Bild
Nästa artikel
Korv med bröd favorit på macken

Korv med bröd favorit på macken

Nyheter

Svenska bilister väljer helst korv med bröd eller mos när de köper mat på bensinstationen, visar en ny undersökning.

OKQ8 har låtit undersökningsföretaget YouGov fråga drygt 3 000 personer om deras matvanor vid landets bensinmackar.

Resultatet visar att korv är det överlägset mest populära alternativet, 55 procent av bilisterna väljer den avlånga köttprodukten. Efter korven placerar sig mackor, sallader, hamburgare och pizza.

Undersökningen visar också att 43 procent av bilisterna äter maten i bilen.

Favoritmat på bensinstationen:

1. Korv med bröd eller mos: 55 procent
2. Smörgås: 22 procent
3. Sallad: 8 procent
4. Hamburgare: 5 procent
5. Pizza: 2 procent
6. Annat: 8 procent

Källa: YouGov

Diskutera: Vad tycker du om maten på macken?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-15 13:14

Ushhh ! Fy !

#2
Raymond K
2011-08-15 14:51

Att käka korv på macken måste hänföras till absolut hungrighetskris.

#3
2011-08-15 15:13

På Shell och Statoil (och vissa OKQ8) får man en korv med mycket hög kvalitet. Tro mig, jag jobbar i branschen. Om ni inte tycker om den korven, så beror det i alla fall inte på att kvalitén är dålig (såvida den inte har legat längre än ca 1 timme på rullgrillen).

Hur den smakar? Jag tycker den är god, men alla har inte samma smak som jag. Rent professionellt är den dock godare än de flesta. Den vann nämligen 1:a pris på Chark-SM för några år sedan.

#4
2011-08-15 18:02

Rätt Audi A5SB.
De som inte med öppna sinnen har provat korven på macken, i synnerhet 7eleven/Shell har gått miste om verkliga delikatesser. Prova en Drivers Bite ! Bättre korv får du ite tag på i affären. Jag är livsmedelsingenjör, så jag vet vad jag skriver. Statoil säljer ca 1.000.000 korvar om året och de är av högsta kvalitet. Tror murphy och Raymond K att så många har dålig smak...? Nej öppna era sinnen...

#5
2011-08-15 18:36

När jag ser dessa expediter först hantera pengar och sedan dela ett korvbröd med samma otvättade fingar och trycka ner en korv som har rullat i ex. antal timmar vänder det sig i min mage, jag är nära att spy, och därför avstår jag från dessa mellanmål! Fy fan!

#6
2011-08-15 18:39

Toppen var på Statolil i Lund, där en expedit tog på sig ett par tunna gummihandskar(bra tänkte jag) för att sedan ta betalt av några kunder framför mig, dela på korvbröden, pula in korven, för att sedan ta betalt av nästa kund allt detta med handskarna på och stoppa i nästa kôrv!
Ludde Nordströms skitsverige består ännu!

#7
2011-08-15 19:21

Stackars människor som är hänvisade att äta sådan skräpmat. Inte konstigt att fetman är ett problem.

#8
2011-08-15 21:02

Fast jag antar att ni inte tvättar händerna från det att ni betalat till att ni äter just er korv? ;) Bakterieskräcken är så löjlig så det finns inte.

Ang undersökningen så är det väl självklart - allt annat på Mackarna är så jäkla dyrt att det enda man vågar kosta på sig är en korv med bröd, eller french hotdog föredrar jag. Att köpa en macka för 50 kr eller deras torra äckliga pastarätter för 60-70 kr (om man ska bli mätt) känns inte så aktuellt. Då kan man lika gärna äta "riktig" skräpmat typ en Pizza eller en hamburgermeny. Inte sällan billigare eller samma peng.

#10
2011-08-15 23:07

Åsså klagar ni över det höga bensinpriset .. era stackare. vad kostar er totalt värdelösa korv då? Är ni hela familjen i bilen blir ju bränslet det marginella i sammanhanget ..
Maten på macken hanteras helt enligt alla föreskrifter som gäller för otjänligt föda.
.
Nästa gång du besöker macken ... fråga din säljare vilken utbildning denna gick?

#9
2011-08-15 23:09

Varför förtäljer inte undersökningen hur många som undviker mack-mat?
Jag har faktiskt aldrig köpt något oförpackat ätbart på en bensinmack ... men insett att jag ofta måste stå 15 minuter i kö för att betala soppan ... bara för att ni andra är sådana gastronomer.
Nej fy fabian va korkat! Kan ta chansen att köpa en falafel bara för att det är kul .. men en korv som jag sedan späd vet hur jag steker ... skulle jag aldrig chansa på .. och på en mack? Vart ska det sluta? Nästa är väl i biljettautomaten te' bussen .. "och en kokt med bröd tack"
Bara trams med dessa branschfolk som berömmer mack-korvar .. Har ni inte varit med på lektionerna om hygien? "Fy fabian va' äckligt" sa min läromästare när det begav sej :o)
.
* var charkuterilärling i 3 år* :o)

#11
2011-08-15 23:16

Jes_: Rätt hanterad är korven på macken mer än tillräckligt hygienisk. Den må vara en "köstoppare" av rang, men du ska väl inte uttala dig om korven som sådan. Du har ju inte ätit någon på en mack.

Du ska däremot se upp med t.ex. salladsbordet på vägkrogen. Det är generellt inte att leka med.

Jag har kreditkort och betalar ytterst sällan mitt drivmedel över disk. Det finns automater! Prova du också;-)

#12
2011-08-15 23:46

Audi A5 SB@
Jo, men automatjävlarna ger ingen tobak! Och på Coop måste man hämta både rakblad, kondomer och tobak i en automat .. Va fasiken är det frågan om?
Klart jag kan uttala mej även om jag inte ätit/köpt ... jag har väl ögon och förstånd? Hur vill du hantera matvaror på det viset och anse det det som "rätt hanterat"?
.
Tyvärr finns nog ingen vidare kontroll på mackarna ... såvida inte du kan ge mej en kontrollerad mack med intyg som exempel!
Nä du. Mat hör hemma bland proffsen .. och jag önskar att även mackar skulle återgå till proffs ..
Behöver du tändkablar är det närmaste du kan få på en "mack" idag .... Spagetti! Faktiskt konstigt att man ens kan få bensin och inte bara mellanmjölk!
Jag, om jag inte har mat med mej, kör till de som kan mat ... före eller efter jag har tankat.
Men det är jag ... jag är ju bara f.d. proffs på födovaror .. inte helt med på dagen krav, de har tydligen sänkts betydligt :o)
Fast nu är jag proffs på bränsle och transport :o)

#13
2011-08-15 23:53

Jes_; Mackarna som säljer korv och annat i matväg skall kontrolleras av kommunens "Miljö & Hälsa". Det fungerar väl som vanligt alldeles utmärkt dåligt. Men som storkonsument av korv kan jag konstatera att jag ännu är i livet.

Mackarna är vet precis vad dem behöver göra för att tjäna pengar. I det uppdraget ingår att helst inte sälja drivmedel (Ebberöds Bank) och framför allt inte några som helst reservdelar. Dyr motorolja (jag vet vilken täckningsgrad man har på den och den är mycket, mycket bra), chips, vatten på butelj och korv. Där finns stålarna. Men inte servicen. Så visst, jag håller med dig.

#14
2011-08-16 00:08

En reflektion: på en mack fick jag betala 24:- för en halvliter kolsyrat vatten. Det betyder ett literpris på 42,86:- exklusive moms.

Bensin som kostar 14:-/liter brutto har ett motsvarande literpris på 5,68:- (exklusive skatter och moms).

Detta innebär att vattnet är 7,5 ggr dyrare än bensinen. Och du behöver inte bygga något nytt Scanraff för att börja producera flaskvatten. Sjuk värld, eller hur?

#15
2011-08-16 00:32

Jag är bekant med problematiken Audi A5 SB, jag hade själv en mack för många år sedan men som tänkande har jag aldrig kunnat förlika mej med kombinationen. Helt enkelt mot all sans och förnuft! Petroleum + mat ?
Måste tillägga att min fundering och motstånd uppstod innan jag var proffs på båda områden.
För egen del kan jag säja att när Statoil lyfte frågan ... och enbart fördelar framförs insåg jag att, mitt kunnande, mitt samvete och mitt förstånd sa mej att jag ska syssla med något annat ... har jag inte ångrat en enda dag av den tanken.
Och jag lär nog aldrig ... om inte köpa .. så i varje fall inte äta en mack-korv .. såvida inte det är det sista som finns att äta i livet :o)
Nej, Audi A5 SB ... det strider mot all vett och sans att erbjuda mat i den form som på en besinmack .. Att det är bekvämt må vara sin sak .. men om det inte varit för smaken .. så kunde man lika gärna servera färsk kamelbajs :o) Näringsvärdet lär vara det samma och hygienen absolut till kamelens fördel :o)
.
Jag har emellertid inga stora problem med att slänga i mej en macka från Max eller så .. de gör ju inget annat, det är liksom skillnaden.

#16
2011-08-16 00:38

Hehe .. På macken är allt dyrt utom bränslet Audi A5 SB!
.
Tänk om man kunde köpa bränsle fritt inom EU .. En Polsk mack här i Ängelholm skulle va' succé :o)

#17
Raymond K
2011-08-16 09:06

Man skall i stort sett inte köpa något annat än bensin på mackarna, allt annat är nästan dubbelt så dyrt som på stormarknaderna.

#18
2011-08-16 23:52

Jes_ : Hygienen är det inget fel på, iallfall inte där två av mina vänner jobbar. Det ni istället borde förskräckas över är hur mycket perfekt färsk bra mat som slängs pga miljö och hälsa-regler. Korvar slängs när de legat en viss tid. Alla färdiga pastasallader slängs när de inte blir sålda. ALLT slängs. Till och med bröd och annat vars enda defekt är att det inte är alldeles nybakt slängs på kvällen. Man skulle kunna sälja det (det är ju INGET fel på det) lite billigare eller ge till dagis eller behövande. Men det FÅR man inte för det är olagligt.

DET om något är skrämmande.

#19
2011-08-17 21:49

Jag får spunk på dessa "byggjobbargubbar" & "tjocka kostymnissar" som ska köpa korv på macken och trassla med bröd, dressing och alla andra tillbehör vilket gör att jag får vänta i evigheter för att bli servad.
Sen kommer dom på att dom tankat på 5:an eller var det 1:an också och allt börjar om...
Lojja tjockisar som har det allmänt trögt mellan öronen.. I vägen överallt.
Men pungslå dem gott för jag tänker inte köpa mer än absolut nödvändigt när jag är i knipa.

#20
2011-08-17 21:52

Tanka på kortautomat då?

#21
Raymond K
2011-08-17 22:07

Även vid de mackar som har kortautomater blir det problem för de som skall in och köpa korv stannar så nära dörren till macken som möjligt så att dom skall slippa gå så långt och får vi som skall tanka vänts tills korvnissen kommer ut igen för han blockerar en del bensinpumpar vilket han inte i sin vildaste fantasi kan tänka ut för han tänker bara på att han/hon skall slippa gå några steg.

#22
2011-08-17 22:29

"Tanka på kortautomat då?"

Vad menar du?

Jag betalar alltid vid pumpen "konto".
"Kontant/Kassa" är väl bara för tjocka hantverkare som jobbar svart och äter massa korv i tid och otid, eller?

Hur som helst. Dessa sneseglande sjösniglar finns överallt.

And they haunt me everywhere.
Praise the lord for shop express..!
Men en och annan snigel verkar ge sig på det också!?!?!?!
Varför fattar jag inte men så är det iaf..

Men det är ingen idé att gnälla för dom fattar nada.

Det går som sagt trögt där emellan.

#23
2011-08-17 22:30

Hur är det man säger Roger..

Friskt kopplat.

Hälften brunnet..

#24
2011-08-18 14:15

"Jag får spunk på dessa "byggjobbargubbar" & "tjocka kostymnissar" som ska köpa korv på macken och trassla med bröd, dressing och alla andra tillbehör vilket gör att jag får vänta i evigheter för att bli servad."

Går det att tolka det på annat sätt än att du står i kö för att betala bensin?

#25
2011-08-18 14:24

Raymond K: Det beror nog på vilken mack du är. Är väl snarare mackens fel isåfall om de inte har några separata parkeringar vid sidan av. Väldigt konstig mack för övrigt. Nästan alla mackar jag varit på som har både kassa och konto-pumpar har kontopumparna längst bort från allt annat.

Om de står ivägen vid pumpen så är det ju faktiskt så att du inte får flytta bilen från det att du tankat tills du betalat utan att riskera att bli anklagad för smitning. Och att först gå in och betala bensinen och sen gå ut o flytta bilen, för att sen gå in igen för att köpa en korv.. Inte ens du skulle göra det.

Känns som ni gör en jävligt stor höna av en liten liten fjäder. Folk som brukar prata vitt och brett över hur lugnt de tar det och att man alltid ska vara ute i god tid och allt sånt får spelet över att nån beställer en korv?! Har ni inte tid att vänta de kanske 1-2 minutrarna det tar så är det väl isåfall bättre att åka till en obemannad station? Där är det oftast billigare att tanka dessutom.

Men vad tycker ni är en bra lösning då? Ska det öppna en separat korvmoj brevid? För de som besöker den lär ju inte parkera på samma ställe som de gjorde innan? Eller? Det är väl förbannad BRA att man kan köpa sig lite mat på samma ställe som man tankar? Om du är i en ort där du inte hittar så behöver du ju inte irra omkring i en halvtimme för att hitta en öppen Sibylla klockan halv elva på kvällen, när du kan köpa mat på macken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.