
Den tyska branschorganisationen ADAC har genomfört en stor studie som bygger på 160 däcktester och visar att skillnaderna i slitage mellan olika tillverkare är stora.
Tillverkaren med minst slitage är Michelin, medan Hankook, Continental och Goodyear inte ligger långt efter. Däcken med störst slitage i studien kommer från Firestone och Bridgestone. Bridgestone har tidigare haft problem med slitage för elbilar.
Testerna genomförs vid kolonnkörning i verklig trafik över en sträcka på 1 500 mil. Däcken vägs före och efter körning för att fastställa slitaget. Även slitbanans avnötningsbild analyseras för att bedöma däckets livslängd.
När utsläppsstandarden Euro 7 införs kommer den för första gången att innehålla ett gränsvärde för däckslitage. För enskilda däck beaktas inte den faktiska vikten av det avnötta materialet, utan ett förhållande till ett referensdäck fastställs.
Om slitaget är på samma nivå som referensdäcket får produkten index 1,0. Ligger slitaget högre eller lägre ändras indexvärdet i motsvarande grad. I dagsläget är det oklart hur högt det framtida gränsvärdet blir.
Studien drar slutsatsen att en alltför strikt tolkning av gränsvärdet kan leda till att endast dyra premiumdäck godkänns för försäljning. Det finns också en risk att ett krav på lågt slitage kan försämra andra viktiga egenskaper hos däcken.
ADAC rekommenderar därför att gränsvärdet sätts på en nivå som möjliggör försäljning av däck i olika prisklasser, samtidigt som en tydlig miljöeffekt uppnås.
Nedan kan du läsa om vilka sommardäck 2025 som Vi Bilägare tycker är bäst.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (26)
- Idag 9:37 Både GoodYear och Michelin…
- Idag 9:33 FullBrew skrev: Alla däck…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.