Bild
Nästa artikel
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven

Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven

Nyheter

Fords utmanare till Lexus och Cadillac ska helt och hållet bli ett suv-märke och därför läggs sedanmodellen Continental ned. Här är historien bakom det klassiska modellnamnet.

Fords lyxmärke Lincoln har för tredje gången i bilhistorien bestämt sig för att lägga ned modellnamnet Continental.

Anledningen kan nog alla som hängt med i bilvärlden de senaste åren gissa sig till: sedanmodeller säljer generellt ganska dåligt, framför allt jämfört med suvar. Därför ska Lincoln nu bli ett helt och hållet ”suvifierat” märke med enbart suvar och crossovermodeller i programmet.

Lincoln Continental säljer helt enkelt för dåligt och bär inte sina kostnader. Modellen läggs ned mot slutet av året.

– Vi investerar i tillväxtsegment och märket kommer ha ett fullständigt modellprogram med suvar, inklusive en helt eldriven modell i framtiden, säger Angie Kozleski, talesperson på Lincoln, till The Detroit News.

John F Kennedy tillsammans med sin fru Jackie Kennedy i en Lincoln Continental 1963, strax innan mordet i Dallas. Foto: Walt Cisco/Dallas Morning News
John F Kennedy tillsammans med sin fru Jackie Kennedy i en Lincoln Continental 1963, strax innan mordet i Dallas. Foto: Walt Cisco/Dallas Morning News

Kennedybilen

Lincoln Continental som modellnamn dök först upp redan 1939 och fyller därmed 81 år i år. Den började sitt liv som personlig transportör för dåvarande Fordchefen Edsel Ford och byggdes senare för hand i cabriolet- och coupéutförande.

Första generationen Lincoln Continental är fortfarande den sista bilmodellen från en stor amerikansk biltillverkare med V12-motor. Modellnamnet tog en kort paus mellan 1948 och 1956, när andra generationen dök upp med betydligt modernare design.

Men det är fjärde generationen av Lincoln Continental som flest kommer ihåg. Den kantiga designen fanns som fyradörrars cabriolet med bakhängda bakdörrar och det var i en sådan av årsmodell 1961 som president John F Kennedy blev skjuten i Dallas 1963.

Läs också: Jänkarfloppen: ”Smarta småbilen” drog två liter milen

Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven

Stor och liten

De olika Lincoln Continental-modellerna har varierat enormt i längd och motorstorlek genom åren. Under 1950- och 1960-talet kunde vissa versioner vara uppemot sex meter långa med tjänstevikt på över 2,5 ton och V8-motor på över 7,5 liter.

Efter 1970-talets oljekriser krymptes modellen ordentligt och var vid ett tillfälle ”bara” 5,1 meter lång med en 4,9-litersmotor som störst. Dessa modeller kändes knappast särskilt lyxiga jämfört med Continentals storhetstid och efter att ha fått mer och mer intetsägande design under 1990-talet försvann namnet helt 2002.

Mondeo under skalet

14 år senare väckte Ford liv i Lincoln Continental för en tionde generation. Grundtekniken under skalet delas med Ford Mondeo men Continental har mycket egen teknik och många intressanta designdetaljer som inte finns på de billigare Fordmodellerna. Till exempel en kromlist längs sidorna som också innefattar elektroniska dörrhandtag.

2016 års Lincoln Continental finns enbart med V6-motorer, bland annat en 2,7-litersmotor på 400 hästkrafter med dubbla turbo. För att fira modellnamnets 80-årsdag byggde Ford en förlängd specialversion med ”Coach Doors”, det vill säga bakhängda bakdörrar.

Läs också: Kia: Sedanmodeller blir valet för ”tänkande bilister”

Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven

6 procent av försäljningen

Sedanmodeller har det tufft i bilvärlden. Lincoln Continental stod förra året för bara sex procent av märkets försäljning och tappet jämfört med 2018 var hela 25 procent.

Men på lite längre sikt kan det finnas hopp. Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare sagt att sedanmodeller har lägre luftmotstånd än stora suvar och det är särskilt viktigt i elbilar som får längre räckvidd ju bättre aerodynamik bilen har. 

Även Kia har gjort klart att sedanmodellerna ska räddas. Enligt Kias kommunikationschef James Bell kommer inte märket backa ur sedansegmentet, och han hänvisar till att körupplevelsen i en välutvecklad sedanmodell är helt annorlunda jämfört med en suv.

– Det finns inte många kompromisser med att välja en sedan utom att man inte längre blir kvarterets tuffing utan en suv. Men kanske visar det att man tänkt igenom sitt bilköp lite mer, har han sagt i en intervju.

Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Lincoln Continental läggs ned – klassiskt modellnamn går i graven
Taggar: Nyheter, Lincoln

Kommentarer

#1
2020-07-02 22:04

Håkan Samuelsson har rätt, det kan väl vem som helst räkna ut att en SUV inte på något sätt blir effektiv och snål. Men varför prånglar vi ut nya SUV modeller på löpande band? Det är bakvänt och lite galet enligt mig, eftersom sedan/kombi/hatchback borde ha de bästa förutsättningar till att vara effektiv, lasta mycket och vara normen.

#2
2020-07-02 23:06

Högre vinstmarginaler på suvar medför att utbudet ökar och att marknadsföringen koncentreras på SUV. Vinstmarginalen på vanliga standardbilar är ofta obefintlig till följd av alla moderna säkerhets och miljökrav. Det alltför billiga bränslet i många länder t.ex. USA ökar efterfrågan ytterligare på SUV och pickups. I Europa har SUV levt på att en dieselbil är snålare än bensinare och på så sätt har man maskerat den högre förbrukningen.

#3
2020-07-03 03:11

Man får i USA passa på att köra suv och annat bränsleslukande medan landet är så pass självförsörjande på fossila bränslen som man är just nu. Något "sedan" verkar inte finnas med i planering, men det är ju en mänsklig egenhet att vara korttänkt och inte bry sig om att se framåt, men det kan i själva verket vara fatalt, som i fallet med klimatförändringar.

#4
2020-07-03 05:18

Jag minns den ljuva tiden, jag minns den som igår!!!
Då man byggde bilar som såg ut som bilar och med en komfort som var otrolig! Numer ser bilar ut som stora avlagda ryggsäckar med gapande fronter och där det ena märket inte går att skilja från det andra!

#5
2020-07-03 16:46

Lika bra, när den säljer dåligt.

#6
2020-07-04 22:48

Hade man levererat liknande kvalitet som t.ex. den på USA-marknad bästsäljande Toyota Camry så hade man inte behövt lägga ner, men det är så klart bekvämt att skylla misslyckandet på SUV vågen. Det enda amerikanarna kan konkurrera med på hemmamarknad är SUV,ar och Pick-up,s. Ynkligt av de stora USA märkena

#7
2020-07-05 10:41

Trist att den går i graven till förmån för obekväma suvar..; (

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.