Bild
Nästa artikel
”Massiv ökning” av resandet under långhelgen

”Massiv ökning” av resandet under långhelgen

Nyheter

Svenskarna verkar bli allt otåligare – nu ökar resandet längs flera sträckor.

Under coronapandemin har trafik på svenska vägar minskat ordentligt. I centrala Stockholm uppmättes under vissa perioder i april 30 procent färre bilar än vanligt och Trafikverhet har kallat trafikmängden ”markant mindre”.

Men nu kan lägstapunkten vara passerad. När fler och fler vill undvika kollektivtrafiken ökar istället trafiken på vägarna, och under den senaste låg resandet på flera sträckor på en betydligt högre nivå än året innan.

Mellan vecka 20 och 21 märktes en tydlig förändring i svenskarnas resande, visar siffror från Telia som tagit fram data över rörelsemönstret genom att granska och analysera mobildata som är anonymiserad.

– Vi kan se att det helt klart är en massiv ökning jämfört med veckan innan, vilket man kan tänka sig sannolikt är på grund av att det var långhelg, säger Kristofer Ågren, chef för datainsikter på Telia, till TT.

Under onsdagen den 20 maj, innan långhelgen började, ökade resandet mellan Stockholm och Gotland med 182 procent och mellan Stockholm och Skåne med 387 procent.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-26 03:15

Det är detta coronaviruset väntat på... = )

#2
2020-05-26 06:54

”Massiv ökning” ... jämfört med för ett år sedan är det en ”Massiv minskning”
Men vad är problemet, det är OK att besöka trängsel vid shoppinganläggningar, flåsa varandra i nacken på bussar, tbana och restauranger etc etc eller att vårdpersonal går mellan sjuka och friska på åldersboende ... men att köra några timmar till en sommarstuga är inte OK!

#3
2020-05-26 07:00

Resan i sig är inte problemet. Om du kör av vägen eller krockar och blir en traumapatient på akuten - då är du ett problem för sjukvårdens kapacitet, kanske i en region som inte har dimensionerat sin vård efter att just du ska vara där.

#4
2020-05-26 09:04

Det är NU, som regeringen= svetsarens och hans gäng, skall stötta "experterna" och meddela vilka restriktioner som gäller under sommaren!, samt se till att de efterföljs. "Vi" vill inte ha hit halva Stockholm till Bohuslän, som kan överbelasta vår sjukvård - det är illa nog som det är.
Och om Stockholmarna blir sura och inte återkommer - kan vi leva med det - det är illa nog med Norrmännen.

#5
2020-05-26 10:00

Klart att folk kör bil, det är ju det säkraste man kan göra under pandemin, har själv gjort utflykter till fina naturområden med familjen varje helg. Som tur är så har inte Sverige drabbats av en lika tokig pandemihysteri som andra länder, de ekonomiska följdverkningarna av avstängningar får vi lida av i årtionden

#6
2020-05-26 10:51

Tjalle ... Stockholmarna kanske är hitflyttade Bohuslänningar som vill besöka släkten, är det en förmildrande omständighet?

#7
2020-05-26 12:56

stonebreaker - tyvärr inte - de kan ta med sig C19 i samma omfattning. Däremot är DE välkomna efter.

#8
2020-05-26 13:51

Tjalle ... men nu väller danskarna över sundet för att shoppa, hur ser du på det?

Välkomna efter vad då?

#9
2020-05-26 23:14

Sverige borde ha försatt hela Storstockholm i karantän med vägspärrar som bevakas av polis och militär, som finländarna gjorde i Helsingfors. Nu är det ju tyvärr på tok för sent.

#10
2020-05-26 17:29

Snart lossnar korken på flaskan.

#11
2020-05-27 00:11

Regeringen måste komma med ”morötter” Att bara upprepa samma mantra vecka efter vecka - dag efter dag - funkar inte. Ingen som gått på kurs..... Ge något så får man också ngt tillbaka. Klart att folk tröttnar och tänjer gränserna. Du får åka max 2.5 timmar i varje riktning....... Sedan klagar man på att folk är ute och kör efter flera veckor i enformhet. Hur naiv får man vara egentligen ? Folk gör ju som ni säger. Sverige landet lagom - så även vad gäller Corona- sämst i klassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.