
Att köpa nya däck kan bli en rejäl investering för moderna bilar. För att spara pengar väljer både biltillverkare och bilägare i vissa fall att utrusta sina bilar med så kallade året runt-däck.
Men som Vi Bilägare visat tidigare är det sällan någon bra idé. Däcken är dåliga året runt och eftersom de används hela året slits de snabbare, så någon besparing behöver det heller inte bli.
Tyska organisationen Adac har nu testat en typ av året runt-däck med terrängfokus som ofta används i husbilar, suvar och pickuper, och som ska se tuffare ut än vanliga året runt-däck eller sommardäck.

Testet visar att däcken presterar uselt när det gäller köregenskaper på vanlig väg, där de används betydligt oftare än i terrängen.
Inte ett enda av de åtta testdäcken nådde upp till betygsnivån ”bra” och inget av dem kan rekommenderas till bilköpare. På en våt gräsmatta gav terrängdäcken heller inte tillräckligt grepp.
Minst dåligt var Yokohama Geolandar A/T G015 som ändå inte nådde upp till referensdäckets poäng. Sist blev BF Goodrich Trail Terrain T/A som presterar uruselt på vått underlag.
När Vi Bilägare testade ett terrängdäck mot vanliga suv-däck 2020 visade sig terrängdäcket ha kraftigt försämrat grepp. Däcket hamnade ständigt i botten i de olika delmomenten och bromssträckorna var längst bland de testade däcken – över en billängd längre än det bästa däcket – på både vått och torrt.
Vi avrådde från köp av terrängdäck eftersom säkerhetsmarginalerna på allmän väg var för låga jämfört med vanliga suv-däck.
Årets test av sommardäck hittar du här.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.