Nästa artikel
Lag hindrar inte mobil i bil
Nyheter

Lag hindrar inte mobil i bil

Publicerad 2 november 2011 (uppdaterad 2 november 2011)
Mobilanvändning bakom ratten påverkar körningen negativt. Men sannolikt skulle många strunta i ett eventuellt förbud.

Satens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har sammanställt en rapport om mobiltelefonanvändning i bilen. Där kommer man bland annat fram till att mobilanvändning påverkar körningen negativt. Man påpekar dock även att ett förbud skulle få liten effekt på graden av mobilanvändning.

Anledningen till att VTI tror att ett förbud skulle leda till ett begränsat resultat är att minskningar i mobiltelefonanvändning bara håller i sig under något år efter att lagen har införts. Studier i länder som har infört mobilförbud visar nämligen att det är lika vanligt att förare skickar sms när de kör som i länder utan förbud.

Svårt att avgöra risken
Samtidigt konstaterar VTI att det är svårt att avgöra exakt hur farligt det är att använda mobilen när man kör. Forskning har visat att olyckrisken inte påverkas under ett telefonsamtal, trots att reaktionstiden försämras. Däremot ökar olyckrisken när man slår ett nummer eller skriver ett sms, eftersom man vänder bort uppmärksamheten från vägen.

VTI konstaterar också att majoriteten av förarna tycker att de är bättre på att hantera mobilen när de kör än vad genomsnittet är. Dessutom tror många att handsfree minskar riskerna, trots att studier visar att så inte är fallet.

Diskutera: Vad tror du om ett mobilförbud i bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-03 09:55
Raymond K (ej verifierad)

Många länder har idag förbud för telefonsnack i bilen (med telefonen i handen)
Detta borde Sverige på något sätt också klara av att sätta förbud för. Men detta betyder ju att polisen måste synas mer i trafiken för att kunna övervaka att lagen efterföljs och det har polisen nog inga pengar till. Det kommer väl att bli sporadiska tillslag då.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-03 10:05
LC4ever

Vad är det för resonemang av VTI?
Tänk om vi skulle använda samma logik angående hastigheten på vägarna?
Eftersom det är så många som bryter mot hastigheten och vi har sett att sänkning av hastighet inte leder till mindre olyckor så kan vi ha fri hastighet på vägarna!
Enda skillnaden är att hastigheten går att kontrollera från ett bekvämt kontor via kameror, mobiltelefonianvändning måste kontrolleras i trafiken vilket skulle innebära att polisen skulle behöva ge sig ut på vägarna.

#a • Uppdaterat: 2011-11-03 11:03
hultarn

"Forskning har visat att olyckrisken inte påverkas under ett telefonsamtal, trots att reaktionstiden försämras."

Så enligt VTI så är det inget farligt med lång reaktionstid?
Det var något nytt för mig! (men så är jag ingen forskare heller...)
Då är det med andra ord inte farligt att köra trött eller påverkad?

Jag tycker att det är högst underligt att det inte anses (av "experterna") så särskilt farligt att hålla mobilen i handen medan man kör, när hela övriga Europa har förbjudit det!
I UK anses det farligare än rattfylla...

Men intressantast är ändå, som andra redan påpekat, att det inte är nån idé att införa en lag, då den inte efterföljs!
Då kan vi slopa reglerna om blinkers, avstånd, parkering, nykterhet också, för många följer ju dem inte.
I slutänden blir det inte många trafikregler kvar....
Om vi ska följa "experternas" råd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.