Bild
Nästa artikel
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet: Familjer kräver en Tesla Model X

KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet: Familjer kräver en Tesla Model X

Nyheter

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch kom med ett kontroversiellt uttalande i SVT:s program Agenda tidigare i oktober.

Uttalandet tolkades av många som att det inte finns några nya elbilar för under en miljon kronor.

– Ska den breda medelklassen och småbarnsfamiljer som bor på landsbygden ha möjlighet att delta i omställningen kan man inte ha ett bonus/malus-system som i praktiken bara riktar sig till de som har den goda ekonomin att de kan köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt, sa hon.

Kritiken lät inte vänta på sig. Från olika håll fick Ebba Busch svar på tal om hur många olika elbilsmodeller som finns med lägre prislapp än så.

Nu förklarar KD-ledaren tillsammans med trafikutskottets andre vice ordförande Magnus Jacobsson hur tankarna bakom uttalandet gick på sajten Altinget.

”För en familj som bor på landsbygden som vill ha en något större bil med fyrhjulsdrift och dragkrok är alternativen bland de rena elbilarna få. En elbil för 300 000 kronor räcker kanske för ett ensam- eller parhushåll utan barn i storstad”, skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson.

De fortsätter:

”Är dragkrok och fyrhjulsdrift absoluta krav, samt ett laddnät som möjliggör resor som om man körde diesel-, bensin- eller hybriddriven bil krävs förmodligen Tesla Model X.”


Den kostar i nuläget 1 019 170 kronor.

Det är sant att utbudet av elbilar med dragkrok och fyrhjulsdrift i skrivande stund är litet. Flera nya modeller är dock på ingång och på begagnatmarknaden är priserna lägre.

Kritikerna hävdar dessutom att många kommer behöva tänka om sitt transportbehov framöver – det kanske inte är rimligt att alltid åka runt med en fyrhjulsdriven, stor och tung elbil med dragkrok utan istället använda ”bil efter behov” med hjälp av exempelvis bilpooler.


Foto Ebba Busch: Johan Wessman/News Øresund/Creative Commons

Kommentarer

#1
1
2020-10-21 07:53

Egentligen behöver ingen fyrhjulsdrift, ett mode enbart.

#2
2020-10-21 08:05

Nej, nej, nej!
Råd 1 a:
När du trampat i klaveret - stå still!
(annars kommer bara fler falska toner!)

Alternativet till en Model X enligt KD ledaren är med andra ord en BMW X7a...

#3
2020-10-21 08:49

Jaha, då har KD missat alla de elbilar som är större än småbilar och ändå fungerar för en familj och som kostar mindre än en Model X. T ex Peugeot e-2008 och Opel Mokka E, Kia Niro, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, VW ID.3. Alla dessa ligger på under 500 000 kr. Det är även flera andra på ingång nu.

#4
2020-10-21 08:50

Att Tesla Model X är det enda som finns i KD:s värld säger mer om KD än om elbilsmarknaden idag.

#5
2020-10-21 09:17

Många familjer skulle klara sig på mindre bilar, det är endast en bekvämlighetsfråga. När jag var liten på 80-talet hade vi (4 st i familjen) en Opel Kadett D (1980-1984)... den var 4 meter lång, bredd på 1,64 meter och höjd 1,38 meter. Den var otroligt snål, ca 0,5 liter/mil i bensin. Kolla in måtten mot dagens bilar. Denna bil körde vi varje vinter till Sälen med (60 mil) med en takbox på taket. Idag klagar vi på bilar som är 1,45 meter höga.. "man sitter på golvet" osv..osv...osv.. jag vet att ingen klagade på våran Opel, det enda problemet med den...som var irriterande var att förgasaren hängde sig ibland, man var tvungen att öppna motorhuven och knacka försiktigt på den så gick den igång. Sedan var bilen i sanningens namn ingen raket, 75 hk.

Med detta i åtanke, kanske man borde inse vilka löjligt höga krav vi har på en vanlig personbil idag. Det måste vara fyrhjulsdrift och annat tjafs. Under 80-talet var det typ 2 meter snö i Sälen, vi kom alltid fram med våran lilla Opel...inga problem. Det behöver inte vara så invecklat, men människor har med tiden blivit otroligt invecklade och extrema. Möjligt jag är lite gammalmodig, men jag väljer hellre en "low tech" bil som bara funkar, än dyrare saker som folk vill sno och förstöra för mig. Jag vill ha det enkelt, varför göra det svårare än det är? Idag har bilarna 1000 prylar för att vi inte skall krocka, men vad hjälper det? Ingen idag kan framföra sin bil säkert.... igår var det 18 bilar i seriekrockar mellan Lund och Malmö...hur många hade nya bilar?

#6
2020-10-21 09:08

Brukar inte skriva politikerfientligt, men jag måste säga att hon verkligen trampar riktigt snett. Många politiker äger knappt en bil, eller så är det en riktigt gammal bil som knappt används, enligt flera artiklar från de kända kvällstidningarna. Det är riktigt sorgligt att hon är en del av beslutsmakten som lägger nivån på bl.a bonus-malus., bensinskatt m.m.
De sjunker i förtroende när sådana uttalande kommer.

#7
2020-10-21 09:13

Vem kan eller har lust att ens lägga 500k på en elbil i som bäst Golf-klasen? Väldigt många familjer har inte råd med det, vare sig de bor i stan eller på landsbygden. Så i grunden har Ebba Bush helt rätt.

#8
2020-10-21 09:16

Styggavargen, ska vi inte förutsätta att samhället går framåt? BNP har ökat mycket sedan 80-talet och familjer ska alltså knappt har råd att ha en vettig bil, inte ens de som verkligen behöver det. Fråga dig i stället vart alla pengar som vi slavar ihop tar vägen...

#9
2020-10-21 09:24

Givetvis är Ebba ute och cyklar, förblindad tack vare sin livsstil och väljarna hon skall representera som inte har samma standard som henne. Är det hennes fel? Antagligen inte, hon är bara överbetald. Jag tror jag skrev detta i en annan artikel, men folk som har råd att köpa ut vettiga elbilar väljer "premium märken" och SUV:ar och allt annat som i realiteten är modeller med stor miljöbelastning. När ledare för samhället är "förblindande" och inte gör saker för samhällets bästa...går det inte att påverka saker till det bättre. Inte kommer klimatet bli bättre, det är de som har makten och pengarna som är beroende på exploateringen. Om du kommer en dag och pekar finger åt dem, du måste sluta profitera på naturresurserna... vad kommer de att svara dig? Nähä...du vill inte ha jobb, hmm...jag menade inte så... och sedan fortsätter det i samma stil. Ingen är beredd att ändra livsstil eller minska användningen av el, vatten och resurser. Mina herrar, det är KÖRT!

#10
2020-10-21 09:35

Tycker ändå det mest uppseendeväckande är de så kallade kritikerna som föreslår Bilpool på landsbygden och att man ska tänka på sitt transportbehov. Det är väl ändå på landsbygden som transportbehovet är som störst?

Visar ju verkligen att dessa kritiker lever i en fantasivärld. Ta valfri mindre kommun där tätorten huserar typ 5-6k invånare och kommunen totalt 18-20k invånare. Bilpool funkar inte där. Eller skall det finnas Bilpooler p på varannan gård? Eller bara i centrala tätorten. Ska folk cykla 1-2 mil till tätorten för att hyra en VW Up som ger 8 Mils verklig räckvidd vintertid. Tror inte det.

Bilpool funkar enbart i storstäder bland människor som inte har ett så stort transportbehov, tex Södermalm i Stockholm, där majoriteten rör sig inom Södermalms gränser.

#11
2020-10-21 10:11

Busch är ute i bushen! Som vanligt!

#12
2020-10-21 10:15

Jag minns hur det var på 70-talet och in i 80-talet där man såg fullastade småbilar (ofta Fiat) från södra delar av Europa eller Centraleuropa med hela familjer och takboxar som turistade i Sverige, medan svenskarna åkte omkring en och en i en Volvo 140/240 eller Saab 99/900...

Men bilar typ Kia Niro, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Peugeot e-2008/Opel Mokka E m fl, de passar utmärkt för många familjer. Kanske inte familjen med 5 barn, men för en svensk genomsnittsfamilj med två vuxna och två barn så fungerar de utmärkt, finns plats även för bagaget. När det gäller dragkrok så behöver inte alla på landsbygden dragkrok. Det finns hyrmöjlighet för de tillfällen där detta är ett måste. Allt fler elbilar kommer med dragmöjlighet som fungerar för en lastkärra att åka till brädgården med eller blomsterlandet för att handla, även om de inte klarar av att drar en husvagn eller hästkärra.

#13
2020-10-21 10:16

Ja bilpool tror jag inte på i någon större utsträckning. Inte som vi använder bilar idag iaf.

Däremot så borde det ju vara på landsbygden som elbilar är lättast att ta till sig. Många kör mycket (kanske inte hållbart i längden men är ju ofta så idag) dvs man sparar mycket på att ladda el istället för tanka bensin/diesel. Runt 3000mil/år brukar väl framhållas här på sidan som en ungefärlig brytpunkt. Kör du mer blir det billigare(!) att åka elbil än fossilbil.
Dessutom har väl i princip alla som bor i eget hus om inte redan idag så iaf möjlighet att dra fram laddning på hemmaparkeringen.

#14
2020-10-21 10:29

Som Ebba sa behöver vi på landsbygden en elbil med dragkrok för att kunna köra skotrar, fyrhjulingar, hästar, ved och allt annat som är viktigt för oss. Inget under 2000kg dragvikt duger.

#15
2020-10-21 10:31

Raphael, där hade du mycket fel...Volvo och SAAB var inte så vanliga ens på 80-talet, det var dyra bilar. Många körde runt i Franska märken, eller Opel mm. Ford var också populärt.

#16
2020-10-21 10:34

Styrbjörn, men om vi skall vara sanningsenliga här och ärliga...hur många är dessa till antalet? Allt färre människor livnär sig på dessa saker du räknar upp även ute i "vildmarken".

#17
2020-10-21 10:45

Styrbjörn, skönt att ha ditt ord på att alla på landsbygden har råd med allt det du räknar upp. Då kan vi dra in skatteutjämningssystemet.

#18
2020-10-21 10:56

Jisses vilken verklighetsfrånvaro det är på forumet.
De som "tycker" mest verkar antingen köra firmabil eller bo innanför tullarna.

Vargen däremot har en helt annan agenda , en person skriver inte dessa mängder och upprepar sig ideligen om samma sak utan att ha en orsak.
Sett detta på andra forum , vad det är har jag inte räknat ut än.
Troll , betald, politiskt ?!

Dragkrok..tror man att man enbart behöver dragkrok om man bor i vildmarken är man inte riktigt hemma.
Enbart här så står det släpvagn eller husvagn på sju av tio hus.

Tyvärr har dessa med viss agenda tagit över forumet så det inte är lönt att tycka annat helst då från verkligheten.
Undrar varför AL skriver betydligt mer sällan , en som har nåt att komma med!

#19
2020-10-21 11:12

Det går inte så bra med tänkandet för Ebba just nu.

#20
2020-10-21 12:00

Det är väl så att det är släpvagn och husvagn som man inte behöver, det är väl "latmansprylar", ingen i familjen har haft behov av släpvagn eller husvagn sedan 1952 och aldrig bott i städer eller samhällen, med en bra bil och lite finurlighet kan man transportera makalöst mycket utan sådana onödigheter.

#21
2020-10-21 12:53

Finns dom som bor i skogen utan el och rinnande vatten också !

#22
2020-10-21 13:16

Lawett, den som inte har råd med ved köper inte en ny elbil heller även om den kostar 300,000. Din kommentar är irrelevant.

#23
2020-10-21 15:21

Stybjörn: Hur kommer det sig att väldigt få bilar på landsbygden idag får dra 2000 kg? Är det bara när man köper elbil som det plötsligt krävs att man ska kunna dra allt med alla bilar och gärna kunna åka jorden runt på en laddning?

Det är fascinerande att så fort elbilar kommer på tal så håller "alla" plötsligt på att dra jättehusvagnar (med plats innuti för både hästar, swimmingpool och diverse skotrar) till Peking och tillbaka minst en gång i veckan med tag-teams av förare i blöjor och ett lager av barnmatsburkar så man slipper stanna för att ens äta och handla.

Visst finns det folk som behöver drag, men man glömmer ibland bort hur många bilar och familjer som inte behöver det eller att det räcker för väldigt många att någon i ens närhet har en vid behov.

#24
2020-10-21 15:29

Tycker det verkar vara praxis att det inte behövs drag.
Men då sitter det väl mest folk från storstad på forumet antar jag.
Olika verkligheter..bara att acceptera..

#25
2020-10-21 17:52

Alla har inte råd med en bil för 1 miljon kronor.

#26
2020-10-21 19:47

Vet inte vad jag ska säga. Detta är Stockholmares fördomar om vad man måste köra för bil på landsbygden. Det är bara i Stockholm som man köper en SUV med fyrhjulsdrift ifall det kommer lite löv på vägen.

Jag antar att EBT aldrig varit på landsbygden men hon har sett reklambilder på XC90 och Range Rovers på landsvägar.

Nån borde ta ifrån henne spaden, hålet som hon grävt är stort nog.

#27
2020-10-21 21:07

Kodiaq verkar mest vara expert på att generalisera utifrån vad som framkommer på ett forum som representerar liten del av befolkningen.

#28
2020-10-21 21:47

@kodiak, jag skulle säga hybris och narcissism, att tycka sig veta bättre och vilja skriva det på näsan på alla andra, det är vad vargen sysslar med, men han har ju inte helt fel, bara fel inställning. Givetvis är det bra om han är nöjd med sitt bilval, han behöver bara inse att andra är lika nöjda med ditt bilval, som inte är den biltyp han ser som den optimala bilen. Ödmjukhet är något som generellt fattas på forum som inte sällan verkar vara överbefolkade med folk med diagnoser, såklart ska man få verka på forum även om man har en diagnos (eller flera), men det blir mer än något tröttsamt för alla andra när det mammas i var och varannan tråd om personliga subjektiva vinklingar hela tiden. Forum likt det här behöver lite moderatorer med lite driv, om man vill hålla liv i en vettig diskussion, stäng av för tjat och repetitivt beteende annars blir det bara kvar en grupp med snedvriden syn, är det man som publicist vill, fine!

#29
2020-10-21 23:08

Range Rover, Land Rover och Jeep - det är inte på landsbygd och i glesbygd de frodas, utan i Stockholm City och Stockholms rikemanskvarter. På landsbygden kör man Dacia Duster, och en hel del elbilar som laddas med gårdens laddbox.

#30
2020-10-21 23:13

Ebba vill rösta bort sossarna om ni undrar varför det blir mycket drev mot henne nu.

#31
2020-10-22 09:43

Problemet är väl inte om elbilen har dragkrok eller ej, problemet är väl att majoriteten av elbilarna i dag inte får eller kan utrustas med en dragkrok beroende på att drivlinan ej pallar med den ökade vikten eller att konstruktionen ej medger dragkrok. I de fallen där de får utrustas med dragkrok är det allt som oftast inte dra speciellt tungt, varpå krokens vara eller icke vara är oväsentlig då du knappt får dra släp med totalvikt över 800kg, vilket i praktiken gör kroken helt oanvändbar för annat än cykelhållare.

Personligen anser jag en dragvikt under 1500 på B-kort är rätt kasst och man låses in i kelna släpkonstruktioner. Alla har inte utökad behörighet eller E-kort vilket gör att de gånger man skal dra något så är det oftas olovlig körning. Se bara alla Xc70 och Xc60 som drar hästsläp. Dragvikten på b-kort är skrämmande låg vilket gör att i princip alla kör med olovlig körning. Sedan ska vi inte tala om alla som absolut inte bör framföra släp överhuvudtaget.

#32
2020-10-22 16:49

Tänka om sitt transportbehov och gå med i bilpol. Dela en liten plutt bil med massa annat löst folk. Nej tack... låter som en mardröm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.