Bild
Nästa artikel
Kia Picanto får automatisk manuell växellåda
Kia Picanto får automatisk manuell växellåda

Kia Picanto får automatisk manuell växellåda

Nyheter

Det bästa från två världar när Kias minsting uppdateras.

Det är i bensindrivna instegsvarianten på 1,0 liter och 67 hästkrafter som den nya växellådan, kallad Automated Manual Transmission (AMT) sitter.

Enligt Kia sköts kopplingen och växlingsmekaniken elektrohydrauliskt. På så sätt får föraren bekvämligheten och användarvänligheten av en automatisk växellåda, utan att förbrukningssiffrorna blir lidande. 

Det finns också en Picantovariant med mer effekt, nämligen GT Line med turbobensinmotor och 100 hästkrafter. Den har dock inte den nya typen av växellåda. GT Line har fått mest förändringar i utseendet med ny grill och även omdesignade stötfångare fram och bak. 
 

Kia Picanto GT Line.
Kia Picanto GT Line.
Kia Picanto GT Line.
Kia Picanto GT Line.

Det finns också en tredje sorts Picanto, den terränginspirerade X-Line med terrängplast runt hjulhusen, hasplåtar och högre markfrigång, men den ska inte tas in till Sverige. 

På insidan ska nya materialval ge högre kvalitetskänsla och infotainmentsystemet har stöd för ihopkoppling av smartphones med antingen Apple CarPlay eller Android Auto. Via UVO-appen går det att lokalisera sig bil eller se status/diagnostik i mobilen. 

Kia Picanto får automatisk manuell växellåda

En rad nya säkerhetsfunktioner gör entré i Picanto, som kollisionsvarnare med autobroms och fotgängarskydd, filhållningsassistent, dödavinkeln-varnare som kan gripa in och ändra styrningen och trötthetsvarnare. Det finns också ett system som varnar för korsande trafik bakom bilen när man backar. 

Uppdaterade Kia Picanto lanseras i Sverige under tredje kvartalet 2020. 

Diskutera: Vad tycker du om Kia Picanto?

Taggar: Nyheter, Kia Picanto

Kommentarer

#1
2020-06-03 16:15

Samma idé som Dacia och som Citroën/Peugeot hade tidigare.

#2
2020-06-03 16:43

Det sämsta av två världar vore en mer passande beskrivning.

#4
2020-06-03 17:06

Intressantare än den semiautomatiska lådan är enligt mig bilden på interiören. Det är ju flera kliv upp i kvalitetskänsla vad det verkar. Ser riktigt bra ut !

Det blir en svår konkurrent i den klassen med rätt prissättning.

#5
2020-06-03 18:06

ryckomat

#6
2020-06-03 18:28

Varför inte CVT-låda? En riktig steglös automat, som funkar även till småbilar.

#7
2020-06-03 19:04

Och priset???

#8
2020-06-03 19:09

Snygg liten bil.

#9
2020-06-03 19:18

Har haft en i en Honda, trafikfarligt anser jag och den såldes efter 4 månader. Det sämsta av två världar!

#10
2020-06-03 21:54

Och priset är lågt?

#11
2020-06-04 05:23

Är det som en Dsg låda?

#12
2020-06-04 07:03

AMT har funnits i c:a 10 år. Beryktad för dåliga/långsamma växlingar. Den har lägre tillverkningskostnad än automat, DCT/DSG och CVT. Bra för bränsleförbrukning.
Det är möjligt att de kunder som köper en lågprisbil också kan acceptera en AMT.

#13
2020-06-04 08:35

"Bästa av två världar"? Det låter som en beskrivning av vad Toyota kallade MM/T, Peugeot MCP och Citroën EGS. En ryckig automatlåda... Dock är min erfarenhet att det fungerar hyfsat på småbilar, men det är ändå något som jag hanterat otaliga missnöjda kunder för på min tid med Peugeot och Toyota. Kunder som tror att de köpt en automatlåda men sitter där och gungar fram och tillbaka vid varje växling.
Sen är den snål och man kan lära sig att köra den rätt, men det är inte det bästa av två världar...
För en bil som denna så tror jag att en CVT-låda är att föredra, när du ska köra inne i stan.

#14
2020-06-04 08:47

Det är väl inte tänkt för den aktive föraren utan för de individer som ser bilen som ett sätt att förflytta sig och inget mer än så. Får mig att tänka på smart. Startar man en sån från stillastående och ska upp till hundra känns det som att man tillbringar mer tid mellan växlarna än tiden det driver.

#15
2020-06-04 10:46

Döm inte ut lådan på förhand, iden är bra, att den fick dåligt rykte i gamla Citroen C4 berodde på att kunderna och biltidningarna krävde blixtsnabba växlingar som i en Formel 1 bil, men det är inget som behövs vid normal körning utom av dem som alltid hetsar i trafiken. Har svårt att förstå att folk accelererar som skållade troll från trafikljus, blir omkörd även av skåpbilar där trots att jag gasar på hyggligt. När man kommer fram beror nästan bara på vilken hastighet man håller på vägen och inte på accelerationen från några rödljus längs vägen.

#16
2020-06-04 13:51

Inte en mekaniskt högtstående produkt med torrlamellkoppling. En motsättning med liten, lätt bil och därför mest stadskörning när den lär hålla längre utan driftstörningar på långfärder med färre starter och växlingar då en större skulle vara bekvämare och säkrare. Den optimala lösningen är ju en väl beprövad momentomvandlande koppling med tillhörande planetväxellåda som USA-bilar haft sedan 30-talet! Numera förfinad för småbilar typ 208, Corsa till acceptabel bränsleförbrukning. Har man tur är kanske numera en VW-DVG-låda också driftsäker. Någon kanske har erfarenhet av Renaults DVG-lösning?

#17
2020-06-04 18:06

strol - nu är det så att Picantos hittillsvarande automatlåda är en momentomvandlarlåda men tyvärr bara med 4 växlar vilket gjorde drivline-kombinationen osedvanligt törstig för bilstorleken så en annan lösning är nog efterlängtad för de tänkbara spekulanterna. Hade dock hoppats på samma DCT-låda som i den motorstarkare GT Line.

#18
2020-06-04 18:49

Önskar Kia lycka till. Ska ni bli den första med ett ok resultat?

#19
2020-06-04 21:11

Samma låda finns i den nyligen introducerade nya modellen av Hyundai i10.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.