Bild
Nästa artikel

Kontrollmärket försvinner

Nyheter

Från och med årsskiftet krävs inte längre kontrollmärket på registreringsskylten. Därmed förpassas det 35 år gamla klistermärket till fordonshistorien.

På 70-talet inleddes en modernisering av det svenska bilregistreringssystemet.

En ny typ av registreringsnummer infördes, bilregistret datoriserades - och kontrollmärket ersatte 1974 det tidigare systemet med två klistermärken på fordonets fönsterrutor.

Föråldrat system
Nu begraver regeringen skattemärket en gång för alla efter ett beslut tidigare i höstas.

De sista märkena skickades ut den 18 december.

- Kontrollmärket var en bra lösning och det har fungerat i över 30 år, men med dagens teknik finns det bättre lösningar, säger Birger Höök, direktör för trafikregistret inom Transportstyrelsen.

Stora besparingar väntas
Den främsta anledningen till att kontrollmärkets tid nu är över är besparingar på upp emot 70 miljoner kronor per år.

- Borttagandet gör det enklare för fordonsägarna samtidigt som kostnader och administration minskar för näringslivet och staten, säger Birger Höök.

Har tidigare kritiserats
Att ta bort kontrollmärket har varit på tapeten tidigare, men då kritiserades förslaget eftersom det väntades leda till ett utbrett skattefusk.

Bland annat Finansdepartementet, justitiedepartementet och Rikspolisstyrelsen protesterade så sent som förra vintern.

Kontrollen över att trafikförsäkringen är giltig, att fordonsskatten är betald och att fordonet är besiktigat kommer nu att kontrolleras direkt via vägtrafikregistret.

Får sitta kvar
Rikspolisstyrelsen får inledningsvis 14 miljoner kronor under tre för att utföra de nya kontrollerna.

- Vägtrafikregistret är tillgängligt 24 timmar om dygnet och Polisen kan göra fordonskontroller direkt mot registret, säger Birger Höök.

De gamla märkena får sitta kvar på registreringsskylten även efter årsskiftet, men kommer då inte fylla någon funktion längre.

Diskutera: Tror du att det nya systemet kommer att innebära mer skattefusk?

Kommentarer

#1
Arne
2009-12-21 17:18

Dagligen ser man oskattade bilar stående på offentliga parkeringar, efter vägar och på bensinmackars parkeringar. Vilka ägarna till dessa bilar är vet ju var och en. Nu ska det kollas av polisen, som redan är hårt belastade. Hoppas nu att det går lika smidigt att kolla via datorn, som att kolla ett giltigt skattemärke.

#1
Nonno
2009-12-21 17:20

ÄNTLIGEN! Nu kan man köra oskattat & utan att vara godkänd vid besiktning, ingen försäkring behövs heller. Bra, bra!!

#1
pg
2009-12-21 17:53

Staten kommer att förlora massor med pengar, mycket mer än man tjänar på att slopa märkena.
Jag tror inte att polisen kommer att kontrollera allla bilar de blir omkörda av, det finns ju inte en möjlighet att hinna med det.

#1
fredrik k
2009-12-21 18:20

Varför inte göra som i england där trafikpolisen har kameror som söker av databaser och larmar när bilar har körförbud, oskattade och oförsäkrade.

#1
nilwes38
2009-12-21 18:44

Jag vet en som har 5 bilar att välja emellan och kommer att ha en tryggare tillvaro när han kör till sitt jobb oskattat och oförsäkrat.
När man nu kommit så långt som att slopa skattekvittot, så varför inte slopa den årliga besiktningen på
veteranbilarna. För händer det något så är det ju ägaren som är ansvarig om det fanns brister på fordonet. Så varför inte ta bort besiktningstvånget ?

#1
Uno
2009-12-21 18:58

Va smart...nu kommer fler att smita från besiktning,försäkring och fordonsskatt och polisen får mer att göra på vägarna,istället för att jaga inbrottstjuvar och annat pack.Värkligen smarta politiska beslut.Man kan undra vad våra beslutsfattare har innanför pannbenet!

#1
Bice
2009-12-21 19:32

Polisen har redan lämnat önskemål till politikerna om att köpa in liknande kameror som i Storbritannien. Dessa kameror är väsentligt dyrare än kontrollmärkessystemet, så där försvann den besparingen.....

#1
Johan Olsson
2009-12-21 20:43

Helt galet detta! Kan inte kosta så mycket att tillverka skattekvitton. Det är ju mycket enklare att ställa av fordonet med denna gråa ruta.
Kommer sedan att se ruskigt fult där bak nu. Ja skall alla köpa nya nummerplåtar så förlorar vi alla skattebetalare en massa pengar! Nä fortsätt med kontrollmärkena!!

#1
Harry
2009-12-22 01:48

Äntligen!

#1
Harry
2009-12-22 01:52

om bilisterna spar sjuttio miljoner kronor, Hur mycket av det går tillbaka till bilismen och hur stor del går till vems fallskärm?

#1
Ken-Åke Nilsson
2009-12-22 14:03

Det var på tiden har väntat länge på att detta onödiga löjleri skall försvinna. Förhoppningsvis förvinner även dom förfulande regskyltarna på sikt så vi får en liten diskret LAN kod som knappt syns och som scanas av istället.

#1
olle ström
2009-12-22 17:09

Kommer de personliga skyltarna ha plats för ett tecken till?
Kommer nya skyltar ut utan de pressade fyrkanterna i mitten?
Eller ett tecken till?
(För ett tag sedan var det ju ont om teckenkombinationer.)
MC-skyltarna kan bli smalare nu?
Olle

#1
Åke
2009-12-26 22:30

Kör taxi och ser ofta avställda bilar, med skrapade kontrollmärken som körs ute i trafiken. Men nu när kontrollmärket försvinner, blir antagligen detta ännu vanligare.

#1
Börje Karlsson
2009-12-28 16:06

Gör mig inget bara kontrollen blir lika efekttiv som förut.

#1
Manne
2009-12-29 12:33

Underbart med ytterliggare en "besparing" som bekostas av oss bilister, nu kan vi starta en ny myndighet som kan göra något påhittat samhällsnyttigt eller varför inte anställa en ny landshövding för de gör ju en himla massa nytta för oss alla!!!

#1
pg
2009-12-29 21:23

Varför besikta bilen överhuvudtaget? Sannolikheten för att bli kontrollerad är näst intill noll. Skatten har staten redan lagt ut på oss pensionärer. Därför är min uppmaning till alla pensionärer, betala försäkring, skit i besiktning och skatt. Varför ska vi ha några skrupler när inte regeringen har det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.