Nästa artikel
Kolfiber pressar ner Polestarvolvo
Nyheter

Kolfiber pressar ner Polestarvolvo

Publicerad 28 augusti 2017
Volvo S60 Polestar.
Inför 2018 uppdateras fabrikstrimmade Volvo S60 och V60 Polestar med lättviktsmaterial som ökar nedkraften med 30 procent.
Motorn i prestandamodellerna av Volvo S60 och V60 är densamma som förut: Fyrcylindriga Drive-E som producerar 367 hästkrafter. Det är i aerodynamiken som Polestars ingenjörer varit inne och petat inför 2018.

Förändringarna inkluderar ny frontsplitter, sidotrösklar och bakre spoiler, alla tillverkarde i lättviktsmaterialet kolfiber. Detta ska göra att fordonets downforce eller nedkraft ökar med 30 procent. Att bilarna ligger mer slickade mot vägbanan än förut ökar grepp och stabilitet.

Noll till hundra kilometer i timmen avverkas på 4,7 sekunder i S60 och 4,8 sekunder i V60. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen.

Andra förändringar i Polestaroptimerade S/V60 2018 är nya färgen ”Bursting Blue Metallic” och ny sätesklädsel med blå kontrastsömmar och broderat Polestarmärke.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo S/V60 Polestar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-28 10:34
Gunnar Lindberg

Procent av vad då? Hur mycket nedkraft fanns det förutom bilens vikt?

#2 • Uppdaterat: 2017-08-28 11:36
Tjalle

Det finns inget svenskt ord "nedkraft" - däremot kan bilen utsättas för en aerodynamisk nedåtriktad kraft, som läggs till vikten.

Att ange "30% ökad nedkraft"= nedåtriktad aerodynamisk kraft, utan att ange storleken på den ursprungliga, är "hål i huvet".
Dessutom är det den aerodynamiska kraften som verkar på bakdelen som är viktigast - man bör alltså även ange krafterna på framaxel/bakaxel.

Dåligt av Volvo - och ViB.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-28 11:46
L West

30 % mera än förut skulle jag tro.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-28 11:49
A.L

Tjalle: Downforce är ofta marginell på en standardbil. Det är vad jag känner till mest Porsche och supersportbilar som håller på med det. Hos en Volvo handlar det om försvinnande små värden så en ökning om 30% är knappt mätbar.

Men det låter ju fint i försäljningsbroschyren....:-)

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2017-08-28 13:43
Tjalle

AL - det är ofta lyftkraft (det ordet finns :o) ) på bakvagnen - dvs belastningen på bakhjulen är lägre än vid stillastående bil, och orsakar instabilitet.

Vi får väl tro att Polestar med tidigare åtgärder åstadkommit- även på bakvagnen - en nedåtriktad aerodynamisk kraft, men den är, som du säger, sannolikt marginell.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-28 13:53
A.L

Tjalle. Ja hos i alla fall Volvo är målet att "lyftkraften" på bakvagnen skall vara noll - även i toppfart. Porsche och några till brukar ha ett lite högre tryck (nedåt).

Så Polestars lösning gör sannolikt liten skillnad.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2017-08-28 15:31
A.L

Leo: En vinstdrivande producent kan aldrig lösa samhällsproblem. Det är inte syftet med biltillverkning ö.h.t. Det en producent gör är att man möter den efterfrågan som finns, och uppenbarligen bedömer Polestar att det finns en såpass stark efterfrågan på sådana här produkter att det lönar sig att utveckla denna vagn. Om Leo sedan tycker det är fel kan han låta bli att köpa prestandabilar. På så vis minskar efterfrågan något och om tillräckligt många gör samma sak tar tillverkarna fram något annat.
Men notera: Det är aldrig miljövänligt att köpa bilar.

MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2017-08-28 16:37
A.L

Leo: Så solkraft och vindkraft är inte ute efter att tjäna pengar? Det är du nog ensam om att tycka...
Och för övrigt är både solkraft och vind-varianten förenade med andra miljöproblem. Har du missat det? Konsumtion kommer alltid att ha en sådan påverkan. Och Volvo bygger de bilar som kunderna efterfrågar, inte tvärtom. Det är en grundbult inom all industriell serietillverkning.
MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2017-08-28 17:11
walle_x

Men Leo, vad är du för en mupp? Om du nu hatar bilar så innerligt varför tittar du ens på ViBilägares hemsida?

#a • Uppdaterat: 2017-08-28 18:23
A.L

Leo. Vi har redan gått igenom dieselbilarnas för- respektive nackdelar och vi behöver inte upprepa samma sak en gång till. Bensinmotorer är nämligen värre, särskilt de direktinsprutade. Angående Volvo så bygger man det kunden efterfrågar, svårare är det inte. Och nu vill kunderna ha bilar med goda prestanda och därför tillgodoser producenten det behovet. Leo behöver inte köpa en sådan bil om han inte vill. Det finns andra varianter att tillgå. Dock är det tillräckligt många som vill åka i en sådan här vagn och därför byggs den, om inte av Volvo så av någon annan tillverkare. MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.