Bild
Nästa artikel
Eldriven husvagn förlänger räckvidden

Eldriven husvagn förlänger räckvidden

Nyheter

Uppfinningen från Dethleffs minskar sin egen dragvikt till 100 kilo.

Elbilar har ofta låg dragvikt (om ens någon!). Men nu har tyska Dethleffs har tagit fram en eldriven husvagn som botar både klen dragkapacitet och förkortad räckvidd. Med två elmotorer (en till varje hjul) på 54 hk minskar husvagnen sin egen dragvikt ned till blott 100 kg och dagsetapperna förlängs.

Väl på campingen kan hjulmotorerna användas till att parkera vagnen, något man kan göra utan dragbil via en app på telefonen. Husvagnen har solceller monterade och när den står på uppfarten kan den användas som hembatteri och ge el till huset.

Modellen heter e.home Coco och befinner sig än så länge på utvecklingsstadiet. Det finns inga prisuppgifter.

Diskutera: Tycker du att en eldriven husvagn är en bra idé?
 

Eldriven husvagn förlänger räckvidden
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-04-27 10:34

Smart idé, kommer ihåg när det begav sig, när vi hade husvagn(ganska länge sedan nu) och skulle backa in den på en plats på campingen. Vissa campingar var trånga så där hade det varit utmärkt att kunna backa in utan dragbil. Undrar hur det funkar på vägen med en husvagn som har "egen" motor, låter lite spännande/utmanande.

#2
2019-04-27 11:19

På sätt och vis verkar väl detta vettigt... MEN - det diskuteras hur man ska få fram råmaterial till alla batterier som förväntas ta över efter alla fordon med förbränningsmotor. Att då förse även husvagnar med motorer och batterier känns fel. En normal husvagn står väl dessutom parkerad cirka 50 veckor per år... Jag röstar nej.

#3
2019-04-27 11:41

Batterier och elmotorer på en husvagn som används några gånger om året? Urgh... orka. Att det låter dumt är bara förnamnet...
Kanske om man körde runt med den på permanent basis. Eller vänta. Nej. Inte ens då...

#4
2019-04-27 11:54

Det intressanta med den här idén är att vagnens elsystem stödjer "vehicle-to-grid" (V2G) och kan pluggas in hemmavid för att använda batterikapaciteten som en energilager från ex. egen elproduktion (inte bara de integrerade solcellerna). Det finns alltså en nytta även när vagnen står still 50 veckor om året. Smart idé trots allt!

#5
2019-04-27 12:08

Bloooodsbatterier!

#6
2019-04-27 12:32

Optimus, det går sedan länge att utrusta husvagnar med en liten motor med fjärrstyrning som kan backa in och parkera sig på campingen. Detta är inget nytt, det är absolut inget ovanligt tillbehör. Det nya med den här husvagnen är att den har hjälpmotor medan man kör med den.

#7
2019-04-27 14:11

Åh grp. Väx upp

#8
2019-04-27 15:49

Men vad säger lagen?
I princip är det ju som en elcykel, men kommer det att bli tillåtet?
Finns nog el del byråkrati att övervinna.

#9
2019-04-27 17:11

Håller med skribenter ovan om att det känns tveksamt att ha en batteri- och elmotorförsedd husvagn stående 50 veckor om året. Det samma borde väl gälla en husbil tänker jag....

Sedan har vi problemet med vikten på husvagnen. Om man "bara" har ett B-kort så kommer det inte att funka såvida inte reglerna ändras.

#10
2019-04-27 17:17

@pinjong, de som pyntar för en sådan här vagn använder den säkert mer än 2 veckor om året.
Och vikten vet vi ju inget om, det är ju fullt möjligt att man gnetat in på något för att få den hyfsad.
Sedan är det ju som påpekats fullt möjligt att använda den som mellanlager om man har egen elproduktion.
Men som jag skrev tidigare undrar jag vad myndigheterna säger om ett motoriserat släp!

#11
2019-04-27 18:39

@saabnisse. Ja det finns förstås olika typer av användning men säg att du ställer upp husvagnen på en säsongsplats, då känns det ju också onödigt med en bottenplatta fylld med batterier plus elmotorer. Och de med mer mobila behov köper ju husbilar idag, eller gjorde, det har blivit dyrt. Myndigheterna är absolut ett frågetecken. Dessa vet man aldrig riktigt var man har. ;-)

#12
2019-04-27 20:08

Om man vill köra utsläppsfritt och slippa tunga batterier som fortfarande inte återvinns så är nog vätgas en bättre väg att gå då husvagnen varken behöver härbärgera batterier eller elmotorer och dess elektronik.
Vätgasbilen kan även förse husvagnen med el där ingen el finns tillgänglig.
Förutsätter utbyggnad av tankställen för vätgas.

#13
2019-04-28 07:24

Fritidsvagnen, en liten husvagn för fyra, väger 750 kg.

Knaus Travelino 400, ett lyxigare alternativ, väger också 750 kg.

T@B 320, lite mindre och enklare mer en husvagn för två, väger även den 750 kg.

Dessa tillhör de lättaste husvagnarna på marknaden och utgör bra lågviktsalternativ. Nog borde det vara möjligt göra elbilar som klarar 750-800 kg?!

Jag tror marknaden för eleldriven husvagn är liten. Förresten, en eldriven husvagn, då är steget inte långt till eldriven husbil. Kanske satsa på det istället?!

#14
2019-04-28 10:39

@previa, har du dragviktssiffra för någon vätgasbil, befintlig eller kommande?

#15
2019-04-28 11:03

Jag tror att PREVIA missade hela vitsen med elmotorerna.

#16
2019-04-28 17:30

Fortfarande verkar det inte finnas någon vätgasbil med dragkrok, bara truckar på flygfält och i lager och lastbilar.
Om dragbilen klarar husvagnens vikt så är elmotorer i husvagnen ett dyrt tillägg som finns som billigare tillbehör om det bara gäller förflytta husvagnen på campingen.

#17
2019-04-28 18:22

De har kopierat Teslas funktion Summon. Jag tror Elon tycker det är kul. Detta skulle vara roligt att se på en camping :-)

#18
2019-04-30 09:09

Teslas fjärrstyrda parkering har funnits några år för husvagnar innan Tesla kopierade idén.
https://youtu.be/RTfNY6k9nkA
BYD Kinesiska bil styrdes med fjärrkontroll redan 2012.
https://www.pakwheels.com/forums/t/new-byd-f3-with-remote-control-that-c...

#19
2019-04-30 16:35

Lär bli en dyr affär, Miljö partiet vill säkert beskatta elen som produceras när husvagnen står hemma på garage uppfarten !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.