Bild
Nästa artikel

"Man förlorar en krona milen på etanol jämfört med bensin"

Nyheter

Priset på bensin sjunker allt mer. Nu börjar etanolbilsägarna att överge E85 - något som kan sänka regeringens miljöbilssatsning.

- Vi är fullständigt nerringda av etanolbilister som är jätteirriterade och upprörda. Just nu förlorar man ungefär en krona milen på att köra på etanol jämfört med bensin, säger Mattias Goldmann, presskontakt på föreningen Gröna bilister, till TT.


Bensinen fortsätter att sjunka i pris. På onsdagen nådde priset för blyfri 95-oktanig bensin 10:59 kronor per liter. Den lägsta noteringen sedan januari 2007. Och priset kan falla ytterligare.


- Som det ser ut nu är det i en nedåtgående rörelse, men det kan svänga fort. Det har mycket att göra med hur den amerikanska ekonomin ser ut och vad Opec kommer att göra, om de kommer att strypa produktionen kraftigt, säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande för OKQ8, till TT.


Nu kan den allt billigare bensinen skjuta regeringens miljöbilssatsning i sank. I början av november höjde samtliga bensinbolag etanolpriset med 90 öre - och priset ligger för närvarande på 9,59 kronor litern. Något som har fått allt fler etanolbilsägare att byta bränsle till bensin.


Nu kan det bli aktuellt med en höjning av drivmedelsskatten.


- Det är ju tydligt att det kan behövas höjd bensin- och dieselskatt framöver, säger Claes Västerteg, centerpartiets miljöpolitiske talesman.

Taggar: Nyheter
"Man förlorar en krona milen på etanol jämfört med bensin"

Kommentarer

#1
Tobias Karlsson
2008-11-20 13:50

Hur blir det med oss alla som kör små miljövänliga dieselbilar? Ska vi som dragit vårt strå i stacken för en bättre värld, behöva lida för höjd dieselskatt?

#1
kenneth
2008-11-20 16:36

En miljökrona?
Tycker inte alla dom som ringer o klagar att det är värt en krona att göra EN MILJÖINSATTS?
Att etanolen blivit dyrare nu under vintern beror ju mest på att man faktiskt under de kalla månaderna blandar i hela 25 % bensin i etanolen. På den delen av E85 (som egentligen skall heta E75) är väl skatten till staten högre än själva produktpriset på bensinen som blandas i.

#1
Dan
2008-11-20 19:37

Om makthavarna verkligen vill att vi ska köra milövänligt då skulle de kunna sänka skatten på etanol så det blev lönsamt att tanka E85.

#1
Mr GG
2008-11-20 22:31

Stod i artikeln att flera etanolbilsägare börjar tanka bensin istället.
Har alltid tyckt att det varit vansinne med miljörabatt, slippa trängselavgift mm, om man inte kan kolla att de verkligen kör på etanol och inte bensin.
Kollade på en etanolbil som uppfyller kraven för ovanstående förmåner.
Den släpper ut, enligt uppgift från vägverket 167g/Co2 när den körs på bensin och då är vi långt ifrån gränsen på 120g.
Trots det är det en miljöbil.

#1
Shogun
2008-11-21 00:45

Var det inte detta de var oroliga för inom EU ? När Andreas Carlgren var nere i Bryssel och slogs för att Sverige skulle undantas från reglerna. Nu är vi där, de flesta tankar bensin i sina etanol bilar och miljöeffekten är som bortblåst.
Co2 utsläppen minskar inte som det var meningen. Men var det konstgjord andning för Saab och Volvo och staten som man kämpade för detta nere i Bryssel. Undrar om inte Andreas Carlgren och kompani blir nedkallade till Bryssel igen för ett möte om detta.

#1
Proc. Nat. Acad. Sci.
2008-11-21 05:56

Denne ständige Goldmann och alla som är betalande medlemmar i Gröna Bilister kan väl då skaffa sig en extra godhetskick genom att frivilligt offra några kronor extra per liter sprit på koldioxidreligionens altare. Så, känns det bra nu? Dessutom har Al Gore en firma som säljer avlatsbrev, förlåt "utsläppsrätter", köp några sådana så är ni ännu godare än alla andra. Godhetsgeschäftet kanske inte känns lika spännande om det bara är ni själva som skall betala för koldioxidvidskeplighet och "klimathot".

#1
Johan Olsson
2008-11-21 12:35

Just nu är bensinpriset något för lågt, men man ska tänka på att nu när det är E75 som finns i tankarna så drar bilen mindre bränsle också. Bilen drar mer med E85 än med E75.

#1
FORD Flexfuel i 4 år
2008-11-21 18:17

Inte tankar jag etanol nu när den bara är 80 öre/lit billigare än bensin. Min bil drar ca 0,73 på 95 okt bensin och ca 1,0 på E75 alt ca 1,05 på E85. Dvs med etanol mellan 35-40% högre förbrukning, ger f n ca 2 kr dyrare/mil med etanol!! Beslutsfattare; Det finns en gräns för hur mkt vi vill merbetala för miljön. Tur att motorn är flexibel!

#1
Tage Hägglund
2008-11-22 13:09

Tur att man köpte en V70 2,0 Flexi. För avsaknad av turbo och liten motor och ecodrive utbildning gör att man kan köra denna stora härliga bil med en förbrukning av 0,78 liter milen på 95 okt blyfri.Åkte upp till Nord Cap och körde finland upp och norge hem en
sträcka på 304 mil på 4 dagar med 95 okt bränsle pga, att det inte fans etanol på bränslemackarna. Man får väl räkna ut om prisbilden kvarstår om man kan förlänga servisintervallerna till det dubbla? Detta blir en god besparing.

#1
Tage Hägglund
2008-11-22 13:16

Tur att man köpte en V70 2,0 Flexi. För avsaknad av turbo och liten motor och ecodrive utbildning gör att man kan köra denna stora härliga bil med en förbrukning av 0,78 liter milen på 95 okt blyfri.Åkte upp till Nord Cap och körde finland upp och norge hem en
sträcka på 304 mil på 4 dagar med 95 okt bränsle pga, att det inte fans etanol på bränslemackarna. Man får väl räkna ut om prisbilden kvarstår om man kan förlänga servisintervallerna till det dubbla? Detta blir en god besparing.

#1
stefan fredriksson
2008-11-22 21:13

när tillräckligt många kör på etanol så måste gammarna höja priset så alla bonusar kan betalas ut till jul sen skyller dom på vinterblandning skrattretande den enda som går på detta är miljöministern = skämtet själv men han snylltar ju på skattebetalarna så han behöver ju inte bry sig

#1
Robert Helmerson
2008-11-24 17:43

Ja det är ju rena vansinnet att höja E85(E75)så mycket att man mer el.mindre blir tvungen att tanka 95okt, vad det blir då av miljötänkandet kan väl var och en inse, och jag som pensionär har helt enkelt inte råd att köra på E85, och det är ju synd när man ändå har satsat på en miljöbil,
det känns som ett dåligt skämt det hela.

#1
lennart
2008-11-25 08:29

Har möljitänkandet helt upphört?
E-85 priset gör ju att man väljer det billigaste drivmedlet,svårare är det ju inte!

#1
johan
2008-11-27 02:02

att köra på etanol är 1 bättre för miljön än bensin 2 det ger en snabbare bil genom att det höjer vridmoment och hästkrafter genom att det innehåller 105 oktan så jag tycker at 1 KRONA är ganska rimligt att betala extra för det bränslet
och alla vi som kör med dieselbil är ju verkligen på topp i och med dieselpartikelfiltrena men vi ska ha dieselskatter o allt helvete som dom kan hitta på till helvetet med alla politiker och ministrar dom är ju körda i huvvet!!!! dessutom har dieselbilarna med filter mycket lägre utsläpp än både etanol och bensin men vi får skylla på mångkulturen och politikerna nån ska ju ta skiten

#1
Nils Eric
2008-11-27 23:03

Jag har åkt etanolbil över 4 år men nu tankar jag bensin, på så vis åker jag 1,5 kr billigare per mil. Jag undrar om det är så här dom styrande vill ha det, annars skulle dom väl göra något åt det.

#1
DOCKWISE
2008-11-30 09:18

HÄR I DENNA STAD TAR FÖR ETANOL PER l.9,95 lit. men tänk på en sak fast det tar mera med etanol än bensin så tjänar du på det i längden .du får 30hk extra . och det får du inte om du enbart kör på bensin. och så kör du miljöanpassad också.kör du med etanol blir det inte så möe cohalt som du släpper ut gemfört som du kör med bensin då kan man kalla sig för miljösvin.
det är både för och nackdelar det här med olika petrolium man använder.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.