Bild
Nästa artikel

Kör granen säkert

Nyheter

Det börjar bli dags att köpa julgran, vilket innebär att många som inte är vana att hantera last ska köra med ett träd på bilen. Den tyska bilistorganisationen ADAC tipsar om hur du får hem julgranen på säkrast sätt.

Även en liten gran blir en farlig projektil om den flyger av en bil, men många som är ovana vid att hantera last i sina bilar surrar inte granarna ordentligt. Det kan förutom att vara farligt också bli dyrt, felaktigt säkrad last kostar 1 500 kronor om Polisen dyker upp. Orsakar du en olycka med din dåligt säkrade last kan konsekvenserna bli betydligt värre. ADAC bjuder därför på ett par enkla tips för att få hem granen säkert.

Gran i bilen
Om du vill transportera 
din gran inne i bilen ska du ha trädets fot framåt och tätt mot ryggstödet. Surra sedan fast granen ordentligt.

Gran på taket
Om du väljer att
lägga granen på takräcket ska den också ha foten framåt, det är lämpligt att lägga en filt under granen för att skydda lacken. Surra sedan granen ordentligt och tänk på att gummisnoddar, så kallade bungee-cords, som regel inte klarar av att surra något så pass tungt som en gran. Spännband är ett säkrare alternativ.

Tänk också på att om granen sticker ut bakom bilen så måste den markeras med röd flagga, eller rött ljus om det är mörkt. Granen får inte heller täcka bilens registreringsnummer och kontrollera att ingen del av granen täcker bakljuset.

Videon här ovan är på tyska men är så pass pedagogisk att den kan ge ett par bra tips även för den som inte behärskar språket.

Diskutera: Vad är ditt bästa lastsäkringstips?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#2
2016-11-29 22:30

Egentligen. Är det smartast att ha granens fot framåt? Förbereda så att den tunga delen träffar något om granen lossnar?
Är det inte för att inte vinden ska ta tag i framåtriktade grenar som man rekommenderar foten framåt, och om granen är nätad och fastspänd så är väl inte vinden något problem?
Om toppen är framåt och granen lossnar så krockar den mjuka/svaga delen av granen först det som den träffar. Om tidsrymden är lång innan den träffar så kanske granen hinner vända foten framåt, men chansen är att granen ändå bara hiner att träffa med långsidan då. Det också bättre än att den tunga foten träffar först. Smack!
Nån som läser farkostteknik som kan belysa frågan? :D

#3
2016-11-30 12:04

von-Klotenhjelm, rolig artikel du hittade! Jag var inte så intresserad av granen när jag såg fordonet och tänkte "Hade detta gjorts i Sverige hade man hävdat att man skulle ha en stor SUV för att dra hem den granen". Det listiga är att det behövs inte så mycket för genomföra saker, även med så små resurser som denna lilla bil redde ut utan problem.

#4
2016-12-19 13:50

Julgran på taket är inte farligare än säng/möbler eller cykel transportering. Man ser nästan varje dag i Stockholm bilar med knappt fastspänd last.

#5
2017-12-16 10:33

Citat ur artikeln vad gäller att transportera granen i bilen: "kontrollera att ingen del av granen täcker bakljuset."
Hur kan en gran inuti bilen komma i vägen för bakljuset?

#6
2017-12-24 20:43

En riktig karl sätter sig i passagerarsätet och håller granen med högerhanden. Det har funkat i åratal.
God Jul!

#7
2019-12-21 13:56

Den huggna granen från skogen paketerar jag med snöre i spiral. Sedan läggs trädet i en sopsäck, och placeras diagonalt inne i bilen. En 2,5 m paketerad julgran får då utan problem plats i liten MPV, Toyota Verso-S. Ingen anledning att spänna fast granen utanpå bilen.

#8
2019-12-21 13:57

Man lägger frun/sambon ovanpå granen. Det finns lister i takkanten att hålla sig i. Eller är de borttagna?

#9
2019-12-21 14:09

Om man nu åker med så lång gran att den sticker ut mer än 1 meter bakåt ska den vara utmärkt med röd-GUL flagga.

#10
2019-12-21 14:34

De flesta här tar med sig släpet till julgransodlingen, klarar galant granar upp till 2,5m.

#11
2019-12-22 07:03

Jag som trodde Wonderbaumen skulle hängas i backspegeln...

#12
2019-12-22 08:14

Bgl, finns inga regler kring att det ska vara just en flagga, eller att den ska ha en viss färg. Trafikförordningen säger bara att ”lastens yttersta del ska vara tydligt utmärkt” när den skjuter ut framför eller en meter bakom fordonet. Räcker alltså med att knyta dit vad som helst som syns. Obs att det är i dagsljus och bra väder, vilket det nästan aldrig är i det här landet så här års! Så fort man kan kalla det för skymning, natt eller gryning (eller om vädret ger ändrade siktförhållanden) måste det dit lykta och reflex, vitt fram och rött bak. Väldigt många bilister failar på det.

#13
2019-12-22 10:50

En riktig amerikansk stationsvagn klarar en gran galant. Åker v8 och bakhjulsdrift året runt. Bekvämt och tryggt. Behöver ingen larvig suv.

#14
2019-12-22 20:57

Tänk på 70- och 80-talen när man hade bil med vinyltak. Praktiskt. Ett skidställ och nyhuggna granen fastbunden med spännband. inte i något plastnät. Men ingen risk för lackskador när grenarna slog i taket tack vare skyddande vinylen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.