Bild
Nästa artikel

Nya Mazda 6 Wagon presenterad

Nyheter

Nyligen visades nya Mazda 6 i sedanversion upp för världen. Nu kommer bilder på kombiversionen av bilen – Mazda 6 Wagon.

Detaljerna kring Mazdas nya flaggskepp är sparsmakade. De båda karossvarianterna av Mazda 6 kommer att visas upp på Parissalongen som håller öppet mellan den 29 september och 14 oktober.

Den 2,2 liter stora dieselmotorn med så kallad Skyactive-teknik kommer att finnas i två versioner till Mazda 6 Wagon. Vill man hellre köra på bensin har man två olika Skyactive-bensinmotorer att välja på, en på 2,0 liter och en med 2,5 liters cylindervolym.

Mazdas designtema i den nya generationen bilar, som startade med CX-5, kallas ”Kodo – Soul of Motion”. Mazda 6 Wagon är precis som sedanversionen utrustad med i-ELOOP-systemet för att ta tillvara på rörelseenergin vid inbromsningar.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6 Wagon?
 

Kommentarer

#1
2012-09-05 12:33

Jag har för länge sedan tröttnat på denna trend där kombibilar ser ut som halvkombis med en väldigt sluttande bakruta.. Ingen bil för mig!

#2
2012-09-05 13:12

Jag kan bara hålla med........

#3
2012-09-05 13:25

Denna ska jag kolla in när den finns i bilhallen.

#4
2012-09-05 13:45

Kanske snyggaste mellanklassaren. Mazda är duktiga på design och teknik. Kanske en bil för mig!

#5
2012-09-05 17:36

Vill man ha en riktig kombi så är detta inget bra val men för övrigt så har den en ganska snygg design.

#6
2012-09-05 18:16

Man behöver inte maximalt med utrymme när barnen är lite större (vissa behöver dock men dom väljer en mera praktisk bil än en kombi). Gillar sjäv sluttande bakrutor skarpt, Volvo V70 fås att se väldigt gammal. :)

#8
2012-09-05 23:00

Hackenbush: V70 lastar 555/1600 och nya 6'an 519/1751 VDA. Känns inte som så betydande skillnader att man kan säga att att någon av dom är mer eller mindre "riktig" kombi.

Man får dessutom inte lasta över ryggstödets höjd, är väl ingen gudfruktig här som gör det va? ;) Seriöst - som Peugo sa - man har sällan/aldrig nytta av ett kubformat bagage. Det som mest brukar sätta käppar i hjulet är väl att hjulhusen inkräktar så att den effektiva lastbredden av tex Ikea-paket blir för liten.

#9
2012-09-06 00:47

Mazda är duktiga på att få till tilltalande linjer. Men när något är uppenbart opraktiskt eller korkat på annat sätt så utplånas estetiken fullständigt för mig.
Som Raphael skriver, varför designa en kombi så att den nästan liknar en halvkombi? Ta steget fullt ut, i så fall.
Dock verkar denna kombi inte ha fullt så urlöjligt smala sidorutor som Volvo.

För mig är en (hel-)kombi något man skaffar just för att kunna få in den fyrkantiga möbeln, tvättmaskinen eller lådan.
Jag håller med Roger om att utrymmet mellan hjulhusen numer ofta är snålt tilltaget, beroende på avancerade multilinkupphängningar.

#10
2012-09-06 09:56

Roy J.

Om du nu ska transportera stora paket etc varför då inte köpa en skåpbil? Jag körde både en tvättmaskin och tumlare i våran Toyota Carina E CS alltså en halvkombi för många år sedan så inte är halvkombi bilar så opraktiska!?

Sedan så är det nog så att biltillverkarna "frågat" hur bilköparna vill ha kombibilarna,och resultatet av det tror jag vi ser idag på marknadens alla kombibilar. Så vet jag Honda gjorde med nuvarande Accord kombi,jämför den med den föregående generationens Accord kombi en viss skillnad. Ska man köra stora paket köp en skåpbil/familjebuss måste ju vara det idealiska istället för en kombi.

#11
2012-09-06 11:54

Håller med Roger S och Shogun.
Stora saker kör jag på släp eller hyr en bil. Det mesta får jag dock in i bagaget på min A6 avant utan problem. Barnvagnen går in på längden så jag får plats med saker på sidan av vagnen.
Dessutom packar jag aldrig på höjden. Detta av säkerhetsskäl.
Så jag skulle klara mig med en sedan, men det är lättare att lyfta i/ur en kombi. Tycker även att avant är snyggare än sedan.

Men vi har olika behov. Att kalla det korkat förstår jag inte? Är allt annat än ens egna behov korkat? Konstigt resonemang skulle jag säga.

#12
2012-09-06 12:42

Bakpartiet påminner väldigt mkt på Laguna III. Sedanen/halvkombin är mkt snyggare.

#13
2012-09-06 14:40

Ser bra ut. Hoppas den kommer till bilsalongen i Sydney i oktober.

#14
2012-09-06 15:11

Ungefär lika löjlig utseendemässigt som Toyotas Avensis med dessa pyttesmå bakre sidorutor och sluttande tak.

#15
2012-09-06 16:03

Designen passar sedanen. Lite Infiniti i den?

#16
Uno von Lööf
2012-09-11 19:35

Ful, ser bara onödig ut. Hellre en Logan som är designad för att vara praktisk.

#17
2013-01-23 15:12

De som vill ha en skåpbil, bör nog köpa en sådan. För egen del tycker jag 6 Wagon är en lyckad kompromiss mellan halvkombi och kombi. (Ja, lite lik den design-prisade Lagunan där bak.) Sympatiskt att kombin inte har nåt pristillägg. Somliga fläskar på med både 10 och 20 tusen. På den svenska kombi-älskande marknaden vill säga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.