Bild
Nästa artikel
Unga män får oftare sitt körkort indraget och är i högre grad inblandade i singelolyckor än genomsnittet.
Unga män får oftare sitt körkort indraget och är i högre grad inblandade i singelolyckor än genomsnittet.

Unga män en risk i trafiken

Nyheter

Åldersgruppen 18-24 år är överrepresenterad i antal återkallade körkort och singelolyckor, enligt ny statistik från Transportstyrelsen.

Förra året återkallade Transportstyrelsen 31.527 körkort. I över 16 procent av fallen gällde det unga manliga förare mellan 18 till 24 år. En överrepresentation, med tanke på att åldersgruppen utgör 4,3 procent av alla körkortsinnehavare. Det är idag fyra gånger så vanligt att en ung man mellan 18-24 år får sitt körkort återkallat jämfört med genomsnittet i landet.

– Att återkalla ett körkort är en trafiksäkerhetsåtgärd. Vårt uppdrag handlar om att bedöma om en person kan förväntas vara en lämplig förare. Våra siffror visar att andelen olämpliga förare är betydligt högre bland unga, och det är killarna som sticker ut. Det framstår som tydligt att personlig mognad är en viktig aspekt som påverkar hur man beter sig i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen. 

Återkallande av körkort 2016 i procent hos olika åldersgrupper.
Återkallande av körkort 2016 i procent hos olika åldersgrupper.

De unga manliga förarna utmärker sig även i olycksstatistiken. I 27.180 singelolyckor som inträffat mellan 2012-2016 var föraren mellan 18-24 år i mer än vart tredje fall. Som jämförelse stod äldre förare, 75 år och uppåt för mindre än var tjugonde olycka av dessa, trots att de är dubbelt så många som körkortsinnehavarna i åldern 18-24 år.

Singelolyckor 2012-2016 uppdelat på åldersgrupper.
Singelolyckor 2012-2016 uppdelat på åldersgrupper.

– Den stora riskgruppen i trafiken är de unga och inte de äldre som man kanske skulle kunna tro efter mediernas rapportering. Äldre förare är betydligt mer sällan inblandade i olyckor än unga förare. Det beror på kunskap, erfarenhet och på förmåga att anpassa körningen efter de egna förutsättningarna, säger Jonas Bjelfvenstam. 
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-09-18 10:13

Mobilanvändare är denna generationen, svårt att slita sig ifrån skärmen med olyckor som följd.

#2
2017-09-18 10:36

Jag förstår att statistiken ser ut så. Har erfarenhet av en 20 årig son och hans kompisar-känner igen deras bilar när jag ser dem på orten. För många unga- framförallt män saknar mognad och ansvarstagande i trafiken. Jag har självklart själv varit ung med nytaget körkort, men jag och mitt umgänge var välanpassade och tyckte att de som lekte i trafiken var barnsliga och töntar. Tänk om man kunde med information i sociala medier kunde marknadsföra det budskapet-att man är omanlig och töntig om man kör vårdslöst och oansvarigt i trafiken, ungefär som tidigare kampanjer mot rattonykterhet. I övrigt borde polisen tillföras resurser så att de kan öka kontroller i trafiken-nu är chansen att bildrullar unga som gamla åker fast minimal.

#3
2017-09-18 13:30

Att gnälla på "mobilanvändare" är bara löjligt, denna generation har varit överrepresenterad under många år och beror sannolikt på erfarenhet och att är beredd att ta mer risker som ung.
Jag gillade Fords ide med olika nycklar beroende på förare som ställde in bilens ECU efter vad ägaren programmerat nycklarna till. En rätt bra ide när päronen lånar ut sin ST220 till barnen.

#4
2017-09-18 14:00

Ser varje vecka yngre personer (under 30 år) med mobilen i näven och som tittar ned och skriver mm när de kör.

#5
2017-09-18 17:55

Och så har man mage att gnälla på pensionärer!

#6
2017-09-18 18:22

Är inte ett dugg förvånad, många tror att de är lika bra chaufförer som rallyessen Seb Loeb, Seb Ogier eller våra svenska killar Stig Blomqvist, Per Eklund . skillnaden är att DE kan köra bil.

#7
2017-09-18 18:40

Systembolaget.

Precis så ser det ut varje år just under svenska rallyt....då blir alla världsmästare att köra bil. Jag vet inte hur många jag fått hjälpa att dra upp etc under åren. Och dessa behöver inte vara unga heller. Ofta är det herrar med flotta BMWs med beteckningen xdrive på bakluckan. Samma märke är också ofta inblandade i hur man inte ska uppföra sig på allmänväg, ligga för nära framförvarande, vansinniga omkörningar etc. Detta är ingen vetenskaplig iakttagelse, utan observationer ute i trafik ofta. Men de händer väldigt ofta så därför anser jag att de kör väldigt vårdslöst.

#8
2017-09-18 19:34

Bakochframvändkepsvarning!!

#9
2017-09-18 20:49

Jag anser att någon som måste anpassa sin körning efter egen förmåga och inte efter övriga trafiken, inte borde vara ute på vägarna öht!

#10
2017-09-18 21:22

Vad är det som är nytt med detta? Inget alls, bara upprepning av vad som gällt i årtionden. Har redovisats av försäkringsbolagen år efter år efter år efter år.

#11
2017-09-18 21:34

AudiS4, det var en konstig åsikt.
Menar du att det är ok att köra över sin egen förmåga bara man följer trafikrytmen?

#12
2017-09-19 03:52

Men så här har väl statistiken sett ut väldigt länge nu och även långt innan yuppie-nallens tid, eller?

#13
2017-09-19 19:12

Shogun, jag håller helt med dej, ju flera tilläggsbeteckningar på bakluckan, desto tuffare körning, med mottot, störst, bäst , vackrast
som en känd världsmästare i boxning myntade ( C C).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.