Nästa artikel
Skattemärket kan tas bort - trots protester
Nyheter

Skattemärket kan tas bort - trots protester

Publicerad 8 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Polisen säger nej. Skatteverket och länsstyrelserna likaså. Men regeringen har bestämt sig - och enligt uppgifter försvinner skattemärket från alla bilar den 1 april 2009.
- Det finns bara förlorare i den här förändringen. Troligen kommer staten att gå miste om långt större belopp än de 50 miljoner som man säger sig kunna spara i och med att fler struntar i att betala vägskatten, säger MHFs Tom Bjerver, som hoppas att förslaget läggs på hyllan.

I våras bad näringsminister Maud Olofsson Vägverket att undersöka om det är möjligt att ta bort kravet på skattemärke. Genom detta skulle staten spara 50 miljoner kronor om året.

Enligt tidningen Motorföraren är  ett förslag nu klart och skattemärkena kan försvinna redan den 1 april 2009. Men förslaget möts av protester från polisen, skatteverket och länsstyrelserna. Samtliga är rädda för lägre skatteintäkter och fler bilar med körförbud ute på vägarna.

- Det finns inga alternativ till skattekontrollmärket att tillgå inom överskådlig tid. Av trafiksäkerhetsskäl bör därför förslaget tills vidare stoppas, så att vi slipper fler bilar med körförbud på våra svenska vägar, säger MHFs vd Tom Bjerver.

Polisens arbete förändras

I det nya förslaget framhålls det att skattemärken numera inte är nödvändiga. Detta eftersom poliser kan använda mobila handdatorer i trafiken för att kontrollera bilregistret - och på så vis se om en bilägare betalat skatt.

Men Rikspolisstyrelsen protesterar mot förslaget och konstaterar att polisen är flera år ifrån att ha ett väl fungerande system. Och Rikspolisstyrelsen får alltså stöd av skatteverket och länsstyrelsen.

Bil Sweden, Åkeriföretagen och
Bussbranschens riksförbund är däremot positiva till en förändring - men först
2010.

Inga pengar till bilägarna

De svenska bilägarna kommer inte få del av de 50 miljoner kronor som sparas om skattemärket försvinner. Istället anser Vägverket att pengarna ska användas till att överföra bilregistret från Vägverket till nya Transportstyrelsen.

I dagsläget får staten in omkring 10 miljarder kronor om året via fordonsskatten. Återstår att se om det nya förslaget går igenom, och om det blir en vinstaffär.  

DISKUTERA: Bör skattemärkena försvinna från registreringsskyltarna. Eller är det ogenomtänkt vis att spara in 50 miljoner kronor på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-10-09 13:18
Hunk Golden (ej verifierad)

implementera först den tunga trafiken och bussar.. om det funkar så varför inte på pb.. fast hur ställer man av fordonet då? koden försvinner ju. blir till att skicka in avställningen på papper då. vad kostar inte det då. eller ska man kanske skicka in hela skylten då??

#2 • Uppdaterat: 2008-10-11 22:50
Hax (ej verifierad)

Det blir fina tider för dem som struntar i skatt, försäkring o besiktning.

#3 • Uppdaterat: 2008-10-15 10:34
Roger (ej verifierad)

Skattenärket är ju ändå bara en klisterlapp som bara gör att grannen vet att jag betalat skatten. Polisen kollar ändå fordonet mot registerna via dator eller radio. För ingen kan väl ändå tro att finnar och danskar kör mer oskattat och obesiktigat än svenskar... Bort med lappen och spara miljön.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-07 20:28
Pekka Jänkälä (ej verifierad)

Jag har bil som gått igenom beiktning är försäkrad men jag vägrar att betala de overkliga skatterna som vi har i det här landet på bilar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.