Bild
Nästa artikel
Nyheter

Knaus udda idé: Eldriven husbil – med wankelmotor

Publicerad 2021-09-14 11:15
När strömmen i Knaus eldrivna husbil tar slut kan batteriet laddas upp med en wankelmotorn. Den udda idén visades upp på campingmässan i Düsseldorf.

Det är inte bara i bilvärlden som det pratas om elektrifiering. Även bland husbilarna börjar flera tillverkare nu experimentera med olika lösningar som ska sänka utsläppen.

Eldrivna husbilar kräver stora batterier för att få rimlig räckvidd, bland annat på grund av den höga tjänstevikten och det höga luftmotståndet. Men tyska Knaus Tabbert visar nu en idé som Mazda tidigare varit inne på i bilvärlden, nämligen en eldriven husbil med en liten räckviddsförlängare – i form av en wankelmotor.

Knaus Tabbert E Power Drive baseras på Fiat Ducato och är än så länge bara ett koncept som nyligen visats på campingmässan i Düsseldorf.

Istället för dieselmotorn och den manuella lådan har husbilen en elmotor på 245 hk och ett batteripaket på 35 kWh. Räckvidden blir bara nio mil. Men när batteriet är slut laddas det upp av en liten wankelmotor, eller rotationsmotor – en teknik som Mazda tidigare använt.

Wankelmotorn kan ladda batteriet eller driva elmotor och utrustning i kupén. När bilen är parkerad kan wankelmotorn ge ström i fem dagar.

Så varför en wankelmotor? Enligt Knaus är den mer kompakt än en vanlig förbränningsmotor och använder färre delar. Wankelmotorns svaga vridmoment kompenseras av elmotorn. Men på sikt vill Knaus ändå byta ut den bensindrivna wankelmotorn mot vätgasdrift.

Så funkar en wankelmotor
  • Istället för vanliga cylindrar har wankelmotorer en så kallad rotor som snurrar runt sin egen axel.
  • Eftersom rotorn inte är helt rund bildas fyra olika faser, som i en vanlig kolvmotor: insug, kompression, arbetsslag och utblås.
  • Rotationsmotorn konstruerades av Felix Wankel på 1950-talet och har tidigare använts av bland andra NSU, Volkswagen och Mazda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 2021-09-14 14:39 Wankelmotorn är alldeles för…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.