Bild
Nästa artikel
Lag hindrar inte mobil i bil

Lag hindrar inte mobil i bil

Nyheter

Mobilanvändning bakom ratten påverkar körningen negativt. Men sannolikt skulle många strunta i ett eventuellt förbud.

Satens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har sammanställt en rapport om mobiltelefonanvändning i bilen. Där kommer man bland annat fram till att mobilanvändning påverkar körningen negativt. Man påpekar dock även att ett förbud skulle få liten effekt på graden av mobilanvändning.

Anledningen till att VTI tror att ett förbud skulle leda till ett begränsat resultat är att minskningar i mobiltelefonanvändning bara håller i sig under något år efter att lagen har införts. Studier i länder som har infört mobilförbud visar nämligen att det är lika vanligt att förare skickar sms när de kör som i länder utan förbud.

Svårt att avgöra risken
Samtidigt konstaterar VTI att det är svårt att avgöra exakt hur farligt det är att använda mobilen när man kör. Forskning har visat att olyckrisken inte påverkas under ett telefonsamtal, trots att reaktionstiden försämras. Däremot ökar olyckrisken när man slår ett nummer eller skriver ett sms, eftersom man vänder bort uppmärksamheten från vägen.

VTI konstaterar också att majoriteten av förarna tycker att de är bättre på att hantera mobilen när de kör än vad genomsnittet är. Dessutom tror många att handsfree minskar riskerna, trots att studier visar att så inte är fallet.

Diskutera: Vad tror du om ett mobilförbud i bilen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-11-02 16:59

Polisen borde kolla förarens mobil när den annvändes sist vid en olycka

B J

#2
Raymond K
2011-11-02 17:52

Saftiga böter kommer ju att stoppa en del i alla fall. Men som i allt annat finns det alltid ögontjänare och det kommer att fepplas med telefoner i bilen ändå.

#3
2011-11-02 21:17

Tråkigt nog kommer alltför få att läsa den här undersökningen.

#4
2011-11-03 07:23

Olycksrisken påverkas alltså inte under ett telefonsamtal, men handsfree minskar inte riskerna - som inte finns. Hur gick det här ihop?

#5
2011-11-03 09:10

Det är själva samtalet som avleder uppmärksamheten. Inte att föraren håller mobilen med en hand. Har man en passagerare i bilen, som man pratar med, så är den passageraren med i trafiken på ett helt annat sätt och anpassar samtalet efter trafiksituationen, på ett sätt som den i andra änden av en telefonlur inte kan göra. SMS är själklar livsfarligt på alla sätt

#6
Raymond K
2011-11-03 09:41

Det är väl detta som bla. gör att många inte använder blinkers. 1 hand på ratten, telefonen i den andra handen då blir det ingen över att slå till blinkers med.

#7
2011-11-03 09:50

Hela debatten är meningslös.
1storstark: Hur ser du på konversationer med passagerare i åldrarna 0-18år? Hur pass anpassar de sig till trafiken?

Hur ska polisen kunna avgöra om jag sms:ar, spelar wordfeud, navigerar, surfar, pratar i mobilen fast med högtalaren inkopplad? Det måste vara ett förbud mot att hålla en mobil i handen. Går inte.

Hur ska vi sen göra med taxi/budbilschaufförers knappande på deras apparater (nej inte den apparaten) under färd?
Jag tycker att ev risker hänger ihop med handhavandet. Och att det beror mycket på om bilen har manuell eller automat-låda.
MANUELL = Håller mobilen med VÄNSTER hand = Kan inte blinka = Släpper ratten med Höger hand för att växla, håller ratten med knät.
AUTOMAT = Håller mobilen med HÖGER hand = Kan blinka och styra med vänster = Automat är lika med att inte behöva växla. När samtalet är slut slänger man i de sekventiella växlarna (ni vet plus o minus).

#8
Raymond K
2011-11-03 09:55

Många länder har idag förbud för telefonsnack i bilen (med telefonen i handen)
Detta borde Sverige på något sätt också klara av att sätta förbud för. Men detta betyder ju att polisen måste synas mer i trafiken för att kunna övervaka att lagen efterföljs och det har polisen nog inga pengar till. Det kommer väl att bli sporadiska tillslag då.

#9
2011-11-03 10:05

Vad är det för resonemang av VTI?
Tänk om vi skulle använda samma logik angående hastigheten på vägarna?
Eftersom det är så många som bryter mot hastigheten och vi har sett att sänkning av hastighet inte leder till mindre olyckor så kan vi ha fri hastighet på vägarna!
Enda skillnaden är att hastigheten går att kontrollera från ett bekvämt kontor via kameror, mobiltelefonianvändning måste kontrolleras i trafiken vilket skulle innebära att polisen skulle behöva ge sig ut på vägarna.

#10
2011-11-03 11:03

"Forskning har visat att olyckrisken inte påverkas under ett telefonsamtal, trots att reaktionstiden försämras."

Så enligt VTI så är det inget farligt med lång reaktionstid?
Det var något nytt för mig! (men så är jag ingen forskare heller...)
Då är det med andra ord inte farligt att köra trött eller påverkad?

Jag tycker att det är högst underligt att det inte anses (av "experterna") så särskilt farligt att hålla mobilen i handen medan man kör, när hela övriga Europa har förbjudit det!
I UK anses det farligare än rattfylla...

Men intressantast är ändå, som andra redan påpekat, att det inte är nån idé att införa en lag, då den inte efterföljs!
Då kan vi slopa reglerna om blinkers, avstånd, parkering, nykterhet också, för många följer ju dem inte.
I slutänden blir det inte många trafikregler kvar....
Om vi ska följa "experternas" råd.

#11
2011-11-03 18:23

Tycker det skulle finnas lag på handsfree åtminstonde om man ska snacka i nallengen genom navigatorn eller i öratn.Har mött flertal farliga exempel på när föraren sitter med luren mot örat!
Har blivit tvungen att köra om för att dom kört så pass farligt,jag vill ju undvika olyckor.
Själv har jag handsfree.

#12
2011-11-03 18:31

Tycker det skulle finnas lag på handsfree åtminstone om man ska snacka i nallen vid körning.Har sett flertal farliga exempel på när föraren sitter med luren mot örat!
Har blivit tvungen att köra om för att dom kört så pass farligt,jag vill ju undvika olyckor.
Själv har jag handsfree. Har även erfarenhet av olycka vid pratande i mb.
Dock tror jag det inte berodde på samtal med h-free utan snö-rök.

#13
2011-11-04 17:32

Jag förstår inte vad ni bråkar om egentligen. Är det överhuvudtaget bevisat att det är just mobilsamtalen som orsakat olyckor? Just samtal, både genom telefon och radio försiggår dagligen. Chaufförer använder mestadels radiokommunikation, särskilt på fraktsidan.
Lagen är en populistisk historia, där lagvrängare försöker göra sig märkvärdiga.
Däremot borde SMS ande och knapptryckningar förbjudas. Det finns ju röstuppringning att använda sig av.
Men problemet är den ev. övervakningen och bevisningen. Och det krävs misstanke om vårdslöshet i trafik för att polisen ska kunna kolla i efterhand vid en olycka om telefonen använts.
En ev. lag måste därför vara genomtänkt i minsta detalj.
Jag själv kör ca 3-4000 mil om året nu för tiden och betydligt fler mil för några år sedan. Jag kan inte påminna mig att jag sett några direkt farliga manövrer, däremot vinglande och tveksamhet. Förare som tappar farten så fort de lufter luren mot örat.
Detta är småsaker att bli irriterad över. Annat är det med de som kör om på olämpliga ställen, tränger sig förbi trots nära förestående möte eller att en 2-1 väg övergår i en körbana.

#14
2011-11-05 00:26

Att en förare har en mobiltelefon i handen och tätt intill örat borde väl polisen lätt kunna se, eller? Övervakning av trafik är tyvärr inte svenska polisens starkaste gren (läs: de syns sällan till), så man kan undra hur just ett mobiltelefoniförbud skulle efterlevas.

#15
2011-11-05 11:58

Det finns många lagar och bestämmelser som nonchaleras av diverse bilförare.
Till de vanligaste hör hastighetsbegränsningen till 80km/tim med släp. Ofta framföres hästsläp och släpkärror i ca 100km/tim och stundom mer.
Observera att begränsningen gäller oavsett typ av väg, dvs även på motortrafikled eller motorväg.
Körkortet får dras in vid 20km/tim fartöverträdelse med släp sedan något år tillbaks!

#16
2011-11-05 13:07

Jag är helt säker på att det är samtalet som distraherar. Vi håller hela tiden på med diverse knappar och spakar i bilen under körning, utan att någon funderar på att sätta lagar mot det. Att bråkande barn i bilen är distraherande är väl känt, men att förbjuda barn i bil är väl knappast vettigt. Jag har själv en bil med "handsfree" och en utan. Jag känner tydligt att det är samtalet som gör mig distraherad, inte att hålla i själva telefonen. Att skylla alla vinglande bilister på att de håller i en telefon är att göra det lite väl enkelt för sig.

#17
Claes Nilsson
2011-11-05 22:46

Frugan ringde idag när jag skulle tända ljus på syrrans grav. Hon ville berätta om sitt nya jobb. Tur att jag fick svara i bilen då jag blev jätteglad för hennes skull att hon trivde så bra på jobbet.

#18
2011-11-07 16:44

Jag är stolt över att Sverige än så länge har klarat att hålla emot kraven från biljournalister och andra om att införa handsfree-tvång trots att det är vetenskapligt bevisat att det inte spelar någon roll för olycksrisken.

#19
2011-11-07 17:11

Sailfast:
Om det nu är vetenskapligt bevisat att det inte är farligt, varför har alla länder i Europa UTOM Sverige förbud mot handhållen mobil?

Har motorjournalisterna i alla de länderna sån makt?

Och... man behöver väl inte vara medlem i Mensa för att inse att det är betydligt smartare att ha handsfree, så man har båda händerna fria för bilkörning...
Att växla, blinka, slå på torkare, värme, mm, kräver två händer.

Bäst är ändå, både för bilkörningen och samtalets skull, att stanna och prata. Man måste ju inte svara direkt i alla lägen, utan stanna till och ta en rast samtidigt. Vi har alla mobilsvar, om det är något riktigt viktigt.

Att mobilen distraherar berättar bl.a. ROSPA:
"Drivers who use a mobile phone, whether hand-held or hands-free:
 are much less aware of what’s happening on the road around them
 fail to see road signs
 fail to maintain proper lane position and steady speed
 are more likely to ‘tailgate’ the vehicle in front
 react more slowly and take longer to brake
 are more likely to enter unsafe gaps in traffi c
 feel more stressed and frustrated.
Research indicates that they are also four times
more likely to crash, injuring or killing themselves
and/or other people."

Som slutkläm kan jag bifoga:
"Japan has published an evaluation of the effect of its
legislation on accidents involving drivers using mobile
phones. Its results show a substantial reduction in accidents
involving mobile phone use (–52%), in the number of people
injured in such accidents (–53%) and the number of people
killed in mobile phone accidents (–20%)."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.