Bild
Nästa artikel
Jaguar E-Type återföds i Growler

Jaguar E-Type återföds i Growler

Nyheter

E-Type fyller halvsekel, men Jaguar tänker inte återuppta produktionen. En rik schweizare tog saken i egna händer.

Det var på bilsalongen i Genève 1961 som Jaguar E-Type första gången tog emot publikens jubel. Modellen kom att bli en av bilvärldens allra största ikoner – och i år fyller den 50 år.

Jaguar firar med en trimmad och ovanligt utspökad version av XKR. Det duger inte, tänkte en rik man från Schweiz. Han har bett svenska dataillustratören Bo Zolland och den schweiziske designern Robert Palm att skapa honom en modern tolkning av E-Type.

Resultatet är Growler E 2011, som bygger på arkitekturen från en modern XKR. Den kompressormatade V8-motorn lämnar normalt 510 hk men ska i Growler trimmas till 600 hk.

Flitigt användade av kompositmaterial och kolfiber har gjort att man lyckats sänka bilens tjänstevikt med cirka 200 kg, till runt 1 550 kg. Det gör att 0-100 km/tim ska klaras av på under 4,0 sekunder.

Beställaren, som vill vara anonym, överväger att tillåta flera exemplar byggas om det finns önskemål. Men bara ett fåtal exemplar är aktuellt, och dyra lär de bli.

Någon information om när det första exemplaret är klart finns inte i dagsläget.

Diskutera: Är Growler snyggare än originalet?

Taggar: Nyheter, , Jaguar

Kommentarer

#1
Hobb
2011-02-28 10:05

Skitsnygg, nästan lika fin som orginalet. Men antagligen bättre.........jag beställer en direkt !
Undrar vad priset är?

#2
emellertid
2011-02-28 10:11

Snyggaste bil jag sett på väldigt länge. Skulle definitivt vilja ha en. De klassiska linjerna är mycket smakfullt integrerade i den nya karossen.

#3
Jager
2011-02-28 11:15

Herr Zolland kan verkligen sin sak... snyggt och elegant. men jag tycker deras egen C-X75 var så vacker att man ville gråta...

#4
Agaton S
2011-02-28 15:06

Den kostar nog full tillräckligt - helst med tanke på att XKR som den bygger på, i standardutförande, kostar från 1,19 miljoner i Sverige... (Och då har man väl inte ens öppnat katalogen över tänkbar extrautrustning...)

#5
2011-02-28 15:09

Faktiskt inte alls så pjåkigt!
Bakrutan känns dock lite för kantig mot linjerna i övrigt - skulle vinna på att var rundad i underkant (men inte sikten).

#6
2011-02-28 16:07

Ja, den är lyckad.
Kanske stör de fyra strålkastarna något.

#7
k.h
2011-02-28 16:28

snygg!!!

#8
2011-02-28 16:29

Riktigt fin nytolkning av E-typen. Slår iofs inte originalet då det är omöjligt att överträffa en redan fulländad design men bra jobbat ändå.

Väntar nu bara på skodatrollets sedvanliga tugg om att Superb är snyggare, snålare och billigare :-)

#9
Agaton S
2011-02-28 16:35

Ja, eller Lexus-tramsandet....

Superbil är superbil och supar-bil är supar-bil.....

#10
Fundersam
2011-02-28 16:36

Elegant och modern anpassning av en designikon.

Håller med Roy J om att bakrutan hade kunnat få sig en liten rundning i nederkanten.

Jag hade nog ändå föredragit originalet framför denna.

#11
Eric2
2011-02-28 16:51

Ser ut som en Porsche 928...iaf från sidan.

#12
Bajamaja
2011-02-28 17:02

Detta är den snyggaste bilen jag sett över huvud taget!

#13
tikka masala
2011-02-28 17:21

inte snyggere än min 244 GL

#14
truebeliver
2011-02-28 17:27

Design det kan bara italienarnarna och fransmän punkt! t.o.m ordet kommer från latin designo!!

#15
2011-02-28 18:27

Jag håller med tikka masala. 240 har rena, fina former.

truebeliver: Italien och framförallt Frankrike kan verkligen inte design. Exempel på snygga franska, nya bilar?

#16
truebeliver
2011-02-28 18:33

Varför förneka ursprunget? du vet inte vad du pratar om, men håller med dig om du känner dig träffad.

#17
skodaprisvärd
2011-02-28 18:33

BARA JAPANERNA SOM KAN DESIGN, SE BARA PÅ NYA LEXUS! DEN ÄR BÅDE SNYGG OCH SNABB

#18
2011-02-28 18:51

V8 känns ju inte vidare miljöklokt...
Man kan ha trevligt med 80 hk bara man trivs med sin bil. :)

#19
Mr Colt
2011-02-28 19:37

En E-type skall ha V12, inte en V8 från Fords lager.

#20
truebeliver
2011-02-28 19:53

Mr colt : det är inte Fords motorer utan svenska du har läst fel. Helt och hållet svenska motorer numera i början var det så ja!

#21
2011-02-28 21:50

Exakt vad jag tyckte och tänkte "Eric2" .. men vågade inte skriva det :)

#22
Jager
2011-03-01 08:49

truebeliever: är du full?? E-type har aldrig haft och kommer heller aldrig att ha svenska motorer...

#23
truebeliever
2011-03-01 15:04

jager: Det var klantigt av mig skulle stått på Koenigseggs artikel nturligtvis, då jag menade att motorerna kommer ifrån. sverige

#24
Speedy Gonzales
2011-03-04 00:22

Fantastiskt vacker bil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.