Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mazda 6 Wagon presenterad i Paris

Publicerad 27 september 2012 (uppdaterad 27 september 2012)
Nya Mazda 6 kommer till Sverige som kombi i december. Efter visningen på Parissalongen är mer fakta och svenska priser nu officiella.

Bilsalongen i Paris är nu i full gång och biltillverkarna släpper mer information om sina nya modeller. När det gäller tekniken under skalet på Mazda 6 kommer kombin att utrustas på samma sätt som sedanversionen av nya Mazda 6.

Bilen ska säljas med totalt 3 olika bensinmotorer och två dieselmotorer. Samtliga har start/stopp-system och en del av dem rörelseenergiåtervinningen i-ELOOP.

Bensinmotorerna är på 2,0 liter och 145 hk, 2,0 liter och 165 hk, samt 2,5 liter och 192 hk. Dieslarna är på 2,2 liter och 150 hk, samt 2,2 liter och 175 hk. Den stora bensinmotorn har sexväxlad automatlåda, de resterande kan fås med antingen sexväxlad manuell eller sexväxlad automat.

Bagageutrymmet i kombin rymmer 522 liter, vilket kan utökas till 1 664 liter med fällt baksäte.

Mazda 6 Wagon kommer till de svenska återförsäljarna i december. Dock rör det sig endast om 280 exemplar och samtliga med 2,0-liters bensinmotor på 165 hk och antingen manuell eller automatisk växellåda.

På den svenska marknaden ska bilen säljas i tre olika utrustningsnivåer. Den enklaste utrustningsnivån, kallad Core, innefattar bland annat autobroms, starthjälp i backe och 17-tumsfälgar. Den högre utrustningsnivån kallas Vision, vilket innebär att man bland annat får navigationssystem, parkeringssensorer och ett system som varnar för omkörande. Det högsta utrustningspaketet kallas Optium. Samtliga av de första bilarna som kommer till Sverige är Vision-utrustade.

Vad gäller priserna påpekar Mazda att de inte är definitiva, men grundpriset med bensinmotor börjar runt 240 000 kr och för diesel 260 000 kr. Kombin kommer inte att bli dyrare än sedanversionen.

Lanseringen av alla varianter, sedan, kombi, diesel och bensin, kommer att ske i mars 2013.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 6 Wagon?
 

Kommentarer

#1 • 2012-09-27 12:11
Peugeote-Pär

Denna bil kommer jag absolut vara och kolla in när den finns som diesel hos handlarna.. Verkar mycket intressant på många sätt.

#2 • 2012-09-27 12:30
VW Polo 2012

Sååå läcker ! Tar man sedan bort Chromelisten mellan baklysena så är den fulländad.

Före detta nöjd Mazda6 ägare

#3 • 2012-09-27 13:11
saabnisse

Ännu en onödig bil som kallas kombi.
Varför?
Den har ju varken kombiutrymme eller utrymme i baksätet annat är för småväxta ormmänniskor eller små barn.
Men den är ju långt från ensam om denna underliga nutida karossform.
Kalla dessa bilar för "kupé med barnsäte" då stämmer det ganska bra.
Varför i hela världen ska bilen vara lägre bak än fram?

#4 • 2012-09-27 14:23
Förstikön (not verified)

@saabnisse: Instämmer till hundra procent. Jag besökte för ett tag sedan en VAG-handlare och försökte provsitta en Q7:a. Det gick inte ens att komma in i förarsätet för mig utan att örat slog i dörrkarmen. Och det var en Q7:a! Baksätet ska vi inte ens tala om - båda mina tonåringar är längre än vad jag är. Snacka om att bygga bilar för folk som käkar med pinnar.

#5 • 2012-09-27 14:35
Skodaägare

Tycker man bilar är trånga så finns det ju bara ett alternativ: Skoda Superb. Den enda bil där jag lika gärna sitter bak som fram :-). Jag är 183 lång och kan utan problem sitta bakom mig själv. Har minst två decimeter tillgodo. Kör min fru så kan jag sitta med raka ben :-)

#6 • 2012-09-27 14:43
Förstikön (not verified)

@Skodaägare: Kul för dig. Själv är jag 190 cm lång och kortast i familjen. Ingen av grabbarna har dessutom vuxit klart, så tack för tipset, även om det inte är till någon hjälp för oss. Dessutom har killarna storlek 48-50 i skor, och det är inget man klämmer in hur som helst under ett framsäte när man som en av dem måste sitta där bak.

#7 • 2012-09-27 15:21
Prestigelös

Det är väl mycket de tyska premiummärkernas "fel" att herrgårdsvagnarna ser ut som de gör idag.
Där prioriteras inte lastförmågan i första hand utan utseendet, och då följer de övriga tillverkarna som vill vara lite finare efter.

Sen öppnar det ju också upp möjligheten för tillverkarna att få sälja fler flexibilar, typ Touran, C-max och Scenic, för de som vill ha extra utrymme.

Förr skulle en kombi klara av att vara både vara laståsna och folkfraktare, nuförtiden får man välja det ena eller det andra.

#8 • 2012-09-27 15:54
RogerZ

@förstikön
Utrymmet i baksätet på en Skoda Superb är betydligt bredare och större än i framsätena, vid fötterna också... Men jag vet inte hur det om man är över 190 dock :). Men jag sitter iaf bättre bak än än fram i min superb ...

#9 • 2012-09-27 15:54
RogerZ

@förstikön
Utrymmet i baksätet på en Skoda Superb är betydligt bredare och större än i framsätena, vid fötterna också... Men jag vet inte hur det om man är över 190 dock :). Men jag sitter iaf bättre bak än än fram i min superb ...

#a • 2012-09-27 16:53
saabnisse

Jag ser att det är många som delar min uppfattning.
Jag vill inte på något sätt hänga ut Mazda, det är säkert en utmärkt bil i övrigt, men jag tycker det är synd att de också fallit för den rådande trenden med idiotdesign.

Förr, på den gamla goda tiden :-), byggde man bil efter behov.
Ville man ha en tvåsitsig köpte man en Kupé eller en Kabriolet.
De kom ganska snabbt att förses med ett barnsäte eller oftare en uppfällbar lucka med ett nödsäte i bagageutrymmet, som kallades svärmorsplats.

Vanligare var ju Sedan och är det ännu, men ganska snart kom det som vi i Sverige av någon besynnerlig anledning kallade för Herrgårdsvagn!

Från denna utvecklades under 1960-talet något som blev ganska praktiskt och som kallades Kombibil, t.ex. Volvo Duett.

Nu har de nutida designerna stoppat alla dessa bilar i en mixer, blandat och fått ett resultat som är ganska oanvändbart för de flesta.
Jag hoppas att det är en övergående trend.

Kineserna vill ha rena sedanmodeller, likaså ryssarna och vill de ha en skåpbil köper de en sådan.
Det finns några kvar som tillverkar kombinationer av dessa, även om de är få, de flesta som tillverkar kombibilar idag har kupémodeller med nödsäte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.