Nästa artikel
”Ingen risk för AdBlue-brist – låt bli att hamstra”
Nyheter

”Ingen risk för AdBlue-brist – låt bli att hamstra”

Publicerad 16 november 2022
Det är onödigt för svenska dieselbilsägare att hamstra AdBlue-vätska, enligt Mikael Edsäter på tillverkaren Yara. Däremot är fabrikerna oroliga över gasbrist.

Bilägare som har en modern dieselbil behöver tanka så kallad AdBlue-vätska för att rena avgaserna. Om den tar slut går bilen bara att köra ett visst antal mil – sedan går den inte att starta.

Tidigare i år skenade priset på urea som är en råvara i AdBlue-vätska. Dessutom steg naturgaspriserna till rekordnivåer och då blir vissa delar av AdBlue-fabrikerna inte lönsamma. Bilister började hamstra AdBlue och vissa slog larm om risk för AdBlue-brist, något som i så fall skulle lamslå transportbranschen.

I nuläget finns dock ingen risk för AdBlue-brist, enligt Mikael Edsäter på företaget Yara som framställer vätskan.

– I september och oktober började Europa få fulla lager med naturgas och det är heller inte så kallt ute. Då går naturgasen ned i pris och det har gjort att alla tillverkare är uppe och kör. Det finns AdBlue på marknaden och priserna har gått ned. I Sverige finns ingen brist alls, säger han till Vi Bilägare.

”I Sverige finns ingen brist alls”

Dieselmotorns så kallade SCR-system behöver AdBlue för att rena avgaserna. Om vätskan tar slut får bilen bara köras en viss sträcka innan den vägrar starta.

Däremot är kopplingen mellan just tillgången och prisnivån på naturgas och AdBlue kanske inte uppenbar för alla bilägare. Om Europa får brist på naturgas, eller om priserna återigen skenar på grund av kallt väder, kommer förmodligen priserna att öka.

Mikael Edsäter säger att den här typen av fabriker behöver ett jämnt flöde med gas. Om fabriken stannar är det en komplicerad och dyr process att återstarta. I augusti fick tyska SKW Stickstoffwerke Piesteritz stoppa tillverkningen på grund av höga gaspriser, något som innebar förluster på motsvarande en miljard kronor i månaden. I september återupptogs tillverkningen.

Oxidationskatalysatorn (dosan längst till vänster) omvandlar kolväten och kolmonoxid till koldioxid och vatten. Partikelfiltret (dosan strax där under till höger) samlar upp dieselpartiklar. AdBlue insprutningsventil (förgreningen på vänster bildhalva) sprutar in en urealösning som bryts ner till ammoniak. SCR-katalysatorn (centralt i bild) omvandlar slutligen kväveoxiden till kväve och vatten. Sist men inte minst har vi själva AdBlue-tanken i blått (till höger). Illustration: Vi Bilägare

Hoppas på prioritet

Om det uppstår brist på gas i vinter hoppas Yara att AdBlue-tillverkare blir prioriterade. Organisationen International Road Transport Union vill också att AdBlue klassas som en ”särskilt viktig produkt” för att hålla igång leveranserna.

– Annars stannar Europa, säger Mikael Edsäter.

Han säger att tillverkningen kommer hållas igång så länge det finns gas och priserna ligger på en rimlig nivå. För svenska bilister finns därför inget behov av att hamstra.

– Många bilägare har hamstrat sedan i våras, men tänk på att det är bara tolv månaders garanterad hållbarhet på AdBlue.

Detta är AdBlue
  • AdBlue är en färglös vätska som används i nyare och dieseldrivna personbilar, lastbilar och bussar.
  • Vätskan består till ungefär två tredjedelar av avjoniserat vatten och en tredjedel ureaämnen.
  • AdBlue utgår från naturgas som första steg och av den framställs ammoniak. Den blir sedan urea och AdBlue.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.