Nästa artikel
Larmet: Barnarbete hos Hyundai och Kias leverantörer i USA
Nyheter

Larmet: Barnarbete hos Hyundai och Kias leverantörer i USA

Publicerad 22 december 2022 (uppdaterad 23 december 2022)
Hyundais flaggskeppsanläggning i Montgomery, Alabama. Foto: Carol M. Highsmith Archive
Minderåriga arbetare förekommer inom biltillverkarnas hela leverantörskedjor i USA, enligt en ny rapport.

Barn, vissa så unga som 12 år, har arbetat på fabriksgolven hos minst fyra av Hyundai-Kias underleverantörer i den amerikanska delstaten Alabama. Det skriver nyhetsbyrån Reuters i ett omfattande reportage.

Artikeln är en uppföljning av en granskning från juli i år, då Reuters kunde avslöja att barnarbete förekommer hos en av Hyundai-Kias leverantörer. Nu visar nya uppgifter, bland annat vittnesmål från arbetare, att problemet är mycket mer utbrett än man tidigare kände till.

Enligt Reuters har barnen i fråga varit papperslösa migranter – personer som är i en väldigt utsatt ställning på arbetsmarknaden i USA. I en situation där det råder stor brist på arbetskraft, samtidigt som lönerna är låga, är det i stor utsträckning denna grupp människor som konkurrerar om fabriksjobben.

Terri Gerstein, en expert på arbetsrätt som Reuters pratat med, säger att pressen på att möta efterfrågan gör att många arbetsgivare tar genvägar för att hålla produktionslinorna bemannade – oavsett om arbetarna har laglig rätt att jobba eller inte.

Fabriker i glesbefolkade områden i en region med låg andel fackligt anslutna, dålig efterlevnad av regler och användande av bemanningsföretag är alla bakomliggande orsaker, menar Gerstein.

– Det verkar som att det var upplagt för att det här skulle hända, säger han till Reuters.

En av de aktuella fabrikerna är SL Alabama, som bland annat tillverkar backspeglar och strålkastare. Bland barnen som jobbade i den fabriken var två bröder från Guatemala, 13 och 15 år gamla. Under sin tid på fabriken bodde de utan sina föräldrar i en sparsamt möblerad bostad som ägdes av chefen för det bemanningsföretag som anställde dem.

En annan tonåring som jobbade på fabriken berättar för Reuters att ingen någonsin kontrollerade deras ålder. ”De ställde inga frågor”, säger han.

Både delstaten Alabama och den amerikanska staten förbjuder alla under 16 år från att jobba i fabriker. Men för många av de arbetsuppgifter som förekommer i bil- och bildelsfabriker kräver lagen att man är 18 år eller äldre, på grund av riskerna som det innebär att exempelvis sköta en press eller köra en gaffeltruck.

SL Alabama är det enda företaget hittills som drabbats av rättsliga påföljder. De har fällts av det amerikanska arbetsdepartementet för att vid upprepade tillfällen ha brutit mot lagen genom att använda barnarbetare i fabriken. För detta fick företaget betala böter på motsvarande drygt 300 000 kronor. Utredningar pågår mot andra inblandade företag.

Hyundai och Kia, som båda ägs av moderföretaget Hyundai Motor Group, har i var sin kommentar till Reuters tagit avstånd från underleverantörernas förehavanden.

Hyundai säger att de ”inte tillåter eller tolererar brott mot arbetsrätten” och att de kräver att deras leverantörer ska följa lagen. Kia säger att de ”starkt fördömer alla former av barnarbete” och att de ”inte tolererar någon olaglig eller oetisk arbetsplatspraxis” varken internt eller inom sina leverantörskedjor. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 24 december 2022 Säger en hel del kring hur…
  • 23 december 2022 "SL Alabama är det enda…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.