Bild
Nästa artikel
Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet

Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet

Nyheter

Hyundai uppdaterar populära elsuven Kona Electric med några välkomna nyheter.

Hyundai var tillsammans med koncernkollegan Kia tidigt ute med rimligt prissatta elbilar. I Sverige har Hyundai sålt 1 855 exemplar av eldrivna kompaktsuven Kona sedan premiären 2018.

Nu är det dags för ett ansiktslyft av modellen och Kona Electric får några mindre designförändringar för att släktskapet med de övriga Konamodellerna ska bli tydligare, bland annat ny front med annorlunda strålkastare, ny stötfångare bak och nya bakljus.

Det kanske inte märks, men faktum är att ”nya” Kona är fyra centimeter längre än den utgående modellen. Den hade också ett särskilt mönster i fronten som liknade en grill på en bil med förbränningsbil, men det mönstret är nu borta för att ge ett renare intryck.

Uppkopplad till appen

På insidan blir Hyundai Kona Electric mer uppkopplad. Det finns digitala instrument framför föraren med en 10,25-tumsskärm och numera kan bilen även kopplas upp mot en mobilapp med hjälp av Hyundai Bluelink för att exempelvis bestämma laddtid eller värma upp kupén i förväg.

Den uppdaterade el-Konan får uppgraderade säkerhetssystem som bland annat kan upptäcka korsande trafik bakom bilen och i döda vinkeln, varna om bilen framför i en kö börjar köra utan att föraren reagerar och om föraren riskerar att slå upp dörren framför en bil eller cyklist.

Två batteristorlekar

Drivlinan har till största delen lämnats orörd. Det innebär två olika batteripaket, på 64 eller 39 kWh, som ger en räckvidd på 48,4 respektive 30,5 mil enligt WLTP-körcykeln.


Med det stora batteripaketet har bilen 204 hk och med det lilla batteriet får köparna hålla tillgodo med 136 hk. Vridmomentet ligger dock på 395 Nm i båda modellerna. Bilen klarar snabbladdning på upp till 100 kW och det finns en ombordladdare på 10,5 kW som tillval (7,2 kW är standard).

Läs också: Hyundai Kona klarade över 100 mil på en laddning

Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet
Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet
Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet
Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet
Hyundai Kona Electric facelift officiell – ny design och bättre säkerhet

Kommentarer

#1
2020-11-11 09:49

Ingen ful svart plast runt hjulhusen!?!? Det är stort!! (Och bra!) :-)

#2
2020-11-11 09:52

”Rimligt prissatta” kan ju diskuteras. En halv miljon för en ”bruksbil”. Förhoppningsvis är den billiga känslan i inredningen åtgärdad till denna version.

#3
2020-11-11 10:09

23 knappar på ratten? Ska det verkligen vara nödvändigt?
Men den är ju ändå rund och det är trevligt.
Synd att främre delen av bilen fortfarande ger intryck av hängbuk!

#4
2020-11-11 10:09

SUV? Det är väl en crossover snarare. Plasten kanske bara är målad?

#5
2020-11-11 10:26

Hellre 23 knappar lättåtkomliga på ratten än utspridda lite här och var.

#6
2020-11-11 11:08

Men Vargen, det du skrev i #4 trodde jag aldrig skulle komma från ditt tangentbord.

#7
2020-11-11 11:38

Tekniken förefaller bra, men inredningen är ett dystert kapitel.

#8
2020-11-11 13:30

Höjd på bilen ~156 cm.
Var går gränsen för Crossover eller SUV ?

#9
2020-11-11 15:06

Guran, kanske Vargen är på väg att byta bil. Förbereder sig på att det blir en Crossover. Rent av en Kona ;-)

#10
2020-11-11 16:31

Hyundai Kona klarade 100 mil. På bana.

#11
2020-11-11 16:59

Bluelink finns redan och åxå det andra, tror jag.

#12
2020-11-11 17:02

@Desmoholic. Min Kona Electric 64 kW advanced kostade ca 410.000:- inkl moms.
(490.000 minus rabatt 20.000 minus subvention 60.000)
Inkl dragkrok o 11 kW ombordladdare.

#13
2020-11-11 17:39

Förstår att batteriet gör den dyrare men herregud skulle aldrig betala så mkt för en sån bil. Kan ju köpa en ny Polo istället och spara 250 tusen.

#14
2020-11-11 20:11

@Stefan; 490tsek är ganska nära en halv miljon i min bok. Att staten går in och pyntar en slant gör ju inte att den kostar mindre. Jag tycker att både denna och systerbilen Niro känns alldeles för plastiga och ogenomtänkta invändigt för att betinga ett dylikt pris. Typ 200tsek för mkt.

#15
2020-11-11 20:20

Dragkrok förresten. Är det inte denna som bara får dra 300kg? Vad finns att dra som väger det?

Dessutom usel lastvikt på 410kg. Är man 5 pers i bilen får ingen väga mer än typ 80kg om man vill ha något bagage med sig...

#16
2020-11-11 21:51

Undra om man löst alla problem med att 12v systemet inte fungerar.

#17
1
2020-11-12 09:55

Den här är nästan helt ok fast den är en suv. Kan faktiskt tänka mig att ha den. Och nu blir den ju snyggare.

#18
2020-11-12 21:07

300 kg på kroken kan vara ett cykelställ. Så visst är det bra med möjlighet till dragkrok. Och ska man dra en husvagn så är det här inte rätt bil, inte heller för. 5 personer och bagage. Då är det någon annan el-bil som gäller. För mycket mer pengar

#19
2020-11-13 08:05

@svenrune; M.a.o för en halv miljon får man en bil som inte kan transportera 5 personer, har en dragkrok där man i princip inte får dra något med, har mediokert baksäte, ej går att få med 4WD, räckvidd på 48 mil och med en plastig och tråkig interiör. Det sista är naturligtvis något subjektivt. Som bil betraktat är ju detta rätt uselt? Vem skulle köpa en förbränningsbil med liknande egenskaper för det priset?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.