Bild
Nästa artikel
Lincoln Continental Concept, en studie i hur en amerikansk lyxbil kan komma att se ut.

Lincoln Continental – lyx på amerikanska

Nyheter

Klassiska Lincoln Continental är tillbaka i formen av en konceptbil som visar hur en modern amerikansk lyxbil kan komma att se ut.

Fords lyxmärke Lincoln spänner nu musklerna och visar hur en modern amerikansk lyxbil skulle kunna se ut. Den stora sedanen med det anrika namnet har fått en kaross med konservativt sobra linjer och en välavvägd mängd kromdetaljer.
 
I fronten lyser LED-strålkastare vid hel- och halvljus och när endast varselljusen är igång ackompanjeras en tunn ljusstrimma i varje strålkastare med att även emblemet i grillen lyser upp. Dörrhandtagen är undanstoppade i bilens höga midja, i aktern sammanbinds bakljusen på vardera sidan med en lysande LED-list över bagageluckan. När det gäller framdrift nämns inget mer än att Continental Concept fått Fords Ecoboost V6-motor på tre liter.
 
På insidan är designen
ungefär lika konservativ som på utsidan. En infotainmentskärm har placerats i traditionellt landskapsläge mitt på instrumentbrädan. För att höja lyxkänslan ska tonen i LED-belysningen i kupén föra tankarna till ett guldskimmer. Baksätet tar två passagerare och vardera säte ska kunna fällas ned i helt vågrätt läge.
 
Om Lincoln Continental Concept blir verklighet kommer den troligtvis inte till Sverige på annat vis än genom privatimport.
 
Diskutera: Vad tycker du om Lincoln Continental Concept?

Kommentarer

#1
2015-03-30 09:51

Den ser ju ut som en Bentley .. Men den är ganska snygg faktiskt

#2
2015-03-30 10:06

Ja den påminner om Bentley, men det var fasansfulla fälgar!

#3
2015-03-30 10:24

Saab 9-5 bak, Audi A8 fram?

#4
2015-03-30 10:58

Fälgarna är ju minst sagt iögonenfallande... men det är ju en konceptbil.

#5
2015-03-30 15:36

Ser lite ut som en Bentley, men utan stil och elegans och med massor av vulgärt amerikanskt bjäfs. Kitsch!
Att de måste skriva ut namnet L I N C O L N med versaler tyder på dåligt självförtroende. Alla företag med en sund syn på sig själva använder bara en bild, en logotyp. Inte text.

#6
2015-03-30 16:01

I så fall har ju såväl Land Rover som Jaguar som Volvo dåligt självförtroende, så det håller jag inte med om.
Amerikanarna har ju en tendens att plastifiera det mesta, även "lyxen" - men, med det sagt, körde en Lincoln förra sommaren, och jag kan säga att jag gillade det skarpt, även om den kan kännas lite "vulgär" ibland.

#7
2015-03-30 18:00

Blingfaktor 400

#8
2015-03-30 19:11

Sådär skulle ju Jaguar se ut tycker jag. Världen är upp o ned, jänkarna gör Brittisk design Britterna gör tysk design och tyskarna tittar åt Asien till där man i sin tur har upptäckt Italien!

#9
2015-03-30 19:50

Jag gillar inte en massa blankt i inredningen. Kan det vara " Kinasyndromet" som medfört det här?
Jag är en gammal träskalle som tycker om valnöt och ljust skinn i inredningen.
Annars tycker jag den har fina linjer.

#10
2015-03-30 22:44

Gör inte Bentley ledsna.

#11
2015-04-01 01:29

Haha ja Tvärnit - det hade varit en bra mycket bättre XJ än nuvarande XJ är iallafall :P Rätt fet bil. Men ändå elegant, något som tex 300C, Avenger och andra "amerikanskt designade" bilar saknar helt (även om Lancia Thema är en mycket snyggare bil än 300C).

Ta bort kromet så blir det nog insidan även den en rätt trevlig anrättning. Gillar den till synes blåa tonen på inredningen i kombination med det guldgulda ljuset.

#12
2015-04-01 16:06

Ja jag håller med att det är snyggt med en färgtonad inredning, jag dras till sådana bilar och har ägt några stycken, antingen hel svart eller så annat, aldrig gråskala om jag kan slippa.
Continentalen är avantgarde/rockn` roll så det visslar om det, elegant med en vulgär touch -Jaguar.

#13
2015-04-02 17:47

En vulgokopia av Bentley, oblygt och utan finess, men ändå hyfsad. Interiören är däremot väldigt amerikansk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.