut och göra en halvkombi?
Vad är det man försöker signalera? Jag är förnuftig så jag har valt en kombi, men mest modemedveten så den är snygg och egentligen inte en kombi ändå?
För samtidigt är ju sidrutan smal och starkt uppdragen för att betona kilformen, antar jag.
Se på Volvo där allt är extra övertydligt med de parodiskt överdrivna formerna. (Synd på en i övrigt förbaskat bra bil.)

Eftersom jag tidigare i livet varit inne på formgivning, i synnerhet efter att ha sett så många idiotiska exempel på dålig sådan, så brukar jag sammanfatta det hela:
Visioner har alla som är lite konstnärligt lagda. Konst är konst (och det har jag inget emot) men bruksföremål är bruksföremål. Utmaningen för en sann formgivare är maximal funktion i ett tilltalande yttre. Först DÅ har man lyckats!

En kombi ska helt enkelt kunna ta en hel del last på ett enkelt och tåligt sätt - annars kan man ju faktiskt köpa en helt annan typ av bil!

Denna Mazda, är dock inte, som jag skrev tidigare, något av de värsta exemplen.
Bland annat så ser man att taklinjen faktiskt inte är så mycket nerdragen, särskilt inte över kupén och sidrutan är inte alls lika extrem som på Volvo.
Jag tycker faktiskt att den är så snygg att jag gott kan tänka mig att prova den.
Bara de inte sänkt baksätet så att man får sitta som en groda utan stöd i knävecken bara för att huvudet ska få plats. Och det är ju trevligt om även barn kan se ut.

#19
2012-09-28 00:03

Kom just på de enda som faktiskt kan ha onytta av detta - de med hundburar. Där är kubism bra. Men de åker ju 850 och 940 hela bunten ändå ;)

#20
2012-09-28 08:42

Den bästa kompromissen?

Att konstruera bilar är alltid att göra den minst dåliga kompromissen - oavsett vilket typ av bil det gäller.

Den - i mina ögon - bästa kompromissen vad avser biltyp - är combi coupen.
Den kombinerar utseende, komfort och praktiskhet i ett oslagbart paket.
Ett bra exempel är SAAB 9000.

CC har fått renässans med bl.a. BMW:s 5-GT, X6, 3-GT och X4( de sistnämnda kommer om ett år). Vare sig 5-GT eller X6 är några skönheter, men både 3-GT och X4 lär bli snyggare.

#21
2012-09-28 08:49

"Kul för dig. Själv är jag 190 cm lång och kortast i familjen. Ingen av grabbarna har dessutom vuxit klart, så tack för tipset, även om det inte är till någon hjälp för oss."

Jag tycker du skulle kolla på en Superb i alla fall. Jag som är 1.83 har mycket gott om plats bakom mig själv, så det finns marginal att ta av. Passar inte en Superb, så blir det nog svårt eftersom, vad jag har förstått, det är få bilar som erbjuder mer benutrymme där bak. Har i och för sig inte provsuttit VW Sharan eller Ford Galaxy, så de kanske är större.

#22
2012-09-28 08:53

"Visioner har alla som är lite konstnärligt lagda. Konst är konst (och det har jag inget emot) men bruksföremål är bruksföremål. Utmaningen för en sann formgivare är maximal funktion i ett tilltalande yttre. Först DÅ har man lyckats!"

Håller helt med. Gäller ju för övrigt inte bara bilar. Hemma har vi en tårtkniv från Georg Jensen som är mycket snygg, men helt hopplös att skära tårta med...
Så vi har alltså köpt en tårtkniv som är mycket dyrare än en vanlig och dessutom sämre på det den ska användas till :-(

#23
Förstikön
2012-09-28 11:50

@Skodaägare: Det är inte bara ben- och fotutrymmet som är avgörande. Även sitthöjden är viktig, kanske viktigast av säkerhetsskäl. Jag ska provsitta modellen någon av de närmaste dagarna, så får vi se.

#24
2012-09-28 15:49

Roger, det är just det här som är problemet:
"Själva taket är inte många cm lägre över huvudet i baksätet än det är fram. Då sitter man lägre med baken i soffan med"
Varför måste baksätespassagerarna sitta lägre?
Förutom att det är obekvämt för många att krypa ner och sätta sig på golvet avskyr barn att sitta så lågt att de inte har en möjlighet att se ut över omgivningen.
De flesta nya s.k. kombibilar numera har fått den här idiotdesignen och jag tror inte att jag är ensam att sakna de stora sidrutor som fanns på bilar för trettio år sedan och som gav ett luftigt och öppet intryck och det raka taket som gav samma takhöjd bak som fram och som dessutom gav ett bra bagageutrymme.
Det är faktiskt så att om jag köper en kombi gör jag det för att jag vill ha möjlighet att frakta skrymmande föremål ibland.
Har jag inte det behovet köper jag givetvis en sedanmodell.
Men de moderna "kombibilarna" är varken det ena eller andra!

#25
2012-09-28 18:03

Hade inte baken varit så "ihoptryckt" hade den sett ganska trevlig ut.
Höga plåtsidor och sluttande tak är aldrig en bra kombination.

#26
2012-09-28 19:10

Ser väldigt bra ut på bilderna i mitt tycke, ska bli intresant att se den i verkligheten! Hoppas bara bilarna är bättre galvade med bättre motståndskraftig lack/rostskydd än de äldre Mazda6 som tyvärr rostar lite väl tidigt och mycket i både tröskellådor, dörrar och skärmkanter, synd på rätt vettiga bilar i övrigt.

#28
2012-09-28 21:40

Hanzzon : Det är mig veterligen bara första generationens Mazda6 som har rostproblem. Den slutade tillverkas 2008. Nu är det 2012 ;) Låt oss gå vidare ;)

Saabnisse : Problemet är att bilen inte skulle se klok ut om man hade jättebra utrymmen bak. Skoda Superb sedan/halvkombi är ett bra exempel. Supervettig bil men hur ser den ut i profil? Sen är det väl så att majoriteten forslar barn och inte så stora grejer.

Undrar dock fortfarande vad det är för skrymmande man kör.

http://2.bp.blogspot.com/_J3_liDBfbvs/S-Tuec2mKBI/AAAAAAAAqbM/YUTPhtQIGcU/s1600/2011-Mazda-6-Wagon-Cargo-Room.jpg

Här är en bild på nuvarande 6'ans bagage. Lastutrymmet är i alla bilar begränsat av bredden mellan hjulhusen, om man ska köra skrymmande kublaster. Bagageöppningen ser smal ut, men bredare grejer går inte in ändå pga hjulhusen. Sen - visst sluttar bakluckan. Men det själ max 20 cm lastdjup om du nödvändigtvis har nåt som går upp till takhöjd. Mindre om det är lite smalare och lite lägre (men kan då vara djupare) då sargen runt rutan är rätt tjock - så har man ett föremål som ryms innanför rutans bredd så har man lite extra utrymme.

Det största jag kan tänka mig att vanligt folk kör i bilen är typ en spis. En sådan går troligen utan större problem utan att fälla sätet. Iallafall om man tar bort visst emballage.

Har man större ambitioner får man nog vackert fälla sätet. Mazdas karakuri-fällsystem är guld. Dra i en spak och soffdynan fälls fram och lägger sig på golvet samtidigt som ryggstödet åker frammåt. Typ helt plant lastgolv. Inga bitar över.

Till skillnad från när jag och modern var på Ikea med vår Megané kombi 04. För att fälla sätet planet var man tvungen att plocka ur sittdyna och nackstöd ur bilen. Dessa tog sen upp typ 20% av hela lastutrymmet. Genialiskt jäkla grodätare!

#29
2012-09-28 23:28

Jag citerar mig själv:

En kombi ska helt enkelt kunna ta en hel del last på ett enkelt och tåligt sätt - annars kan man ju faktiskt köpa en helt annan typ av bil!

Varför försöka stuka om en biltyp till något den ändå inte är?

#30
2012-09-29 01:34

Den kan lasta? Liksom de allra flesta kombibilar idag. De lastar betydligt bättre än en sedan någonsin kommer göra, och rymmer mer i volym än en halvkombi. Fördelen med kombi är att det är lättlastat. Inbyggt regnskydd har den med ;). Med tanke på fällsystemet för sätet så är just Mazdan helt klart praktiskt inriktad. Jag förstår inte vad det är du vill ha? Det är fortfarande en fullt bruklig och praktiskt kombi.

Sen är kanske just V60 inte världens mest praktiska kombi. Men den är fortfarande lättlastad. Och sen är det väl så att folk ser hur stor den är innan de köper. S60 har ju ett brevinkast som baklucka, så V60'n väljer säkert många enbart pga att den inte är lika ful och den är mer lättlastad. Helt enkelt en kombi för de som kanske inte behöver en kombi men tycker det kan va smidigt ändå. Vill man ha en Volvo som lastar köper man väl en V70 ändå?

#31
2012-09-30 03:20

Jag håller med Roger. Vill man ha en kombi där man kan t.ex. lasta en tvillingbarnvagn är det V70 som gäller. Alternativt så gör man som 6000 svenskar har gjort. Nämligen flytta till Australien och här kan man köpa en stor och fin Holden Commodere kombi eller en lätt beganad Ford Falcon kombi som är ännu större för kaffepengar (uselt andrandsvärde) trots att det är en mycket bra bil.

#32
2012-10-02 11:56

Hej Roy J. Kan det var så enkelt att man gillar utseendet på bilen, och tycker att utrymmet räcker?

mvh / Polo

#33
2012-10-04 00:48

Någon som vet om nya Mazda 6 får 4-hjulsdrift som tillval ?

#34
2013-01-02 20:27

Skulle gärna köpa en ny Mazda 6 om det bara funnits någon återförsäljare på rimligt avstånd. 9 mil är för mycket. Dåligt av importören att inte ha koll på var de egna återförsäljarna finns. De som la av för ett år sedan finns fortfarande med på hemsidan.

#35
2013-01-23 15:19

Jag säger som crister_1, vill man inte ha en riktig skåpbil är man heller ingen riktig svensk. En riktig svensk bär också bruna byxor. Då syns det inte om han blivit rädd. För övrigt undrar jag om Mazda fått ner vägbullret ytterligare? Förra var ju klart ett fall framåt.

#36
2013-01-23 15:58

PS. En ensam typisk svensk köper en skåpbil, typ V70, för att vara beredd om tvättmaskinen, nån gång i en oviss framtid, går sönder, och behöver bytas. En stor italiensk familj har en småbil, och lånar bil, om nåt större behöver fraktas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.