Nästa artikel
Krav på vinterdäck från 1 december
Nyheter

Krav på vinterdäck från 1 december

Publicerad 28 november 2011 (uppdaterad 28 november 2011)
Du har väl bytt till vinterdäcken? Från och med torsdag den 1 december är det olagligt att köra på sommardäck vid vinterväglag.

Från den 1 december till och med den 31 mars kräver svensk lag att personbilar med en totalvikt på högst 3,5 ton ska rulla på vinterdäck om det finns is, snö eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. Lagen omfattar även släp som dras av dessa fordon.

Däcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.

Den som bryter mot lagen riskerar – förutom sin egen och andras trafiksäkerhet – böter på 1 200 kronor och att få reducerad ersättning från försäkringsbolag vid en eventuell olycka.

Diskutera: Väljer du dubbdäck eller friktionsdäck?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-29 17:59
Erik T

Per_K:
varför skulle dubbdäck vara bättre på barmark? Då räknar jag med att du har dubb på sommandäcken med....... vad är det alla har missat?

#9 • Uppdaterat: 2011-11-30 09:23
Raymond K (ej verifierad)

Erik
dubbdäck på barmark på VINTERN är bättre än friktionsdäck p.g.a. att det är just på barmark det är svårt att se isbeläggning efter att det varit disigt eller småregnat på dagen och sen på kvällen/natten när det fryser till. Det är så i Skåne, plusgrader och minusgrader om vartannat och regn som fryser till is.
Har du aldrig hört talas om den "svarta halkan"? När fuktig vägbana fryser till is vid broar, skogspartier och dylikt. det är där dubbdäcken gör störst nytta. På snöiga vägar räcker det nog fint med friktionsdäck så länge som det inte bildats isskorpa på den.

#a • Uppdaterat: 2011-11-30 15:49
Erik T

naturligtvis vet jag det, och det tar jag för givet att alla vet(som skriver här iaf). Just därför tolkade jag pers kommentar som att han mena just BARMARK, inte underkylt eller svarta hal... Vilket man kan ana i och med min gliring om sommardäck.