Nästa artikel
IF Metall: ”Vi vill att det ska göra ont för Tesla”
Nyheter

IF Metall: ”Vi vill att det ska göra ont för Tesla”

Publicerad 30 november 2023 (uppdaterad 7 december 2023)
Det är okunnigt att jämföra Teslastrejken med maffiametoder, enligt IF Metalls avtalssekreterare. ”Vi vill att det ska göra ont för Tesla så att de träffar avtal med oss”, säger han till Vi Bilägare.

Fackförbundet IF Metall har fått hård kritik för blockaden som införts på flera bilverkstäder som är auktoriserade för Tesla. Företagen har kollektivavtal, men får nu inte reparera Teslabilar.

Blockaden drabbar både Teslaägare som vill få garantiarbeten utförda och olika former av skadereparationer som betalas av försäkringsbolag.

– Man kan tycka att försäkringsjobben inte har något med Tesla eller den enskilda personen att göra, men det är inte riktigt sant. När verkstaden ska byta en skärm eller köpa nya delar köps de in från Tesla. På så sätt blir det en ekonomisk transaktion med Tesla på grund av det här jobbet, och det är det vi vill stoppa, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall, till Vi Bilägare.

Han fortsätter:

– Vi vill att det ska göra ont för Tesla så att de träffar avtal med oss.

”Vi vill att det ska göra ont för Tesla”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Stefan Jerrevång

Förhandlingsläget verkar vara helt låst. Veli-Pekka Säikkälä säger att det oftast finns något att förhandla om när kollektivavtal ska träffas.

– Men problemet här är att Tesla inte vill ha något avtal. Det finns inget materiellt problem utan bara en inställning om att inte ingå kollektivavtal, för att de inte gjort det någon annanstans i världen. Mitt intryck är inte att det hänger på den svenska ledningen utan det är någon annanstans. Då blir det tråkigt.

Är ni öppna för någon form av kompromiss? Till exempel att Tesla lägger sin verkstadspersonal i ett separat bolag med kollektivavtal?

– Det skulle vara helt okej för oss. Det enda vi vill är att serviceteknikerna ska ha kollektivavtal.

Hur ser det ut med strejkdeltagandet nu, det verkar vara olika på olika verkstäder?

– Så är det. Vi har ställen där det är få strejkande och andra ställen där så gott som hela gänget gått ut i konflikt. Det som är speciellt här är att man slutade med i Sverige på 1930-talet, då slutade man organisera strejkbryteri. Nu kommer Tesla och ersätter strejkande medlemmar med arbetskraft från utlandet och andra verkstäder, det behöver inte ens vara Teslaverkstäder. Eftersom vår primärkonflikt inte fungerar fullt ut på ett bra sätt måste vi ta till sympatiåtgärder.

Vid våra besök på en av Teslaverkstäderna i Stockholmsområdet pågick verksamheten ungefär som vanligt. Foto: Magnus Kvandal

Du nämner mycket om den svenska modellen och Ådalen 1931. Det har hänt mycket på arbetsmarknaden sedan dess – är det relevant att resonera på det sättet nu, 90 år senare?

– Absolut. Bland demokratiska länder tillhör Sverige de länder som har lägst strejkdagar per år. I Finland och Norge har de tio gånger så många strejkdagar jämfört med oss. Vi har väldigt lite konflikter och löser dem med kollektivavtal. Vi har många multinationella företag och har till exempel skrivit avtal med Northvolt. Att kollektivavtalet skulle vara något hinder för nya företag har vi svårt att se.

Vissa har beskrivit det ni gör som maffiametoder. Vad är din kommentar till det?

– Det är väldigt okunnigt att jämföra kriminell verksamhet med något som är inskrivet i vår grundlag att vi får göra, det är en konstig jämförelse. Vi får i huvudsak gå ut i konflikt för en enda sak och det är när man vill åstadkomma ett kollektivavtal. Annars är det förbjudet. Jag tycker det är en konstig jämförelse.

”Det är okunnigt att jämföra kriminell verksamhet med något som är inskrivet i vår grundlag”

Vi Bilägare har sökt arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv för en kommentar. De hänvisar till uttalanden som organisationens vd Jan-Olof Jacke tidigare gjort i Dagens Industri. Där har han bland annat sagt att Tesla måste kunna göra ett eget val kring kollektivavtalet.

– Det är inte rimligt, sa han till tidningen om att konflikten utökats.

Vi Bilägare har även sökt Tesla, som inte har någon kommentar utöver de uttalanden som skickats ut tidigare. Där står bland annat att Tesla tycker det är ”olyckligt” att facket vidtagit åtgärderna. ”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal”, uppger Tesla. Bolaget har också skickat brev till bilägarna där det står att att Tesla är ”djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (80)

  • 8 december 2023 Zyn skrev: Mr Snoid skrev:…
  • 7 december 2023 Mr Snoid skrev: Jaså .. Är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.