Bild
Nästa artikel
Släpet blir genomskinligt i bilens backspegel.
Släpet blir genomskinligt i bilens backspegel.

Land Rover gör släpet osynligt

Nyheter

Biltillverkarens forskningsavdelning utvecklar ett kamerasystem som kan se genom släp. Tekniken ska göra omkörningar lättare.

Systemet har arbetsnamnet ”Transparent Trailer” och ska eliminera den farliga döda vinkeln.

En prototyp har testats i en Range Rover och kombinerar bildupptagningen från backkameran med en trådlös kamera som monteras på släpets baksida. De båda bildupptagningarna skapar sedan en film som visas i realtid på backspegeln inne i bilen.

Det är inte första gången som Land Rover försöker sig på osynlighet. Man har tidigare visat upp teknik som gör att det går att se igenom bilens motorhuv, vilket ska underlätta vid körning i svår terräng.
 
Diskutera: Tror du att tekniken kan vara användbar?
Taggar: Nyheter, Land Rover

Kommentarer

#1
2015-09-01 15:27

Påminner om Tesla, mycket tjohej för lite ull.
Enkel gammal teknik som bara används på nytt sätt.

#2
2015-09-01 16:51

På vilket sätt skulle det här göra omkörningar lättare?

#3
2015-09-01 18:09

Förstår inte heller hur detta kan underlätta omkörningar.
Dett sustem kan däremot göra det: http://www.boredpanda.com/semi-trailer-display-video-screen-live-feed-sa...

#4
2015-09-01 18:19

Blir släpet osynligt för de som närmar sig bakifrån så underlättar det ju omkörningar kanske.

#5
2015-09-01 20:18

Kan de inte göra hela bilen osynlig så att jag slipper se den? Land Rover är en helt onödig modell för vanliga människor, och tyvärr är det dessa som köper denna modell utan att ha behovet.

#6
2015-09-01 20:36

@Styggavargen, kan inte du göra dig osynlig så vi slipper läsa ditt evinnerliga tjat om samma sak i precis varenda jävla tråd?

#7
2015-09-01 20:38

Swemba, varför är du så otrevlig hela tiden? Att svära är inte bra heller..

#8
2015-09-02 00:29

Det är väl bra då man har en skapligt död vinkel om man ska göra ett filbyte med släp. Klart det underlättar omkörningar då. Fast snarare mest i stadstrafik tror jag, då man oftare byter fil där än man gör vanliga omkörningar.

#9
2015-09-02 01:06

Jag förstår inte vitsen.

#11
2015-09-02 09:25

Döda vinkeln är en egenskap hos spegeln och har inte med släpets storlek att göra. En välkonstruerad backspegel har ingen död vinkel (på min bil finns sådana, de är fantastiska). Mittenspegelns avsaknad är en annan sak... men det är aldrig problem på tunga fordon så det är ett icke problem som man nu försöker hitta en lösning på :)
Men lösningen i @Mr.Wheelers länk underlättar högst avsevärt för de bakomvarande, det borde vara obligatorisk på alla stora fordon (inkl. på husvagnar o husbilar).

#12
2015-09-02 09:38

Lösningen i @Mr.Wheelers länk hade varit perfekt på den tid vi hade vänstertrafik då 95% satt till vänster bakom ratten och skulle köra om till höger.
Oftast med 25 till 40 hk!

Men jag förstår inte hur Rovers system kan göra omkörningar lättare, med släp kör man ju inte om så ofta.

#13
2015-09-03 14:10

"Styggavargen 2015-09-01 20:18
Kan de inte göra hela bilen osynlig så att jag slipper se den? Land Rover är en helt onödig modell för vanliga människor, och tyvärr är det dessa som köper denna modell utan att ha behovet."

Vilken modell tycker du är onödig? L-R har ju totalt 6 stycken olika grundmodeller och därtill en bunt versioner av dessa... Både Discovery Sport och R-R Evoque är ju mindre till storleken än en Volvo XC 90, så vad är det som är onödigt menar du?

För övrigt är detta en bra funktion. Det är jävligt okul att byta fil med husvagn på motorvägen om man inte har monstruösa husvagnsspeglar mm.

Bra Land Rover!

#14
2015-09-04 00:22

Jaha Styggavargen, så jag som drar tre hästar genom 50cm drivsnö en tidig Söndagmorgon har ingen användning för en Discovery menar du? Du pratar om folk som bor i Stockholm och inte äger en häst förstår jag annars har du en väldig skev bild av vad människor i din omgivning gör på dagarna.

#15
2015-09-05 12:46

Tekniken underlättar helt klart att se vad som finns bakom ekipaget, vilket aldrig är fel. Det har man nytta av vid körfältsbyten, om inte annat. Som andra varit inne på så är väl inte omkörningar det vanligaste.
Backar man är det förstås ännu bättre.

Jag brukar tjata om dumheten med varvtalsmätare till höger och hastighetsmätare till vänster, men bara i de spalter det finns en koppling till detta (bortsett från nu, då). Kanske inte jätteviktigt men jätteonödigt. Och det bör rimligen gälla alla bilar och för alla förare.
Styggavargen tjatar lite varstans om sin aversion mot SUV:ar och liknande. Han må ha generellt rätt, men definitivt inte rakt av - inte överallt och för alla förare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.