Bild
Nästa artikel

Röda dekaler varnar för unga förare i USA

Nyheter

Som första amerikanska delstat inför New Jersey en lag som tvingar unga förare att placera röda dekaler fram och bak på bilen de kör.

Motsvarigheten till Transportstyrelsen i den amerikanska delstaten New Jersey inför nu en lag som är unik i sitt slag i USA.

Röda dekaler

Från den 1 maj måste alla förare som är yngre än 21 år placera röda, reflekterande dekaler på bilen de ska köra.

Dessa kommer att finnas till försäljning för ungefär 30 kronor för ett par.

Dekalerna är enkla att sätta fast och ta bort och ska placeras i det övre vänstra hörnet på registreringsskyltarna, både fram och bak.

Om dekalerna inte finns på plats när en ung förare sitter vid ratten riskeras böter på ungefär 700 kronor.

Ska hjälpa polisen

Syftet med lagen är att hjälpa polisen identifiera unga förare för att kunna upprätthålla vissa trafikregler.

Förare i New Jersey som är yngre än 21 år får inte köra bil mellan 23.00 och 05.00.

Dessutom finns regler för antalet passagerare i bilen.

Till skillnad från i Sverige får man i New Jersey ta körkort från 17 år.

Uppmärksammat dödsfall
Lagen som nu införs kallas "Kyleigh's Law", namngiven efter en 16-årig student som 2006 omkom efter en bilolycka orsakad av en ung förare.

Händelsen blev uppmärksammad och ett arbete för att förbättra trafiksäkerheten inleddes.

Tidigare har lagen kritiserats för att vara diskriminerande mot unga förare eftersom den riskerar att göra dessa till ett särskilt mål för polisen.
 
Diskutera: Vad tycker du om en särskild märkning av unga förare?
Taggar: Nyheter
Röda dekaler varnar för unga förare i USA

Kommentarer

#1
JAN
2010-03-25 17:50

När jag själv var 18 bast skulle jag inte vilja haft en röd skylt. Men nu när man är äldre kanske man inser att det inte vore så dumt.

#1
Jes
2010-03-25 17:56

Kanske en gul skylt för "äldre förare"? ;oD

#1
Saabnisse
2010-03-25 18:11

Kanske en lämplig ersättning för det obehövliga skattekvittot?
Men vad händer om de unga kör en lånad bil?
Det kanske ska vara ett flyttbart märke?

#1
Totte
2010-03-25 19:37

Ungdomar under 22 år skall inte ha körkort o kvinnor borde köra upp vartannat år

#1
Anders
2010-03-25 19:52

I FINLAND har man i MÅNGA år haft en lag, som statuerar att unga förare måste ha ett MÄRKE, gult, runt, med röd bård med 80 i det gula fältet!
Detta innebär att unga , orutinerade förare inte får köra fortare än 80! Beträffand det lustiga om GAMLA med GULT märke var kul, men oftast ser man på KÖRSTILEN om det är en rutierad eller orutierad förare. Varför inte som i gamla tider, en man med röd flagga måste gå 10 meter framför bilen! <:~) Tjomakker.

#1
Tjomakker
2010-03-25 19:55

Ang. flyttbara m'ärken: LÄS FÖRST, de skall vara lätta att fästa och ta bort!

#1
Roy
2010-03-25 22:07

Jag antar att Tottes omogna och insiktslösa kommentar är ett försök till skämt.
Har de inte haft en ljusblå lapp i England för nya bilförare? Att ungdomar, speciellt killar, kör över sin förmåga är knappast någon nyhet. Betydligt viktigare än inbillad teknisk förmåga är förmågan att bedöma trafiksituationer - vilket kräver både insikt och erfarenhet.
Det finns några ytterst få äldre bilförare som mest är irritabla trafikhinder, men de orsakar sällan olyckor - inte på långa vägar i nivå med vad ungdomar presterar.
Så, ja, kanske vorde det bra med en varningsskylt för ungdomar bakom ratten. Det kan ju inte vara svårare att få fram än övningskörningsskyltarna.

#1
jompa
2010-03-25 23:28

Det fanns ett förslag om att en bil för unga förare skulle vara ombyggd bl. a. med en begränsad toppfart (60-70 km/h) och begränsat antal passagerarplatser - en slags "fortsättning" på A-traktorn. Minns inte om förslaget även inkluderade en särskild körkortsklass mellan Traktor och B (Ung? B-lätt?) och/eller en höjning av åldern för B-behörighet (och högre behörigheter) till 20-23 år någonting.
Någon som känner till hur det gick? Kanske dags nu?

#1
CK
2010-03-26 00:39

Ärligt talat tycker jag att det här är en mycket korkad idé. Vad visar den där skylten egentligen? Bara att föraren är ung. Men vad ska man göra åt att föraren är ung? Hålla mer avstånd eller? Det borde ökas överallt i trafiken oavsett om föraren är ung eller ej. Eller ska man ha mer överseende över att det blir lite fel eller vad är markeringen till för? Ska vi markera att föraren är ung så ska vi även markera att föraren är gammal. För de är minst lika farliga i trafiken som en ung förare, om inte farligare med tanke på lång reaktionstid och dåligt uppdaterad på nya lagar och regler.

#1
Krille
2010-03-26 06:29

Spanien har haft ett märke med ett Stort (L) i hur
många år som helst.Som inte har med skälva åldern på föraren att göra, utan menas ny taget körkort.
samt hastighets begränsat till 80 km, detta gäller i två år

#1
Patte
2010-03-26 08:17

Varför ta upp USAs system när vi har det i EU.Spanien, Frankrike har det systemet för färska förare, med två års prövotid som följd.

#1
Janne i Stuna
2010-03-26 10:16

Vore intressant att höra om erfarenheten från länder med liknande regler.
Annars kan vi kanske införa skyltar för förare som är hustrumisshandlare, notoriska fortkörare och missbrukare, politisk och religös tillhörighet?

#1
Peter i Sydney
2010-03-26 13:10

Här i Australien måste förare som haft körkort mindre än ett år ha en skylt med ett rött P fram och bak på bilen och sedan ett grönt P i ytterligare två år. Max hastighet är 80 knyck för dessa förare bl.a. på motorväg där hastighetsgränsen är 110 vilket jag tycker är helt idiotiskt.

#1
Kjell-Åke
2010-03-26 18:56

Det är fult men tydligen också lätt att generalisera.
Det finns unga förare som är mogna och duktiga bilförare och som kör med förstånd. Det finns naturligtvis också en del som inte ens är mogna att köra moped. Det finns väldigt många duktiga äldre bilförare men så klart även andra. Man kan inte döma ut en hel grupp människor oavsett om de är unga eller gamla för att en mindre del inte uppfyller kraven för vad en del anser som acceptabelt.

#1
Peter i Sydney
2010-03-27 08:34

Jag tycker att P-skyltarna som vi har här är en mycket god idé. Det visar att föraren är oerfaren och man bör visa extra försiktighet. Vi har dock ny regel här i delstaten NSW som vi har ärvt från Nya Zeeland som säger att röda P-förare inte får ha passagerare mellen 23.00 och 6.00. Denna regel tycker jag är uridiotisk men det har varit flera dödsolyckor med bilar fullastade med tonåringar och myndighetera tyckte väl att man måste visa att man försöker göra något.

#1
Kjell-Åke
2010-03-27 11:40

Är det då andra förare som skall varnas för att komma i närheten av dessa märkta fordon? Är det en ungdom som inte är mogen att köra bil lär väl inte märket göra varken från eller till. Sätt det i samband med alla de som struntar i de flesta förekommande bestämmelser. Inte spelar det någon roll vilka skyltar eller märken som förekommer, bara man har koll på att det inte finns någon polis i närheten.

#1
Peter i Sydney
2010-03-28 03:59

Här har vi ett poängsystem. Man har 12 poäng och för varje gång man torskar så dras det av poäng. När man förlorat alla poängen har man förlorat körkortet. Det tat 3 år att få tillbaka sina poäng. Själv har jag just nu 8 poäng kvar och får tillbaka mina 4 poäng i februari nästa år om jag inte torskar innan dess. Förare med röd P-skylt har bara en poäng och förlorar körkortet omgående på 3 månader för minsta förseelse. Förare med grön P-skylt har 4 poäng och har "råd" att åka fast en gång. Ett problem här är att man kan ta körkort redan när man är 16 år vilket jag tycker är för ungt. Det har varit otroligt många dödsolyckor med tonåriga bilförare inblandade och varje tonårsförälder tycker nog att varje regel som möjligen håller ungarna vid liv ett tag till är en bra regel även om ungarna själva inte inser det.

#1
Saabnisse
2010-03-28 17:07

Varför inför man inte samma system som finns i många stater i USA?
Alltså körkortet måste förnyas inom en viss period t.ex. vart femte år.
Allt behöver naturligtvis inte kollas, men synkontroll och ett enklare teoriprov på event. nya regler vore väl inte så tokigt.
Som det är nu så har ju en person som tog körkort 1920 och inte kört sedan 1930 ändå rätt att framföra ett fordon!

#1
Roy
2010-03-28 17:10

SaabNisse, du kan ju ta i lite lagom - budskapet går nog hem ändå.
Jag gissar att det inte finns så värst många 110-åringar bakom ratten...

#1
Thomas HBG
2010-03-30 14:34

Vad gäller den här typen av åtgärder är Sverige, världens samvete, återigen långt efter övriga världen. I ex.vis Tyskland har man sedan länge körkort på prov, nybörjare har skylt på bilen samt att de inte får köra mer än i 90 km/h. Detta är ett bra system. Skiter nybörjaren i reglerna så kostar det lappen direkt! Jag lovar att 99,9% tänker sig för innan.
Vad gäller punkt system som någon tidigare tog upp har man det i Tyskland också sedan länge. Man blir av med olika många punkter beroende på förseelse, när punkterna är slut är det också slutkört på ett tag. Så det behöver inte bara vara att man kört för fort som renderar i indraget kort, BRA!
Ni som inte förstår detta med restriktioner för nybörjare har nog inte varit med om att förlora någon i en trafikolycka och ni tycker säkert att det är ok att köra med mobilen i örat samtidigt som man styr med knäet och skriver med händerna...

#1
Krister
2010-03-30 15:21

Håller med en del tidigare inlägg, vad vill man uppnå?
Och vad är värst, en 18-åring som dagligen kör bil och redan fått 1000-tals mils erfarenhet eller en 70-åring med ledsyn som kör 100-mil/år eller en notorisk rattfyllerist som förlorat körkortet men fortfarande kör bil?
Och ang. hastighetsbegränsningar, varför? Ytterligare någon som skall stoppa upp i trafiken och tvinga lastbilar att göra idiotiska omkörningar.
Vi har redan ett system med körkort på prov, det räcker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.