Bild
Nästa artikel
Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”

Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”

Exklusiv intervju

Han lämnade Tesla för att starta eget, och här är resultatet. Chefen för Lucid Motors säger sig ligga långt före konkurrenterna när det gäller räckvidd, utrymmen och effektivitet – och han kallar Teslas snabbladdare för ”gammalmodiga”.

Fem månader efter den planerade premiären visas Lucid Air upp, en ny lyxig elbilsmodell med sedankaross från amerikanska uppstickaren Lucid Motors.

Den är utvecklad av företagets grundare, Peter Rawlinson, som också var chefsingenjör för Tesla Model S med Elon Musk som chef. I en exklusiv intervju med Vi Bilägare berättar han att de första bilarna ska levereras till amerikanska kunder under våren 2021. Bilen kommer till Europa senare samma år.

– Jag tror det blir tidigt 2022 som vi börjar se bilar på vägarna i Sverige. 

Vad är du mest stolt över med Lucid Air?

– Att vi har världens mest avancerade elbilsteknologi. Vi ligger före det främsta elbilsmärket när det gäller effektivitet. Inget av de traditionella bilmärkena är ens i närheten av Tesla i dag och vi har ännu mer avancerad teknik. Egentligen är det för tidigt att vara stolt, jag är mer stolt när vi satt bilen i produktion. Innan dess har vi inte åstadkommit någonting!

Prislappen för Lucid Air hamnar i början på över 100 000 dollar, vilket motsvarar 1,1 miljoner kronor inklusive svensk moms.

– Men att bygga ett fåtal dyra elbilar är inte den stora planen, vi planerar att få ned prislappen under 100 000 dollar inom ett år. Efter det kommer ännu mer överkomliga versioner. Det är planen. Vi förändrar inte världen genom att lansera en dyr elbil och bygga den i liten skala.

Du kan läsa mer om de olika Lucid Air-versionerna här.

Peter Rawlinson har tidigare jobbat på bland annat Tesla och Jaguar. I dag är han vd för Lucid Motors.
Peter Rawlinson har tidigare jobbat på bland annat Tesla och Jaguar. I dag är han vd för Lucid Motors.

”Teslas snabbladdare är gammalmodiga”

När det gäller elbilar är snabbladdning viktigt för alla som kör längre sträckor. Där har Tesla en stor fördel med ett helt eget laddnätverk.

Men Teslas Superchargers bygger på ett 400-voltssystem och har en laddeffekt på mellan 150 och 250 kW. Lucid Air har ett 900-voltssystem som kan laddas med 300 kW i dag och 350 kW i framtiden. Bilen kan laddas med 32 kilometers räckvidd per minut eller 482 kilometer på 20 minuter.

– Jag håller med om att Teslas snabbladdningsnätverk är fantastiskt och att det uppfattas som en fördel. Men Tesla har kört fast i ett 400-voltssystem, och det är gammalmodigt. Vi är i en helt annan liga, och vi behöver heller inte betala för all laddinfrastruktur. Tesla har plöjt ned miljarder i Supercharger-laddarna. Så är det verkligen en fördel att ha ett eget laddnätverk, eller har vi fördelen som inte behöver finansiera systemet?

Läs också: Lucid Air ska börja levereras 2021: ”Kalla oss inte Tesladödare”

I USA säger Peter Rawlinson att Lucid Motors ska ”åka snålskjuts” på Electrify America, ett snabbladdningsnätverk som är öppet för flera olika märken och som Volkswagen började bygga som en del i uppgörelsen efter dieselskandalen. 

Finns det några snabbladdningsplaner för Europa?

– O ja. Vi har inte offentliggjort något än men det finns en eller två laddnätverk som vi planerar att använda.

Lucid Air-chefen om nya elbilen: ”Om ett år finns bilar i Sverige”

Bättre batteriisolering på vintern

En av egenheterna med att köra elbil jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil på vintern är att räckvidden blir kortare än på sommaren. Där säger sig Peter Rawlinson ha en intressant lösning för att maximera räckvidden även på vintern, och det handlar inte bara om en värmepump.

– Värmepump är en del av lösningen, absolut. Men det är också viktigt att isolera batteripaketet för att det inte ska bli kallt. Tesla har aluminium under batteriet vilket är väldigt effektivt när det gäller att överföra värme. Det är förmodligen det sämsta materialet i världen för att hålla värmen i batteriet. Jag vet, för det var jag som designade det. Jag tog också fram ett system för att lösa det men som aldrig togs i bruk. Lucid Air har mycket bättre isolering av batteriet.

Med tanke på hur mycket suv-försäljningen ökar, varför börjar ni med att lansera en sedanmodell?

– Den första produkten definierar märket. Vi vill hellre vara ett bilmärke än ett suv-märke. Marknaden för lyxsedanbilar är fortfarande värd enormt mycket pengar så det är en viktig marknad och det finns ingen lyxig bil alls på den marknaden, Tesla Model S är ingen lyxbil på så sätt. Även om sedanmarknaden kanske krymper en aning är det för att det inte finns något intressant där. Om det dök upp en spännande modell kanske det förändras helt?

Peter Rawlinson tror också att den kompakta eldrivlinan med små komponenter, som ger bättre innerutrymmen, bättre kommer till sin rätt i en sedanmodell än en suv.

– Vår bil är mindre än Tesla Model S men på bild ser den ut som långversionen av Mercedes S-klass. På insidan är den dock rymligare än långa S-klass och det beror på drivlinan. Skulle det ge lika tydlig skillnad i en suv? Nej, för det finns redan mycket mer plats i en suv.

Läs också: Lucid Air ska bli världens snabbast laddande elbil

Peter Rawlinson om…

• Porsche Taycan: ”Den kan ladda med 270 kW. Lucid Air laddar med 300 kW i dag, men om vi tänker oss att den också laddar med 270 kW kommer den 7,2 kilometer per kilowattimme medan Porsche Taycan kommer 4 kilometer per kilowattimme. Så även om elektronerna flödar in i bilarna i samma takt är laddtakten i kilometer per minut nästan dubbelt så hög. Med Porschen måste föraren sitta där nästan dubbelt så länge för samma räckvidd trots samma effekt.”

• Att suv-modellen dröjer: ”Vi vill hellre vara ett bilmärke än ett suv-märke. Vill vi vara Jaguar eller Land Rover? Då vill vi hellre vara Jaguar. Folk frågar inte varför Porsche Taycan är en sedan och inte en suv. Det är för att det är en supersportbil.”

Taggar: Reportage, Lucid

Fem månader efter den planerade premiären visas Lucid Air upp, en ny lyxig elbilsmodell med sedankaross från amerikanska uppstickaren Lucid Motors.

Den är utvecklad av företagets grundare, Peter Rawlinson, som också var chefsingenjör för Tesla Model S med Elon Musk som chef. I en exklusiv intervju med Vi Bilägare berättar han att de första bilarna ska levereras till amerikanska kunder under våren 2021. Bilen kommer till Europa senare samma år.

– Jag tror det blir tidigt 2022 som vi börjar se bilar på vägarna i Sverige. 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-10 07:49

Haha låter som någon söker riskkapital...

#2
2020-09-10 07:57

Långt före konkurrenterna? Vad gäller att producera "lagombilar" till ett pris som gemene man och kvinna har råd med så ligger de låååååångt efter skulle jag säga!

#3
2020-09-10 17:07

Jag tyckte interiören var jäkligt smakfull åtminstone.

#4
2020-09-11 09:20

Det blir kul i framtiden när de skruvat upp spänningen så mycket så att det bildas ljusbågar mellan dig som håller kontakten och laddstationen....det kan man kalla spännande...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.