Bild
Nästa artikel

"Jag bävar för hur varslet påverkar Volvo"

Nyheter

Volvos varsel slår hårt. 2 700 anställda i Sverige förlorar jobbet. Nu oroar sig de anställda både för sig själva - och företaget.

- Det här är en tung dag. Metallarna påverkas ju av volymen så den kopplingen förstår man ju men tjänstemännen ska ju stå för företagets framtid. Jag bävar för hur det här varslet påverkar Volvos utveckling, säger Stig Axelsson, ordförande för Unionen vid Volvo PV i Göteborg, till SvD.se.

I somras fick 1 200 anställda lämna Volvo i Sverige i ett försök att vända förlustraset. Men den insatsen räckte inte och under onsdagen kom beskedet att ytterligare 2 700 svenska arbetare blir av med sina jobb.

Ett besked som tas emot med bestörtning.

- De har ju fått beskedet idag och det kommer att bli en tuff period framöver - helt klart, säger Stig Axelsson.

Onsdagens varsel beskrivs som det största i Volvos historia - och skapar svallvågor i hela Sverige. Nu väntar ett stort arbete för fackföreningarna.

- Det har varit en lång period av ovisshet för våra medlemmar. Nu får vi koncentrera oss på framtiden, analysera omfattningen och fokusera på förhandlingsarbetet, säger Olle Ludvigsson, ordförande för Volvo Verkstadsklubb i Göteborg, till SvD.se.
Taggar: Nyheter
"Jag bävar för hur varslet påverkar Volvo"

Kommentarer

#1
h
2008-10-09 15:51

Tror nog jag kommer att ha rätt.Att Volvo är nerlagt om fem år

#1
Per Karlsson
2008-10-09 21:24

Om detta är en åtgärd som syftar till att förbereda en försäljning av Volvo så kan det kanske komma något gott ur detta. En ny stark ägare med visioner är vad Volvo behöver. En annan sak som behövs är en stark hemmamarknad. Då duger det inte med märkliga särbestämmeler - särskilt straffskatten på dieselbilar och regelverket för miljöfordon. Som glest och biltillverkande land måste Sverige gå mot en mycket mer bejakande politik när det gäller bilar och bilism.

#1
Samuel
2008-10-13 18:35

OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och bidrar till vår allas BNP och välfärd. Vi måste vara beredda att kämpa för de kvarvarande arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.