Nästa artikel
Kristdemokraternas nya körkort svårt att få igenom
Nyheter

Kristdemokraternas nya körkort svårt att få igenom

Publicerad 29 augusti 2022 (uppdaterad 29 augusti 2022)
Kristdemokraternas förslag om att tillåta 16-åringar ta körkort för vanlig personbil på landsbygden blir svårt att få igenom, enligt Transportstyrelsen.

Kristdemokraterna har tagit fram ett förslag som skulle innebära att körkortsåldern sänks från 18 till 16 år – men bara på landsbygden. Tanken är att minska antalet mopedbilar och A-traktorer. Det ska ge en säkrare trafiksituation och smidigare pendling till skola och jobb för ungdomar.

Den nya körkortsbehörigheten kallas för ”Buschkort” efter partiledaren Ebba Busch. ”Buschkortet ska berättiga innehavaren att framföra bil i vissa delar av landet, dock ej i större städer där trafiken är mer komplicerad”, skriver partiet.

Men att införa ett speciellt körkort för personbil från 16 års ålder är inte möjligt som det ser ut i dag. Det strider nämligen mot EU:s direktiv, enligt Mikael Andersson som är presschef på Transportstyrelsen.

– Av direktivet framgår att åldern för ett körkort med B-behörighet ska vara 18 år. Enligt direktivet finns en möjlighet att sänka åldersgränsen till 17 år men inte till 16 år. Det krävs i så fall en ändring av körkortsdirektivet på EU-nivå, säger han till Vi Bilägare.

”Det är väl etablerad kunskap att yngre förare är mer riskbenägna än äldre”

Att införa en körkortsgräns på 16 år går inte enligt EU:s direktiv, enligt Mikael Andersson på Transportstyrelsens presstjänst.

”Ökad trafiksäkerhetsrisk”

Att sänka körkortsåldern till 17 år är en fråga som måste avgöras ”på det politiska planet” eftersom det skulle kräva lagändringar, enligt Mikael Andersson. Men Transportstyrelsen tror inte som Kristdemokraterna på att lägre körkortsålder skulle öka trafiksäkerheten.

– Utifrån vårt perspektiv ser vi förslaget som behäftat med svåra gränsdragningsproblem och att det skulle innebära en ökad trafiksäkerhetsrisk.

Partiet hävdar att riksdagens utredningstjänst inte hittat några belägg för att en 16-åring inte är en större trafikrisk än en 18-åring. Det påståendet vill inte Mikael Andersson uttala sig om.

– Men det är väl etablerad kunskap att yngre förare är mer riskbenägna än äldre, säger han och hänvisar till en artikel på Vi Bilägares sajt från 2017.

KD: ”Beredda att utmana EU”

Kristdemokraterna valde 16 års ålder eftersom det är då många får längre resväg till gymnasiet och hoppas kunna ändra EU:s regler.

– Vi utgår från de behov vi ser och att vi är beredda att utmana EU om undantag och om direktivet har vi varit tydliga med hela tiden, säger partiets pressekreterare Andia Gemsjö.

När det gäller trafiksäkerheten säger hon att alternativet till att åka bil ”inte är en rask promenad” utan en A-traktor eller mopedbil.

– Båda fordonen stoppar upp trafiken vilket orsakar både irritation och många gånger riskabla omkörningar. Mopedbilar är dessutom livsfarliga vid kollision men får ändå framföras överallt, utom på motorväg och motortrafikled. Dessutom av förare som bara genomgått teoriutbildning. Vi föredrar att ungdomar får ordentliga förarutbildningar och färdas i ordentliga fordon.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 30 augusti 2022 Axa skrev: Stefan Tyvärr är…
  • 30 augusti 2022 Tror inte på att "många" i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.