Nästa artikel
Jaguar C-X75 – superbil med gasturbiner
Paris

Jaguar C-X75 – superbil med gasturbiner

Publicerad 30 september 2010 (uppdaterad 19 oktober 2010)
Jaguar C-X75 är en av Parissalongens mest spektakulära bilar. Fyra elmotorer, två gasturbiner och 780 hästkrafter talar sitt tydliga språk.

Jaguar överraskar och presenterar en helt ny konceptbil på bilsalongen i Paris. Utan tvekan är bilen en av de mest spektakulära skapelserna som finns på plats.
 
Jaguar C-X75 är en elektrisk supersportbil som benämns som en konceptstudie – men helt elektrisk är den faktiskt inte.

Drivlinan består av fyra elmotorer, en för varje hjul, på 195 hästkrafter vardera vilket totalt innebär en effekt på 780 hästar.

Energin hämtas från litiumjonbatterier och räcker för att förflytta bilen upp till elva mil. Batterierna tar sedan sex timmar att ladda.
 
Två gasturbiner
Kraften levereras till bilens samtliga hjul och vridmomentet anges till enorma 1 600 newtonmeter.

När krämen i batterierna är slut kan två aktermonterade gasturbiner dras igång, ladda batterierna och tillföra ytterligare 188 hästkrafter. Den här okonventionella lösningen innebär att bilen kan benämnas som en gashybrid, med en räckvidd som förlängs till upp till 90 mil.

Jaguar ser C-X75 både som en hyllning till Jaguar som i år firar 75 år som biltillverkare samt en demonstration av morgondagens teknik.

Den silverfärgade bilen som nu står i Paris är endast 1,2 meter hög och prestandasiffrorna är minst sagt imponerande. Noll till hundra avverkas på 3,4 sekunder och noll till 300 km/tim på 15,7.

Bilen är strikt tvåsitsig och kupén består till stora delar av läder och polerad aluminium. Just aluminium har Jaguar använt till stora delar av karossen vilket ger en vikt på 1 350 kilo.

Räkna inte med att få se en serietillverkad Jaguar C-X75 inom den närmsta framtiden.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar C-X75?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-01 10:32
nuppe

Ja, iden verkar ju kul, men den är långt ifrån ny.
Turbinmotor som laddmotor hade ju Volvo i sin ECC redan 1992 och elektriska hjulmotorer hade Lohner-Porsche 1900.

Problemet med turbinmotorer har alltid varit gasläckaget som ökar procentuellt ju mindre motorn blir.
Det skulle vara intressant att veta om Jaguar löst detta, det blir nog en väldigt hög bränsleförbrukning annars jämfört med konventionella förbränningsmotorer.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-03 11:06
Skoda Octavia (ej verifierad)

Jaguar har säkert en bra ide här eftersom den största vitsen med gasturbiner är att man får 100% effekt på sekunden utan varmkörning (därför är den vanligast på kritiska nödkraftsaggregat) och i snålbilsrallyn brukar pulskörning dvs gasa- rulla-gasa osv. vara vinnande.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-03 16:04
nuppe

Tyvärr är det här en ide som i princip förmodligen är omöjlig att genomföra med lönsamhet.
Gasläckaget sänker verkningsgraden alldeles för mycket.
Enkelt uttryckt är det så att distansen mellan turbin- och kompressorbladens ytterdel och huset är ungefär lika stort oavsett hur stor motorn är.
Då säger det sig självt att ju mindre motorn är ju större läckage får man.
Det finns alltså en nedre gräns för gasturbinens effektiva verkningsgrad.

Det här är ett problem som gäller alla turbiner, oavsett gasdrift eller vattendrift, ju större turbin ju mindre procentuellt läckage.

Samma sak inträffar vid hydrojetdrift av båtar, det räcker med några tiondels mm slitage av impellern för att effekten ska avta med upp till 20%.

Verkningsgradsförlusterna genom läckage har alltid varit det största problemet med turbiner.
Jämför med en konventionell kolvmotor där kolvringarna står för en väldigt stor del av tätningen och tänk sedan på hur det blir om man försöker utan kolvringar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.