Bild
Nästa artikel
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd

Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd

Nyheter

Med lång räckvidd, snabb laddning och effektiv drivlina ska amerikanska Lucid Motors locka köpare från andra lyxbilar. Den nya modellen ska även säljas i Sverige.

Det är snart fyra år sedan Lucid Motors för första gången visade upp elbilen Air, men nu ska den bli verklighet. På ett digitalt event under natten till torsdag visades den eldrivna lyxbilen upp officiellt.

Företagets grundare, Peter Rawlinson, har tidigare jobbat på Tesla och säger att detta ska bli elbilen som hela branschen tittar mot och jämför sig med. Du kan läsa vår intervju med honom här.

Det som ska skilja ut Lucid Air mot konkurrenterna är att drivlinan är betydligt effektivare och mer kompakt. Det ska ge lägre förbrukning och betydligt bättre innerutrymmen – bland annat uppges det främre bagageutrymmet vara elbilsvärldens största.

Lucid Motors påstår att bilen är något kortare än Tesla Model S men rymligare inuti än långversionen av Mercedes S-klass. Tekniken i drivlinan är utvecklad av Lucid.

Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd

Lång räckvidd och snabb laddning

Hittills har Tesla Model S Long Range varit elbilen att slå när det gäller räckvidd. Lucid Air har ett större batteripaket, på 113 kWh, och tillsammans med den lägre förbrukningen och det låga luftmotståndet blir räckvidden 83 mil i den amerikanska EPA-körcykeln. Vad räckviddssiffran hamnar på i den europeiska WLTP-körcykeln återstår att se.

Lucid Air har dubbla elmotorer på totalt 1 080 hästkrafter som mest och blir därmed fyrhjulsdriven, men versioner med mindre effekt ska följa senare. Den amerikanska ”kvartsmilen”, 0–402 meter, klaras av på 9,9 sekunder vilket är kvickare än Tesla Model S som hamnar på andra sidan tiosekundersstrecket.

När det gäller snabbladdning har Lucid inget eget laddnätverk, men du kan läsa mer om snabbladdningsplanerna här. Bilen kan ladda med som mest 300 kW och drygt 32 kilometer i minuten, eller 482 kilometer på 20 minuter. Lucid Air har ett 900-voltssystem jämfört med Tesla som har 400 volt.

Läs också: Lucid Air ska bli världens snabbast laddande elbil

Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd

Flytande skärm

På insidan ska Lucid Air upplevas som lyxig, luftig och avslappnad. Bilen har en tvåekrad ratt, en stående pekskärm för infotainmentsystemet samt en böjd 34-tumsskärm framför föraren som ser ut att flyta ovanpå panelen. Vissa finesser styrs dock fortfarande av fysiska reglage. Taket utgörs helt av glas.

Infotainmentsystemet har Amazons röststyrningsassistent Alexa inbyggd, ett system som inte är lika utbrett i Sverige som andra röststyrningssystem. Alexa kan bland annat ta hand om navigation, ljudanläggning, telefon och klimatanläggning. Hela infotainmentsystemet kan uppdateras trådlöst via nätet.

Ingen ny elbil kan visas upp utan att ha avancerade köra-själv-funktioner och även om Lucid Air inte är fullständigt självkörande bjuder den på några intressanta nyheter. System som filhållningsassistans, autobroms och adaptiv farthållare samlas under namnet ”Lucid DreamDrive” och består av 32 sensorer inklusive radar, ultraljud och lidar.

Bilen ska kunna ta över körningen under vissa förhållanden så länge föraren är aktiv.

Läs också: Lucid Air ska börja levereras 2021: ”Kalla oss inte Tesladödare”

Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd
Lucid Air officiell – lyxig elbil som lockar med lång räckvidd

Dyr i början

Först ut blir lanseringsversionen Lucid Air Dream Edition för 169 000 dollar och billigare versioner ska följa senare (se tabellen nedan). Den svenska prislappen är inte fastställd. Den finns i fyra färger och har bland annat träpaneler i eukalyptus, läderklädsel och 21-tumsfälgar.

Lucid Air finns inte med dragkrok men företaget säger sig ”planera att utforska ett antal alternativ för att möta våra kunders behov”. Takräcke kommer däremot finnas.

Lucid Air går att förhandsboka i Sverige för 9 450 kronor och de första bilarna ska dyka upp under andra halvåret 2021. Det finns än så länge inga officiella detaljer kring försäljningslokaler eller verkstäder. Bilen byggs i Lucids egen fabrik i Arizona.

Läs också: Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”

Priser och lansering

Version Pris Lansering
Lucid Air Under 80 000 dollar 2022
Lucid Air Touring 95 000 dollar Sent 2021
Lucid Air Grand Touring 139 000 dollar Mitten av 2021
Lucid Air Dream Edition 169 000 dollar Våren 2021

Observera att priserna inte går att direktöversätta till svenska kronor.

Effekt och räckvidd

Version Effekt Räckvidd
Lucid Air i u i u
Lucid Air Touring 620 hk 653 km
Lucid Air Grand Touring 800 hk 832 km
Lucid Air Dream Edition 1 080 hk 810 km

Samtliga versioner kan ladda med 32 kilometer per minut eller 482 kilometer på 20 minuter (300 kW). Räckvidden anges enligt amerikanska EPA-körcykeln och kommer skilja sig från WLTP-körcykeln.

Storlek

Modell Längd Bredd Höjd
Lucid Air 4 975 mm 1 937 mm 1 410 mm
Tesla Model S 4 980 mm  1 964 mm 1 440 mm
Porsche Taycan 4 963 mm 1 966 mm 1 378 mm
Mercedes S-klass 5 179 mm 1 954 mm 1 503 mm
Taggar: Nyheter, Lucid Air

Kommentarer

#1
2020-09-10 08:34

Äntligen kanske en riktigt bekväm elbil

#2
2020-09-10 09:02

Kanske bra teknik med 900V system, det ger stora fördelar med klenare ledningsareor och minskad vikt, men stora isolationsproblem som måste lösas. Det ska bli intressant att få reda på mer om tekniken och det kommer väl så småningom.
Exteriört påminner bilen på något sätt om en groda, vi får väl hoppas att det inte är det.

#3
2020-09-10 09:56

Generellt när det gäller elbilar så får man hoppas på att verkstäderna har riktigt kompetent servicepersonal för 400--900 V DC-drivsystem är inte att leka med... Speciellt som man under alla år hittills i stort sett bara haft elsystem med max 12 V DC.

#4
2020-09-10 10:06

Pi, det krävs ju speciell utbildning och tillstånd för att arbeta med högspänningsanläggningar och din undran är verkligen befogad.
En sak är säker och det är att "Kalle i kröken" och "Niklas på bakgården" lär få lägga ner sin verkstad där man reparerat med skiftnyckel, slägga och spett sedan bilen uppfanns.

#5
2020-09-10 11:09

Haha, och folk klagar på vanliga bilar är låga och måste ha SUV...denna är nästan 10 cm lägre än min Octavia. Men samtidigt kan jag förstå att bilen är lägre, de gör allt för att maximera räckvidden och minska luftmotståndet. Jag har ofta funderat på varför ingen lanserar nya dörrar och kanske en stol som åker ut sidledes så att man kan sätta sig enkelt....sedan lyfts sätet in i bilen automatiskt och när man väl är på plats i bilen så borde inte den låga körställningen vara ett problem.

#6
2020-09-10 13:02

Vargen, svängbara stolar för att underlätta i- och ursteg fanns på amerikanska bilar för femtio år sedan.
Det blev ingen succe'.

#7
2020-09-10 17:01

Vargen: Överskatta inte ditt förslag. Även då måste du sätta dej lågt och resa dej från en låg position. Då får i så fall stolen vara kraftigt höj-och sänkbar på ett enkelt sätt.

#8
2020-09-11 09:21

Lugn lugn, det är självklart en SUV på G från Lucid också. :-)
https://alltomelbil.se/lucid-motors-nasta-projekt-suv-elbilen-project-gr...

Ett alternativ till stolar som åker in och ut är annars att man tar bort taket (åtminstone tillfälligt), och gör en cab av bilen -- då blir det också lättare att sätta sig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.