Bild
Nästa artikel
Test av sommardäck 2020: Här är bästa suv-däcket

Test av sommardäck 2020: Här är bästa suv-däcket

Däck

Högbyggda suvar gör livet tufft för däcken. Vi testar åtta däck i dimensionen 225/60 R18 och hittar ovanligt stora skillnader i prestanda. En sak är klar – den som söker fäste utanför vägen tvingas kompromissa på säkerheten.

Suvarnas framfart tycks vara ostoppbar. Traditionella familjebilar tappar i försäljning när allt fler vill åka en halv våning upp.

Därför har vi i år valt att granska suvdäck. Testdimensionen 225/60 R18 passar flera populära familjesuvar, exempelvis Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, BMW X3 och Subaru Outback.

En suv kräver mer av sina däck än en vanlig personbil. Ett suvdäck ska ge trygga köregenskaper till en biltyp med mer vikt och förhöjd tyngdpunkt samtidigt som däcket har en högre profil. Suvdimensioner har därför hårdare gummiblandning och förstärkta sidoväggar.

Det senare ger nödvändig stabilitet men också motståndskraft mot vassa stenar som riskerar att ge punktering vid körning utanför det asfalterade vägnätet.

Biltillverkarna har trevande försökt förstå vad suvköparna vill ha. Efter inledande äventyrslusta går trenden mot traditionella personbilsvärden, fast med högre sitthöjd. Så också på däckmarknaden. Från grövre mönster och terrängklingande namn väljer nu däckproducenterna mer och mer att låta suvdimensionerna spegla det traditionella personbilssortimentet till namn och utformning.

Det är ett divergerat utbud som möter suvägaren när det är dags att köpa nya däck. Detta avspeglar sig i vårt däcktest. Deltagarnas grundkaraktärer och specifikationer, som slitagemärkning och hastighetskoder, spretar betydligt mer än när vi testar personbilsdäck. Behovet av konsumentvägledning tycks större än någonsin.

Alla testdäck jämförs mot ett extra referensdäck, som körs först och sist, för att se hur greppnivån ändrats i takt med yttre faktorer som sol och temperatur. Datorn håller koll på repeterbarheten. För stor avvikelse = gör om.
Alla testdäck jämförs mot ett extra referensdäck, som körs först och sist, för att se hur greppnivån ändrats i takt med yttre faktorer som sol och temperatur. Datorn håller koll på repeterbarheten. För stor avvikelse = gör om.

De allra senaste nyheterna från Michelin och Goodyear bär namn från tillverkarnas sportigare personbilsdäck (Pilot Sport 4 SUV och Eagle F1 Asymmetric 5). Deltagarna från Bridgestone, Nankang, Nokian och Vredestein är sprungna ur de mer komfortinriktade personbilsprodukterna (Turanza T005, AS-1, Hakka Blue 2 SUV och Ultrac Satin). Endast Pirelli har ett modellnamn som är unikt för suv-dimensionerna (Scorpion Verde).

Stenkoll på alla yttre förutsättningar.
Stenkoll på alla yttre förutsättningar.
Det är på våt vägbana som däckskillnaderna är som störst. Vissa förblir lättkörda på greppgränsen, andra bryter ut i sladd.
Det är på våt vägbana som däckskillnaderna är som störst. Vissa förblir lättkörda på greppgränsen, andra bryter ut i sladd.

Vissa suv-ägare kanske överväger ett däck som ger bättre drivgrepp i terrängen. Vad är det egentligen man försakar med att välja ett mer offroadanpassat däck? För att svara på det har vi inkluderat en joker i testet: Continental CrossContact LX2. Det saluförs av tillverkaren för ”lättare offroad-körning”.

När alla tio delronder är utförda kan vi konstatera att prestandaskillnaderna mellan suvdäcken är större än vad vi tidigare stött på bland de mer enhetliga personbilsdäcken.

Anders Helgesson utför en av testveckans 120 tvärnitar. Vid bromsproven användes en VW Tiguan.
Anders Helgesson utför en av testveckans 120 tvärnitar. Vid bromsproven användes en VW Tiguan.
Långa arbetsdagar med många intryck. Analog bokföring förblir enklast trots all teknisk utrustning.
Långa arbetsdagar med många intryck. Analog bokföring förblir enklast trots all teknisk utrustning.

Trenden är tydlig – ju mer ”onroad-fokus”, desto bättre testresultat. Allra bäst är de senaste högprestandaprodukterna från Goodyear och Michelin.  

Sportigt inriktade däck på en fyrhjulsdriven suv kan tyckas onödigt. Men på grund av biltypens beskaffenhet – tilltagen markfrigång och högre vikt – är det just högbyggda suv-modeller som har det största behovet av bra väggrepp och trygga köregenskaper.

Visst är det trevligt att minska hjulspinnet i grusbacken upp till stugan, men däckens allra viktigaste uppgift är att lotsa dig och din familj så säkert som möjligt på asfaltsvägen dit.


Testade däck

Michelin Pilot Sport 4 SUV

Michelins nya Pilot Sport 4 SUV är den senaste nyheten i segmentet, med debut våren 2019. Det utmärker sig med testets kortaste bromssträckor på både våt och torr väg. Michelin får full pott i alla delmoment på väta. Bäst mot vattenplaning, mest kurvgrepp och kalasfina köregenskaper. Lättplacerad framvagn med fin instyrning och stabil bakvagn ger trygg balans på greppgränsen. Även karaktären på torrt är en fullpoängare. Fortsatt neutral balans med trygga köregenskaper. Dock är styrreaktionen inte lika linjär som hos Bridgestone och Goodyear. Enda riktiga plumpen i protokollet är vägljud. Vi korar Pilot Sport 4 SUV till knapp, men klar, testvinnare!

Pris, kr: 2 176
Tillverkningsland: Polen
Tillverkningsdatum: vecka 25, 2019
EU-märkning, rullmotstånd: E
EU-märkning, våtgrepp: A
EU-märkning, buller dB(A): 70
Mönsterdjup mitten, mm: 7,4
Belastning/Hastighetsindex: 100 V
Hårdhetstal, Shore: 67
Slitvärde (Treadwear): 220
Vikt, kg: 12,2

Poäng 

Bromsning på våt väg: 15
Kurvgrepp på våt väg: 10
Körning på våt väg: 15
Vattenplaning: 10
Vattenplaning, kurva: 10
Bromsning på torr väg: 10
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 6
Buller: 2
Rullkomfort: 3
Totalpoäng: 91


Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Asymmetric 5 ersatte Asymmetric 3 under 2018 och i fjol adderades flera suv-dimensioner. Det här är ett sportigt inriktat däck som är tryggt att hantera på greppgränsen med lätt understyrning. Styrresponsen är inte lika vass som hos Bridgestone utan Goodyear kräver lite mer styrvinkel in i kurvorna.   Asymmetric 5 presterar toppresultat i varje delmoment, speciellt ronden vattenplaning i kurva där det är bäst av alla. Det når inte upp i Michelins höga bromsprestanda men ger i gengäld bättre komfort och snäppet lägre bränsleförbrukning. Ständigt bland de allra bästa ger Goodyear en total 2:a plats, bara tre poäng efter vinnaren.

Pris, kr: 2 222
Tillverkningsland: Tyskland
Tillverkningsdatum: vecka 25, 2019
EU-märkning, rullmotstånd: C
EU-märkning, våtgrepp: A
EU-märkning, buller dB(A): 71
Mönsterdjup mitten, mm: 7,7
Belastning/Hastighetsindex: 104 Y
Hårdhetstal, Shore: 68
Slitvärde (Treadwear): 300
Vikt, kg: 11,8

Poäng

Bromsning på våt väg: 12
Kurvgrepp på våt väg: 10
Körning på våt väg: 15
Vattenplaning: 8
Vattenplaning, kurva: 10
Bromsning på torr väg: 8
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 8
Buller: 4
Rullkomfort: 3
Totalpoäng: 88


Nokian Hakka Blue 2 SUV

I den här dimensionen erbjuder Nokian sitt Hakka Blue 2 SUV. Precis som personbilsdäcket med samma namn har SUV-versionen sina bästa styrkor på våt asfalt med kort bromssträcka, god motståndskraft mot vattenplaning och bra sidogrepp. Detta trots ett slitvärde (treadwear) på höga 500, något som annars kan stå i konflikt med bra våtgrepp. På torr asfalt är stoppsträckan godkänd och däcket har logiska och fina köregenskaper. Det svarar snabbt på styrutslag och är lättkontrollerat på greppgränsen. Nokian rullar lätt och erbjuder också bäst komfort på dåliga vägar. En hög jämn nivå i alla ronder ger en bronspeng totalt.

Pris, kr: 1 980
Tillverkningsland: Ryssland
Tillverkningsdatum: vecka 23, 2019
EU-märkning, rullmotstånd: C
EU-märkning, våtgrepp: B
EU-märkning, buller dB(A): 72
Mönsterdjup mitten, mm: 8,1
Belastning/Hastighetsindex: 104 H
Hårdhetstal, Shore: 63
Slitvärde (Treadwear): 500
Vikt, kg: 12,0

Poäng

Bromsning på våt väg: 12
Kurvgrepp på våt väg: 8
Körning på våt väg: 12
Vattenplaning: 8
Vattenplaning, kurva: 8
Bromsning på torr väg: 6
Körning på torr väg: 8
Bränsleförbrukning: 8
Buller: 4
Rullkomfort: 4
Totalpoäng: 78


Bridgestone Turanza T005

Bridgestone har ett stort suv-utbud. Vi testar Turanza T005 som är mest anpassat för vanlig bilkörning på vägen. Karaktären känns igen från personbilsdäcket i tidigare tester. T005 är ett körglatt däck med kvick styrrespons och neutral kurvbalans utan nämnvärd understyrning. Däcket trivs allra bäst på torrt där det når toppbetyg med både kort bromssträcka och alerta köregenskaper. Därtill har Bridgestone den lägsta förbrukningen. Även på vått har Turanza T005 kort bromssträcka och bra sidogrepp. Tyvärr är det sämre på vattenplaning. Även komfortbetyget blir lågt. Det rullar hårt över gupp och ger högt vägljud. Det ger en fjärdeplats, precis utanför pallen.

 

Pris, kr: 1 942
Tillverkningsland: Frankrike
Tillverkningsdatum: vecka 26, 2019
EU-märkning, rullmotstånd: B
EU-märkning, våtgrepp: A
EU-märkning, buller dB(A): 71
Mönsterdjup mitten, mm: 7,6
Belastning/Hastighetsindex: 100 V
Hårdhetstal, Shore: 62
Slitvärde (Treadwear): Ingen uppgift
Vikt, kg: 10,5

Poäng

Bromsning på våt väg: 12
Kurvgrepp på våt väg: 8
Körning på våt väg: 12
Vattenplaning: 4
Vattenplaning, kurva: 4
Bromsning på torr väg: 10
Körning på torr väg: 10
Bränsleförbrukning: 10
Buller: 2
Rullkomfort: 2
Totalpoäng: 74


Vredestein Ultrac Satin

Nederländska Vredestein har fått ett uppsving under ledning av indiska Apollo Tyres. Ultrac Satin lanserades 2016 och finns även i personbilsstorlekar. Däcket har bra motståndskraft mot vattenplaning men har inte lika bra bromssträcka och sidogrepp som de bästa på våt asfalt.  Under press släpper bakvagnen först, men sladden är relativt lättkontrollerad. På torrt underlag är balansen bättre med ett tryggt beteende, men styrprecisionen saknar skärpa. Uppmätt rullmotstånd och faktisk förbrukning är högre än väntat för ett B-klassat däck. Rullkomforten är hög och bullernivån klart godkänd. Aldrig dåligt, men aldrig i topp, ger en slutlig 5:e plats.

 

 

Pris, kr: 1 736
Tillverkningsland: Ungern
Tillverkningsdatum: vecka 9, 2019
EU-märkning, rullmotstånd: B
EU-märkning, våtgrepp: A
EU-märkning, buller dB(A): 70
Mönsterdjup mitten, mm: 7,9
Belastning/Hastighetsindex: 104 W
Hårdhetstal, Shore: 64
Slitvärde (Treadwear): 280
Vikt, kg: 11,5

Poäng

Bromsning på våt väg: 9
Kurvgrepp på våt väg: 6
Körning på våt väg: 9
Vattenplaning: 8
Vattenplaning, kurva: 8
Bromsning på torr väg: 6
Körning på torr väg: 8
Bränsleförbrukning: 6
Buller: 3
Rullkomfort: 4
Totalpoäng: 67

'


Pirelli Scorpion Verde

Namnet Scorpion Verde har hängt med sedan 2010. Även om däcket har uppdateras sedan dess har det svårt att mäta sig mot sina nyare konkurrenter. Det gäller speciellt på våt asfalt där Pirelli har lågt sidogrepp. Fästet försvinner plötsligt utan förvarning, vilket gör det svårkört i väta. Scorpion Verde har också problem med tidig vattenplaning, speciellt i kurva. Väguppträdandet är desto bättre på torr väg med en bra, neutral balans som är lätt att kontrollera. Vi uppmäter också både lågt rullmotstånd och låg förbrukning. Stötigt över gupp och högt vägljud ger en slutlig 6:e plats.

Pris, kr: 1 922
Tillverkningsland: Italien
Tillverkningsdatum: vecka 22, 2019
EU-märkning, rullmotstånd: C
EU-märkning, våtgrepp: B
EU-märkning, buller dB(A): 71
Mönsterdjup mitten, mm: 8,6
Belastning/Hastighetsindex: 100 H
Hårdhetstal, Shore: 64
Slitvärde (Treadwear): 400
Vikt, kg: 11,9

Poäng

Bromsning på våt väg: 9
Kurvgrepp på våt väg: 6
Körning på våt väg: 6
Vattenplaning: 4
Vattenplaning, kurva: 4
Bromsning på torr väg: 6
Körning på torr väg: 8
Bränsleförbrukning: 8
Buller: 2
Rullkomfort: 2
Totalpoäng: 55


Nankang AS-1

Lågprisutmanaren Nankang deltar med AS-1 som även erbjuds i personbilsdimensioner. Tyvärr presterar budgetalternativet som sämst när behovet av bra grepp är som störst. På våt asfalt är det bara det terränganpassade däcket som har längre bromssträcka och sämre vattenplaning än Nankang. När den blöta vägen svänger har AS-1 testets sämsta sidogrepp och på handlingbanan uppvisar däcket en överstyrd balans där alltid bakdelen tappar greppet först och bryter ut i ovälkommen sladd.   Beteendet på torr väg är bättre men AS-1 har sämre kurvgrepp och styrprecision än konkurrenterna. Det placerar Nankang näst sist i testet, knappt före terrängjokern.

Pris, kr: 1 396
Tillverkningsland: Kina
Tillverkningsdatum: vecka 51, 2018
EU-märkning, rullmotstånd: E
EU-märkning, våtgrepp: C
EU-märkning, buller dB(A): 71
Mönsterdjup mitten, mm: 8,2
Belastning/Hastighetsindex: 100 W
Hårdhetstal, Shore: 69
Slitvärde (Treadwear): 240
Vikt, kg: 12,8

Poäng

Bromsning på våt väg: 6
Kurvgrepp på våt väg: 4
Körning på våt väg: 3
Vattenplaning: 4
Vattenplaning, kurva: 4
Bromsning på torr väg: 4
Körning på torr väg: 6
Bränsleförbrukning: 6
Buller: 3
Rullkomfort: 3
Totalpoäng: 43


Continental ContiCrossContact LX2

CrossContact finns i flera versioner. LX2 är utvecklat för lätt terrängkörning och den som söker offroadgrepp tvingas kompromissa med vägprestanda och trafiksäkerhet. LX2 är ständigt i botten i delmomenten. Bromssträckorna är längst i gänget – över en billängd längre än det bästa däcket – på både vått och torrt. Dessutom vattenplanar LX2 tidigt. Under press har det en diffus styrkänsla och är svårt att placera rätt. Att LX2 kommer från en premiumtillverkare märks då det är ärligt och lättkört på greppgränsen där det varnar föraren tidigt att fästet är på väg att släppa. Dess förtjänster på vanlig väg är bra komfort och oväntat låg ljudnivå trots grövre mönster.

Fakta

Pris, kr: 2 197
Tillverkningsland: Kina
Tillverkningsdatum: vecka 52, 2018
EU-märkning, rullmotstånd: E
EU-märkning, våtgrepp: C
EU-märkning, buller dB(A): 71
Mönsterdjup mitten, mm: 9,6
Belastning/Hastighetsindex: 100 V
Hårdhetstal, Shore: 65
Slitvärde (Treadwear): 680
Vikt, kg: 13,4

Poäng

Bromsning på våt väg: 6
Kurvgrepp på våt väg: 4
Körning på våt väg: 6
Vattenplaning: 2
Vattenplaning, kurva: 2
Bromsning på torr väg: 2
Körning på torr väg: 4
Bränsleförbrukning: 4
Buller: 4
Rullkomfort: 4
Totalpoäng: 40


 

Runt, runt, runt – om och om igen. Däcktester är ett repetitivt arbete. Riggen försörjer cirkeln med vatten.
Runt, runt, runt – om och om igen. Däcktester är ett repetitivt arbete. Riggen försörjer cirkeln med vatten.

Resultaten moment för moment

Här redovisar vi resultaten i siffror för de olika testmomenten. 
Färgerna i diagrammen betyder:

 = Utmärkt/Bra

 = Medel

 = Mindre bra

 = Dåligt

Test av sommardäck 2020: Här är bästa suv-däcket
Test av sommardäck 2020: Här är bästa suv-däcket
Test av sommardäck 2020: Här är bästa suv-däcket
Test av sommardäck 2020: Här är bästa suv-däcket
Solnedgång över franska Mireval. En Tiguan rullar in för nästa däckset. I bakgrunden vilar Medelhavet.
Solnedgång över franska Mireval. En Tiguan rullar in för nästa däckset. I bakgrunden vilar Medelhavet.
Så räknar vi poäng

5 = Utmärkt.
4 = Mycket bra. 
3 = Medel.
2 = Mindre bra.
1 = Dåligt.

Utöver betygsättning 1–5 görs en viktning av delmomenten och betyget multipliceras med olika faktorer, från 1 till 3. Bromsförmåga och trygga köregenskaper på våt väg viktas till exempel allra högst. I vissa moment – köregenskaper och buller – ingår även en subjektiv värdering i betyget som komplement till mätvärdet. Hur väl däcket rullar över ojämnheter betygsätts strikt subjektivt.

Summan av alla testmomentens poäng blir sedan totalpoängen. Maximalt antal poäng är 100. Om ett däck bedöms som ”medel”, det vill säga med betyget 3 i alla moment, uppgår poängsumman till 60. Poängsystemet, där kritiska egenskaper prioriteras högre, drar isär värdena.

Sammanfattningen görs på ett mer överskådligt sätt men bygger på delbetygen. Exakta värden redovisas här intill.

Maximal poäng för respektive delmoment

Bromsning på våt väg 15
Kurvgrepp på våt väg 10
Körning på våt väg 15
Vattenplaning 10
Vattenplaning, kurva 10
Bromsning på torr väg 10
Körning på torr väg 10
Bränsleförbrukning 10
Buller 5
Rullkomfort  5
Sammanlagt maximalt 100
EU:s däckmärkning

Alla däck som säljs inom EU måste märkas med information om bränsleförbrukning, våtgrepp och buller (utanför bilen).

Deklarationen använder samma bokstavssystem som finns exempelvis på vitvaror, det vill säga bokstäver där A är bäst och G är sämst. Bränsleförbrukning innebär att man mäter rullmotstånd.

De bästa däcken i detta test är märkta med B och de sämsta med E. Skillnaden mellan A och G är drygt 0,6 l/100 km. Skillnaden mellan B och E, två klasser, är att E kan ha upp till 0,31 l/100 km högre förbrukning. Våtgrepp anges för bromsning från 80 till 0 km/tim. Från A till B ökar bromssträckan med tre meter, från B till C med ytterligare fyra och E kan ha upp till tolv meter längre bromssträcka än ett A-märkt däck. Mellan högsta klassificering A och den lägsta F är skillnaden 18 meter. Men man säger också att skillnaden mellan klasser som ligger efter varandra är en billängd (tre till sex meter).

Bullermärkningen baseras på vägljudet uppmätt UTANFÖR bilen när den kör förbi. Detta säger inget om bullernivån inne i kupén. Bilar reagerar olika beroende på vilka frekvenser som däcken förstärker genom chassit. Det finns extra bullerdämpande däck, fråga din däckhandlare om det erbjuds i din dimension.

Taggar: Däck

Suvarnas framfart tycks vara ostoppbar. Traditionella familjebilar tappar i försäljning när allt fler vill åka en halv våning upp.

Därför har vi i år valt att granska suvdäck. Testdimensionen 225/60 R18 passar flera populära familjesuvar, exempelvis Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, BMW X3 och Subaru Outback.

En suv kräver mer av sina däck än en vanlig personbil. Ett suvdäck ska ge trygga köregenskaper till en biltyp med mer vikt och förhöjd tyngdpunkt samtidigt som däcket har en högre profil. Suvdimensioner har därför hårdare gummiblandning och förstärkta sidoväggar.

Det senare ger nödvändig stabilitet men också

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Däcken i testet
  • Michelin Pilot Sport 4 SUV
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Nokian Hakka Blue 2 SUV
  • Bridgestone Turanza T005
  • Vredestein Ultrac Satin
  • Pirelli Scorpion Verde
  • Nankang AS-1
  • Continental ContiCrossContact LX2

Passar bland annat:

  • Toyota RAV4
  • Honda CR-V
  • Mazda CX-5
  • BMW X3
  • Subaru Outback
Så testade vi

Sommardäckstestet gjordes i slutet av september 2019 på Mireval Proving Grounds, i södra Frankrike. Vädret var soligt med temperaturer en bit över 20 grader, likt en vacker sommardag i Skandinavien.

Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäck. Referensdäcket används även mellan testdäcken vid behov, exempelvis vid väder- och temperaturförändringar. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter.

Testbil var en BMW X3 xDrive20d med automatlåda. ABS-systemet användes men antisladdsystemet var avaktiverat för att kunna bedömma däckens beteende när greppet släpper och för att inte bromsarna ska bli för varma vid bankörning.

Bromsproven och mätning av bränsleförbrukning utfördes med en VW Tiguan. Prisuppgifterna är hämtade från Vanadis Gummi i Stockholm.

Det lönar sig att jämföra priser från olika försäljningsställen. Däck på nätet kan vara billigare. Tänk dock på att transport- och monteringskostnad tillkommer.

Kommentarer

#1
2020-03-20 11:11

Det är ju naturligtvis intressant att veta när det gäller nya däck, men vad har de för egenskaper efter 2000 mil?
De flesta privatbilister byter inte till nya däck varje vår.

#2
2020-03-20 23:55

Vad har hänt med Continental, har de gått ner sig på senaste tid?
Fattar inte varför Kinesiska däck år efter år presterar sämst, vilken vettig funtad person köper dessa överhuvudtaget. Har dessa tillverkare ingen kvalitetskänsla alls?

#3
2020-03-21 17:23

Kinesiska däcket är i varje fall billigast. De lägger antagligen inte ned tillräcklig med prov och forskning på sina däck.

#4
2020-03-21 19:50

Optimus, däcket från Continental som är med i detta test är ett däck med offroadegenskaper, inte ett renodlat landsvägsdäck som de andra. "LX2 är utvecklat för lätt terrängkörning och den som söker offroadgrepp tvingas kompromissa med vägprestanda och trafiksäkerhet."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.