Nästa artikel
Hyundai FE Fuel Cell byggd för vätgas
Nyheter

Hyundai FE Fuel Cell byggd för vätgas

Publicerad 9 mars 2017
Koncept visar vägen till framtida suv med bränsleceller.
För några år sedan fick suven ix35 vätgasdrift. Nu vill Hyundai utveckla en bil som från början är tänkt för att inhysa bränslecellsstack under skalet, istället för att stoppa drivlinan i en redan existerande modell.

Därför visar biltillverkaren upp framtidsstudien FE Fuel Cell Concept. Jämfört med det bränslecellssystem som sitter i nuvarande ix35 är det i konceptet 20 procent lättare och 10 procent mer effektivt. Energitätheten ska ha ökats på med 30 procent, vilket också verkar positivt för räckvidden. På full tank ska man kunna ta sig 80 mil innan nästa påfyllning. Förkortningen FE står för ”Future Eco” och Hyundais plan är att lansera minst 14 ”ekovänliga” bilmodeller fram till 2020. 

En av innovationerna i konceptet är att det vatten som produceras som restprodukt tas tillvara i en luftfuktare som gör miljön behagligare i kupén.

Konceptet FE Fuel Cell mynnar ut i en produktionsmodell av suvtyp som ska presenteras 2018.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai FE Fuel Cell Concept?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-09 10:49
Mattse

Att driva bilar på egenhändigt tillverkad vätgas med hjälp av solceller kanske är framtiden. En anläggning på max 14 kvadratmeter installerad i Schweiz ska alstra och lagra tillräckligt med vätgas för att driva en bränslecellsbil 10000 km på ett år, enligt NyTeknik

#2 • Uppdaterat: 2017-03-09 11:04
PREVIA

Men då står vi där med en hel massa batterifabriker till ingen nytta!

#3 • Uppdaterat: 2017-03-09 12:24
saabnisse

Mattse, lite bökigt att behöva åka till Schweiz för att tanka för 10000 km körning!

#4 • Uppdaterat: 2017-03-10 01:04
John2008

Varför en SUV? Gör en "vanlig" bil istället, så blir den både billigare och snålare!

#5 • Uppdaterat: 2017-03-10 08:59
wacom59

Bra att någon driver på utvecklingen! Tekniken med vätgas känns mer hållbar än elbil! När det gäller själva designen på Hyundais koncepe så är fronten ful och jag hoppas man släpper tanken med den fruktansvärda blå inredningen,! Vätgaskänsla, eller?. Släppa den som SUV, ligger nog rätt i tiden tyvärr. Hoppas på "vanliga" versioner oxå.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-10 10:22
Pi

Beror nog på vad man lägger i begreppet "hållbar", wacom. Ett drivsystem som totalt sett har mycket lägre verkningsgrad - är det "mer hållbart" ? Jo - för en part nämligen petroleumindustrin.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-10 14:48
StefL

Mattse, om en solcellsdriven anläggning kan alstra tillräckligt med vätgas för att driva en bränslecellsbil 10000 km på ett år innebär det att samma anläggning kan alstra tillräckligt med el för att driva en batterielbil minst dubbla sträckan. Så stor skillnad är det i systemverkningsgrad om man låter energin ta "omvägen" via vätgas istället för att lagra den direkt i batterier...

#8 • Uppdaterat: 2017-03-10 15:02
Mattse

StefL, jo att solceller kan ladda elbilar är ingen direkt ny upptäkt. Inte heller att ju färre delar i kedjan, desto bättre verkningsgrad. Exemplet visar bara på att vätgas kan vara ett alternativ för dem som gillar att tillverka sitt eget bränsle lika "enkelt" som att ladda en elbil med solel.

Fördelen med vätgas är att bilen inte behöver vara närvarande vid tillverkning. Med solceller till elbil måste antingen bilen vara hemma eller så behövs det en rejäl powerbank att mellanlagra i. Med vätgas går även tankningen snabbt. På någon minut kan komma hem, tanka och sedan dra iväg igen. Ska du överföra el från en powerbank lär du inte komma under timmen om det inte ska slita allt för mycket på batterierna.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-12 14:48
saabnisse

Mattse, det behövs ingen egen "powerbank". Med egna solceller producerar man sin energi och överskottet går ut på nätet tiil energileverantören och när man sedan behöver den är det bara att tanka av, fördelen är naturligtvis att det kan ske även när det regnar och snöar även om det kanske kan bli dyrare, men det beror ju också på hur mycket man har av egenproducerad energi.
Nackdelen är ju att det tar längre tid att fylla energi än med vätgas, men jag fasar för den verklighet när varje villaägare skulle börja lagra vätgas för eget bruk. det är ju inte samma sak som att samla regnvatten i en tunna för framtida behov.

#a • Uppdaterat: 2017-03-12 14:01
Swemba

Tror ni på allvar att gemene man ens är lite intresserad av energiproduktionens verkningsgrad?
Kan man köra utsläppsfritt utan räckviddsångest och långa laddtider för en rimlig peng så finns det inget existensberättigande för den batteridrivna elbilen överhuvudtaget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.