Nästa artikel
Kia Picanto – rapport för provkörningen
Direktrapport

Kia Picanto – rapport för provkörningen

Publicerad 12 april 2011 (uppdaterad 12 april 2011)
Nya Kia Picanto är här, rymligare och säkrare än tidigare. Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen.

Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig nu i Barcelona för att bekanta sig med Kias uppdaterade minsting.

– Ja, jag har kört Kia Picanto, en minibil i det så kallade A-segmentet. I grunden är det en Hyundai i10 som var en bra bil från början, men som också var lite svajig och brast på vissa detaljer. Här tycker jag att man fått till det mesta, säger Tommy Wahlström.

– Picanto har ju funnits tidigare men säkerheten har varit förlegad, förra generationen fick bara tre stjärnor i Euro NCAP. På den avdelningen är den här bilen ett stort fall framåt.

Ryms fyra vuxna?
– För att ge en bild av bilens storlek kan jag ju säga att den är 3,5 meter lång och 1,5 meter bred, ungefär lika stor som en barnvagn på Södermalm. Jag får faktiskt plats med huvud, ben och axlar bakom mig själv i förarstolen. Bagageutrymmet är inte så stort, men det kan man ju inte förvänta sig av en sådan här liten bil.

– Jag anar dock en konspiration. Vi flög hit med Spanair och det är det flygbolag som har det minsta utrymmet mellan sätena. Möjligen hjälpte det för att göra bilen rymligare.

Hur är den att köra?
– Den känns större än den är och går lugnt, det är ju ingen racerbil. Två motorer erbjuds i Sverige, en trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter med 69 hästar och en fyrcylindrig bensinare på 85 hästar.

– Den trecylindriga är förstås snålast med 0,41 liter/mil vid blandad körning. Den kostar 109 900 kronor. 1,2:an drar 0,43 liter/mil och kostar 124 900 kronor, men den säljs bara med ett komfortpaket som är fullsmetat med utrustning, bland annat eluppvärmd ratt.

– Jag skulle nog nöja med den trecylindriga motorn, den är behaglig att puttra omkring med.

Hur står den sig i konkurrensen?
– Man ska ha klart för sig att Picanto inte kommer att bli någon storsäljare i Sverige. Den här typen av bilar står bara för fyra procent av marknaden. Kia hoppas på 1 500 bilar per år.

– Konkurrenterna heter bland annat Toyota Aygo, Ford Ka, Peugeot 107, Fiat 500 och Hyundai i10. Vi får se när den kommer till Sverige och vi får testa, men det kan vara så att nya Picanto är klassledande. Jag måste säga att jag blev imponerad.

Läs hela provkörningen av nya Kia Picanto i Vi Bilägare nummer 7/2011. Tidningen finns i butik från 10 maj och kommer till prenumeranter från 4 maj

Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-12 11:44
Roy J

I sitt segment an den mycket väl vara en vinnare - den verkar ovanligt komfortabel (allt är relativt) och trevlig. Men så var det det där med rostskyddet.

Lite lustigt det där att så många har börjat med en minimal grill halvvägs upp på huven och ett större gap nära marken - som en algätare eller slamsugare.
En trend.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-12 15:55
Meganmannen

Ser fram mot en provkörning av bilen. Bilar i den här storleken kan bli populära när bränslepriset närmar sig 20kr/liter. Ännu lyckligare blir kunderna om bilen har en riktigt tyst kupé.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-12 18:31
lassejo3

Vi har en Hyundai Atos som andrabil. Fortfarande felfri efter 9 år... Trots att rostskyddet fick en 1:a i ViB test är den fortfarande rostfri efter samma tid. Visst är det märkligt...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.