Bild
Nästa artikel
Hyundai ix35 kom 2009 och har sedan förra året ersatts av mellanklassuven Tucson. Vätgasversionen har fått behålla konstruktion, namn och utseende från den gamla modellen.

Provkörning: Hyundai ix35 Fuel Cell (2016)

Provkörning

Hyundai mixar modern teknik enligt gammal princip med lätt föråldrat skal. Receptet gör ingen storsäljare i Sverige men visar tydligt att vätgaserans utsläppsfria bilar nu inte är långt borta.

Bränslecellens fader, britten William Robert Grove, upptäckte år 1839 att han kunde producera elektricitet och vatten med hjälp av syre och väte. Bränslecellen är därmed en betydligt äldre uppfinning än den Otto-motor Nicolaus Otto, Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach konstruerade år 1876. Medan den tändstiftstända fyrtaktsmotorn kom att sätta världen på hjul blev bränslecellen hänvisad till att tjäna som experiment i fysiksalar och att ge elkraft till rymdfarkoster.

Hyundai ix35 Fuel Cell startas med en knapp till höger om ratten. Ett lätt tryck, instrumentpanelen tänds upp, det surrar lite svagt under motorhuven och efter bara någon sekund är bilen klar för att köra. Då har bränslecellstacken fyllts med vätgas och luft. Elproduktionen i den kemiska fabriken har nu startat.
 
Hyundais ingenjörer har gjort ett strålande arbete med att förpacka alla nymodigheter. Bränsleceller, elmotor, styr- och reglerteknik, kylare samt  kompressor ryms under huven i det vanliga motorutrymmet. Bränsleceller är dåliga på att momentant producera el och behöver några sekunder på sig för att ”varva upp”. Därför kompletteras stacken med ett högspänningsbatteri från hybridversionen av Hyundai Sonata, placerat under golvet. Batteriet ger extra kraft vid
start och acceleration. 

Den golvmonterade växelföraren antyder en automatisk växellåda men någon sådan finns inte. Kraften från den 100 kW starka elmotorn överförs till framhjulen via en fixerad reduktionsväxel. Jag lägger i D-läget och ger gas. Vridmomentet på 300 Nm från stillastående ger gott om kraft. Vätgaskonverteringen har ökat tjänstevikten med omkring 200 kg men suven glider iväg med lätthet som väl maskerar dess vikt.       
 

Redan våren 2013 lanserade Hyundai sin vätgasdrivna bränslecellbil ix 35 Fuel Cell. Produktionen startade i januari samma år vid Hyundais anläggning i Ulsan, Korea. Hyundai hade dessförinnan många år bakom sig med olika prototyper och rullande testbänkar för vätgasdrift men med ix35 Fuel Cell säger man sig vara den första biltillverkaren med bränslecellbilar i kommersiell serieproduktion.      

Hyundai ix 35 Fuel Cell bygger på sin fossilt drivna modellsyster som lanserades redan 2009. Inredningen känns daterad och plastig. Kvalitetskänslan är vida underlägsen efterträdaren Tucson. Medieanläggningen är enkel, långsam och har liten skärm.

Än viktigare är att den äldre plattformen inte kan hantera de moderna säkerhetssystem inklusive autobroms som den nya generationen mellanklassuv från Hyundai stoltserar med. Koreanerna jobbar på att få in vätgasdrivlinan i den nya bilen men det finns ingen information om när den processen är klar.
 
I stadstrafik fungerar ix35 Fuel Cell ypperligt. Den höga sittpositionen ger god överblick. Bilen känns pigg och styrningen är lättgående. I högre hastigheter avtar kraften snabbt och omkörningar tar lite tid. På motorvägen slås jag av att vägbullret är ovanligt väl dämpat.

Drivlinan i sig är förstås väldigt tyst. Det enda läge då vätgasdriften höjer rösten är när man slår av bilen efter körning och en kraftig fläkt blåser systemet torrt. Bullret och den våta fläcken på garagegolvet kan vara generande men man slipper riskera att bränsleceller fryser sönder i minusgrader. 

Utrymmena är hyfsade även om baksätet blir trångt för tre vuxna. Den bakre vätgastanken inkräktar en smula på bagageutrymmet men 465 liter återstår. Det är drygt 100 liter mer än vad som ryms i Toyotas vätgasbil Mirai.

I Hyundai går dessutom baksätet att fälla och vid behov ökar därmed bagagevolymen till 1 436 liter. Det här är en bränslecellbil man verkligen skulle kunna leva med.       
 
Hyundai ix35 Fuel Cell är den första vätgasbilen som går att köpa i Sverige men i dagsläget finns bara tre stationer där man kan tanka den; Stockholm/Arlanda, Göteborg samt Malmö. Under den vecka vi körde bilen drabbades Stockholmspumpen av driftsstörningar och vad gör man när tanken är tom och den enda macken inom räckhåll inte funkar? Det kommer helt klart att bli en smula nervöst för de första vätgasbilisterna tills infrastrukturen vuxit ikapp. Hyundai ix35 Fuel Cell demonstrerar att tekniken fungerar och att man som förare inte behöver försaka något för att köra bränslecellbil. Nu måste vi börja bygga vätgasmackar!

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai ix35 Fuel Cell?
Hyundai ix35 Fuel Cell

Pris, från kr: 529 000.
Modell: 5-d, 5-sitsig suv.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 441/B 182/H 167.
Tjänstevikt, kg: 1 830.
Drivlina: Elmotor 136 hk. Max vridmoment 300 Nm från 0 varv/min. Bränslecellstack 100 kW. Högspänningsbatteri av litiumpolymer-typ 0,95 kWh.
Gastankar: Två vätgastankar i kompositmaterial som rymmer 5,64 kg vätgas vid 700 bar.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,5 s.
Deklarerad förbrukning: 0,95 kg H2/100 km. Räckvidd 594 km.
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: Toyota Mirai, Tesla Model S.

Plus: Utsläppsfri, lättkörd, praktisk.
Minus: Få tankställen, gammal grundkonstruktion, pris.

Vad nytt? Bränslecellversion av Hyundais utgångna mellansuv.
För vem? Vätgasdrift för folket! 

Kommentarer

#1
2016-04-02 12:15

http://www.powercell.se/products/powerpac/ Här finns lösningen på problemet med vätgasmackar.

#2
2016-04-02 12:35

Powecells bränslecell är bara på 5-10 kW och bilarna som har vätgas som bränsle har en effekt på ca: 90 kW vilket gör att vätgasbilen bara behöver ett mindre batteri.

#3
2016-04-02 16:01

ulfpeterj - att använda dieselolja för att kunna köra en i grunden eldriven bil känns ju inte som nån hållbar lösning.

#4
2016-04-02 18:13

Powercell har en bränslecell på 100 kW. Diesel är ju en utmärkt lösning tills H2 finns tillgängligt på mack.

#5
2016-04-02 19:12

Pi- Det finns många faktorer att tänka på när det gäller vätgas. Eller eldrift överhuvud taget. Hur kommer vätgasen att produceras, hur transporteras den. Är det bättre att producera vätgasen i en separat anläggning än att den produceras i fordonet?
Liknande problem med batterier. Hur miljövänlig är batteriproduktionen och elen som de ska laddas med?

#6
2016-04-02 22:58

Vad blir bränslekostnaden per mil med vätgasdrift om bilen tankas här i Sverige?

#7
2016-04-03 09:03

Jag är överhuvudtaget inte så imponerad över idén med vätgas i bilar eftersom den till stor del har sitt ursprung i den fossila världen alternativt är relativt ineffektivt framställd via elektricitet. Dessutom finns det av allt att döma ytterligare problem relaterade till bl a transport och lagring av detta bränsle.

#8
2016-04-03 09:22

Nu var ju frågan vad man tycker om Huyndai ix 35 Fuel Cell.
Ok jag tycker det är trevligt att Huyndai lyckats ta fram en vätgasdriven bil som inte ser ut som något katten släpat in.

#9
2016-04-03 12:57

Hmm, läser en del kommentarer och inser att kommentatorerna är fantasilösa och förhållandevis okunniga. Grattis.

Vi befinner oss i början av ett systemskifte. Därmed finns inte alla tekniska lösningar på plats. Samma problem fanns då man gick från hästtransporter till biltransporter. Det fanns inga vägar, mackar osv. Bilföraren fick inte köra utan att en person gick framför med en varningsflagga!

När etanoldrivna bilar kom ut på marknaden fanns det inte heller några tankställen. Nu finns det överallt. Kan samma ske med vätgasen?

Den produktion av vätgas som sker idag är inte riktigt bra för miljön. Att omvandla petroleumprodukter till vätgas är att förlora energi. Så i dagsläget är vätgasdrift en förlustaffär.
Det finns dock lösningar på detta. T.ex. är nog den bästa lösningen att spjälka vattenmolekylen till väte och syre. För det krävs det dock stor mängd energi och vatten. Energin tas från solen och vatten finns det nästan överallt, typ 70% av jordens yta är täckt av vatten... (Det behöver inte vara färskvatten till vätgasproduktion).

Nu hoppar genast belackarna in i diskussionen och säger att i januari lyser inte solen tillräckligt. Jo det gör den. I Sahara.

Så produktionen av vätgas till bränsleceller behöver ske där solen finns. Och det är i Sahara eller andra liknande platser. Vatten kan pumpas, med soldrivna pumpar, från Atlanten till enorma solenergianläggningar en bit in i Sahara. Det är områden som idag är obebodda och som har sol nästan varje dag. Där kan man producera vätgas. Det finns så otroligt många fördelar med detta arrangemang. Ett av de bättre är att det skapas arbetstillfällen. Vilket innebär bättre liv för invånarna och att de därmed slipper fly till Europa.
Vätgasen transporteras sedan med tankfartyg till Europa och de andra marknaderna. Fartygen finns redan så den delen behöver inte lösas.

Visst kräver detta enorma investeringar. Men sätt till miljönyttan så är alternativen sämre. Och att fortsätta med oljan är det sämsta alternativet.

#10
2016-04-03 16:27

Allt är ju frid och fröjd den dag vätgasen produceras på ett miljövänligt sätt och transporteras till befintliga vätgasmackar. Fram till dess ser jag det som en utmärkt idé att kunna tanka ett befintligt bränsle som i sin tur reformeras till H2. Jag tänker mig att det är en bra övergångslösning för att få ut bränsleceller på marknaden och därigenom få ner priserna på dem.
Jag ser flera andra fördelar med bränsleceller som mindre buller, obefintliga avgasutsläpp och mindre servicebehov. Jämfört med batterier verkar bränsleceller vara en väsentligt bättre lösning.

#11
2016-04-04 10:13

Någon måste ju börja ,grattis Hyundai, som ju för övrigt producerar bra bilar till rimliga priser

#12
2016-04-06 13:49

Håller med Odedicerad , vill bara tillägga att sol kan komplimenteras med vind. Ser ju att man kan transportera vatten till macken som sen lokalt producerar vätgasen. Om den inte ligger vid ett vattendrag .
Här i Sverige hade det varit lätt. Vi har mycket vatten, sol och vind finns. Sen får man väl ha reservkraft från elnätet som går in och stöttar.
Visst är det stora energiförluster, men det har vi haft i förbränningsmotorn länge och ingen tjafsar över det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.